Mamy wyniki badania na temat zaufania po incydencie w morele.net

Mamy wyniki badania na temat zaufania po incydencie w morele.net

Tydzień temu opublikowaliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w ankiecie przygotowanej przez pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Artura Strzeleckiego oraz Marię Rizun, gdzie swoimi odczuciami mogły podzielić się osoby, które ucierpiały wskutek wycieku danych osobowych z morele.net. Dziś mamy wyniki - w ankiecie wzięło udział ponad 800 osób, z których spora część jest czytelnikami naszego portalu, a badanie było skierowane tylko do osób, które były klientami sklepu morele.net i ich dane osobowe wyciekły w listopadzie/grudniu 2018 roku. Pierwsza część pytań dotyczyła odczuć i emocji dotyczących tego zdarzenia. To trudne do wyrażenia w ankiecie informacje, dlatego odpowiedzi były udzielane w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznaczało brak, a 5 oznaczało zupełność.

  • Uczestnicy ankiety ocenili poziom bezpieczeństwa w trakcie przekazywania danych do sklepu Morele.net przy dokonywaniu zakupów przed incydentem kradzieży średnio na poziomie: 3,69 w skali od 1 do 5.
  • Uczestnicy ankiety ocenili poziom zaufania do sklepu Morele.net przed incydentem kradzieży danych średnio na poziomie: 4,02 w skali od 1 do 5, natomiast po incydencie kradzieży danych średnio na poziomie: 1,74 w skali od 1 do 5.
  • Uczestnicy ankiety ocenili swoim zdaniem, czy sklep wywiązał się z obowiązków informacyjnych RODO po incydencie średnio na poziomie: 2,08 w skali od 1 do 5.

W tej części poznaliśmy też, skąd uczestnicy ankiety dowiedzieli się o wycieku danych osobowych. Odpowiedź była wielokrotnego wyboru, ponieważ można było o tym usłyszeć z różnych źródeł i tak:

  • E-mail wysłany od Morele.net (45%)
  • News w innych źródłach internetowych (87,8%)

W drugiej części ankiety uczestnicy dzielili się tym, jakie podjęli działania po otrzymaniu tej informacji oraz czy i jakie odczuli konsekwencje tego incydentu.

  1. Czy po incydencie zmieniłeś/aś hasła w innych sklepach internetowych w których posiadasz konto użytkownika?
    1. 16,7% - Bez zmian
    2. 26,8% - Zmieniłem/am tylko w Morele.net
    3. 20,0% - Zmieniłem/am w sklepach, z których najczęściej korzystam
    4. 29,5% - Zmieniłem/am wszystkie hasła
    5. 7% - pozostałe odpowiedzi
  1. Czy incydent miał dla Ciebie skutki (otrzymanie podejrzanych wiadomości, fałszywe transakcje itd.)?
    1. 72,4% - Nie było żadnych skutków
    2. 16,6% - Mam znacznie więcej spamu na poczcie
    3. 5,7% - Próbowano mnie oszukać fałszywy transakcjami, dopłatami itp
    4. 5,3% - Inne odpowiedzi
  1. Czy po incydencie kradzieży danych osobowych zamierzasz nadal kupować w sklepie Morele.net?
    1. 35,5% - Nie zamierzam już nigdy robić zakupów
    2. 30,8% - Nie zamierzam robić zakupów w najbliższym czasie
    3. 22,8% - Zamierzam kontynuować zakupy jak wcześniej
    4. 6,5% - Nie mam zdania
    5. 4,4% - Inne odpowiedzi

Uczestnicy ankiety mogli też swobodnie podać, jakie towary najczęściej kupowali w sklepie. Wśród odpowiedzi są elektronika, podzespoły komputerowe, oprogramowanie, gry i konsole, mały sprzęt AGD oraz wiele, wiele innych rzeczy. Należy podkreślić, że tego typu badanie ankietowe ma swoje wady. Po pierwsze, wypowiedziało się tylko ok. 800 osób, a to nie reprezentuje wszystkich, którzy byli klientami sklepu. Po drugie, szum medialny, który pojawił się wokół tego incydentu, mógł wpłynąć na podawane odpowiedzi. Wydaje się, że innych wyników można byłoby się spodziewać, gdyby problem dotknął nierozpoznawalnego w takim zakresie sklepu internetowego z dużo mniejszą bazą klientów. Po trzecie, należy pamiętać, że to anonimowe badanie ankietowe, które podlega jeszcze innym ograniczeniom.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Mamy wyniki badania na temat zaufania po incydencie w morele.net

 0