GTA vs. modderzy. Twórcy modów re3 i reVC kontratakują, a Take-Two ma coraz gorszą prasę

GTA vs. modderzy. Twórcy modów re3 i reVC kontratakują, a Take-Two ma coraz gorszą prasę

Premierowa porażka Grand Theft Auto: The Trilogy sprawia, że właściciel studia Rockstar, firma Take-Two jest negatywnie oceniania na forach i przez prasę. Firma jest również krytykowana za pozew o naruszenie praw autorskich, który wszczęto przeciwko czterem modderom GTA na początku tego roku. Modderzy się jednak nie poddają łatwo i twierdzą, że zmiany, które wprowadzili w grach, były chronione przez dozwolony użytek zgodnie z ustawą o prawie autorskim.

Na początku tego roku pojawiły się "re3" i "reVC", ulepszone wersje Grand Theft Auto III i Grand Theft Auto: Vice City, które zostały stworzone poprzez inżynierię wsteczną kodu źródłowego. Zaledwie tydzień później Take-Two wysunęło żądania usunięcia treści umieszczonych na Github. Repozytoria zostały usunięte, jednak modderzy złożyli swój własny wniosek, a pliki zostały przywrócone. W efekcie Take-Two wszczęło pozew przeciwko grupie, twierdząc, że modderzy spowodowali "nieodwracalne szkody" w dystrybucji gier GTA i domaga się 300000 dolarów odszkodowania.

Take-Two domaga się odszkodowania i usunięcia modów "re3" i "reVC", które stanowią ulepszone wersje Grand Theft Auto III i Grand Theft Auto: Vice City. Twórcy nie poddają się, twierdząc, że mody naprawiają błędy w grze oraz mogły nawet zwiększyć sprzedaż oryginalnych wersji.

Modderzy wystosowali odpowiedź prawną na pozew Take-Two, argumentując, że ich praca podlega "dozwolonemu użyciu", co zezwala na wykorzystanie materiałów chronionych prawem autorskim. Obrona twierdzi, że jeśli doszło do jakichkolwiek naruszeń praw autorskich, miały one pozwolić jedynie na interoperacyjność oprogramowania i naprawianie błędów. Dlatego takie działania reprezentują transformacyjne wykorzystanie treści, co oznacza, że ​​opierają się one na oryginalnym materiale, a nie na kopiowaniu go. Modderzy zauważają, że oryginalne gry pojawiły się ponad 15 lat temu, a Rockstar nawet nie wydawał od lat żadnych poprawek przed rozpoczęciem prac nad re3 i reVC.

Należy również zauważyć, że modderzy nie rozpowszechniają pirackich treści, a każdy, kto chce korzystać z modów, potrzebuje oryginalnych kopii GTA III i Vice City, które obecnie zostały wycofane ze sprzedaży w ramach przygotowań do GTA: The Trilogy. Modderzy stwierdzili również, że ich praca mogła zachęcić do sprzedaży oryginalnych gier. Od dawna spekulowano, że Take-Two szuka modów do wczesnych gier GTA, ponieważ planowało wydanie własnych oficjalnych, ulepszonych wersji. Prognozy okazały się prawdziwe, gdy ogłoszono trylogię GTA. Niestety dla graczy, premiera była jedną z najgorszych w historii.

Pokaż / Dodaj komentarze do: GTA vs. modderzy. Twórcy modów re3 i reVC kontratakują, a Take-Two ma coraz gorszą prasę

 0