BYD to czołowy na chińskim rynku producent samochodów elektrycznych, który rozpoczął ekspansję również na inne rynki. Wprowadzenie niekorzystnych przepisów w USA może spowodować, że firma wycofa się z Ameryki Północnej, co jednak może być z korzyścią dla pozostałych klientów.
Pomimo zwiększenia mocy produkcyjnych przez BYD, kolejka zamówień urosła już do ponad 700 000 sztuk. BYD planuje dostarczać 280 000 samochodów miesięcznie, ale zapotrzebowanie klientów rośnie, co wydłuża czas oczekiwania do samochodów elektrycznych nawet do 5 miesięcy. Ograniczenia COVID i niedobory energii elektrycznej w Chinach nadal są ogromną przeszkodą w płynnej produkcji, co wpłynęło to na sierpniowe dostawy BYD, choć te mimo wszystko były wyższe niż w lipcu.
Wymóg lokalnej produkcji i pozyskiwania elementów akumulatorów od konkretnych państw może być nie do przeskoczenia dla BYD. Opuszczenie rynku amerykańskiego może spowodować, że czas oczekiwania na pojazdy chińskiego producenta znacznie się skróci.
BYD jest najlepiej sprzedającym się producentem samochodów elektrycznych w Chinach, jego udział w rynku wzrósł w lipcu do 32,7%. Firma planuje sprzedać co najmniej 4 miliony samochodów elektrycznych w 2023 roku, co da jej 40% udziału w całym rynku EV w Chinach. Chiński rząd zastanawia się nad wycofaniem dotacji dla firm produkujących pojazdy elektryczne w przyszłym roku, ale BYD jest przekonane, że nawet jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to do tego czasu koszty zakupu surowców zmniejszą się o 3 do 5%, a wzrost sprzedaży zrekompensuje brakujące dofinansowania. Firma wprowadza również na rynek nową markę premium z pierwszym SUV-em, który ma kosztować co najmniej 146 000 dolarów. Według firmy nowa marka będzie oferować prawdziwe pojazdy terenowe z najnowocześniejszą technologią motoryzacyjną i najwyższą wydajnością.
Sytuacja na rynku chińskim sprawia, że producent rozważa dalsze istnienie na rynku amerykańskim. Ogromną przeszkodą dla dalszej działalności jest federalne przepisy dotyczące pojazdów elektrycznych, które wymagają, żeby były one produkowane w Ameryce Północnej, a główne komponenty akumulatorów były pozyskiwane również lokalnie lub przynajmniej pochodziły z kraju objętego umową o wolnym handlu, co dla BYD może być poważnym problemem.
Prezes firmy, Wang Chuanfu, stwierdził, że jeśli USA będą nalegać na taką politykę, BYD będzie musiało zrezygnować z rynku amerykańskiego. Pozwoliłoby to firmie skoncentrować się na innych rynkach i skrócić czas oczekiwania na dostawę. Zaszkodziłoby to jednak rynkowi amerykańskiemu, ponieważ wszyscy lokalni producenci borykają się z problemami z łańcuchem dostaw i nie ma możliwości zastąpienia mocy produkcyjnych utraconych przez zagranicznych producentów samochodów opuszczających rynek.
Taka polityka, choć początkowo wydłuży czas oczekiwania, pozwoli USA zrealizować plan wprowadzenia lokalnej produkcji pojazdów, co z kolei przełoży się na nowe inwestycje i wyższe zatrudnienie. Czy taki plan się powiedzie i producenci zastosują się do nowych przepisów, okaże się w najbliższych latach.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Jeden z głównych producentów EV planuje opuścić USA. Amerykańskie przepisy są nieakceptowalne