John Carmack, jeden z pionierów wirtualnej rzeczywistości i legenda branży gier, który przeszedł do Meta z firmy Oculus po jej przejęciu za 2 miliardy dolarów, opuścił właśnie społecznościowego giganta.
Business Insider jako pierwszy poinformował o jego odejściu, powołując się na osoby wewnątrz firmy i opublikował fragmenty jego wewnętrznej notatki, które zawierały krytyczne opinie na temat Meta i jej działalności w zakresie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Po ukazaniu się tych informacji, Carmack potwierdził na Twitterze i Facebooku, że rzeczywiście opuszcza firmę, a nawet opublikował w całości swoją notatkę do pracowników.
John Carmack, jeden z pionierów wirtualnej rzeczywistości i legenda branży gier, opuścił właśnie społecznościowego giganta.
As anyone who listens to my unscripted Connect talks knows, I have always been pretty frustrated with how things get done at FB/Meta. Everything necessary for spectacular success is right there, but it doesn't get put together effectively.
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) December 17, 2022
„To koniec mojej dekady w VR” – napisał Carmack w swojej notatce. Zaczął od pochwały headsetu Quest 2 za to, co „chciał zobaczyć od samego początku”, z jego śledzeniem od wewnątrz, opcjonalnym streamingiem z komputera, opłacalnością i ekranem o rozdzielczości prawie 4K. Twierdził jednak, że „mogłoby to nastąpić nieco szybciej i przebiegać lepiej, gdyby podjęto inne decyzje”.
Głównym problemem Carmacka z Metą wydaje się być efektywność firmy — lub, jak wynika jego notatki, jej brak. „Mamy absurdalną liczbę ludzi i zasobów, ale ciągle sabotujemy siebie i trwonimy wysiłek” – napisał. „Nie można tego lukrować; myślę, że nasza organizacja działa z połową skuteczności, która by mnie zadowoliła”.
Carmack napisał, że jako „głos na najwyższych szczeblach” czuł, że powinien być w stanie posunąć sprawy naprzód, ale „najwyraźniej nie był wystarczająco przekonujący”. Chociaż nie podał szczegółowych przykładów, zauważył, że znaczna część problemów, na które narzekał, została naprawiona dopiero rok lub dwa po tym, jak napiętrzyły się dowody na problem. „Nigdy nie byłem w stanie wyeliminować nawet głupich rzeczy, zanim wyrządziły szkody lub wyznaczyć kierunek i sprawić, że zespół faktycznie się go trzymał” – dodał. Carmack przyznał pod koniec notatki, że był „zmęczony walką”, ale nadal wierzy, że „VR może przynieść wartość większości ludzi na świecie, a żadna firma nie jest do tego lepiej przygotowana niż Meta”.
Jak powiedział dyrektor na Twitterze, nie ukrywa, że „zawsze był dość sfrustrowany tym, jak załatwia się sprawy w [Meta.]”. W wywiadzie z Lexem Fridmanem w sierpniu powiedział, że strata 10 miliardów dolarów przez dział AR i VR sprawiła, że „mdli go [jego] żołądek na myśl o wydanych tak dużych pieniądzach”. Napisał posty na wewnętrznym komunikatorze Meta, w których krytykował funkcje headsetów i potrzebę instalowania aktualizacji oprogramowania, zanim będzie można z nich korzystać. Naciskał również na Meta, aby stawiała wrażenia użytkownika na pierwszym miejscu, jeśli chodzi wizję metaverse.
Carmack został pierwszym dyrektorem ds. technologii Oculusa w 2013 roku po odejściu z id Software, gdzie współtworzył takie gry, jak Doom i Quake. Dołączył do Meta, kiedy jako Facebook firma kupiła Oculus za 2 miliardy dolarów w 2014 roku. W 2019 roku wycofał się z Oculusa i działał jako CTO tylko w charakterze konsultingowym, aby skupić się sztucznej inteligencji zdolnej do wykonywania zadań człowieka. Jego startup, Keen Technologies, pracuje nad rozwojem tego typu systemów AI.
Pokaż / Dodaj komentarze do: John Carmack odchodzi z Meta. Żali się na zbyt mały wpływ i nieefektywność firmy