Mobilne GPU Intel Xe celują w 1080p@60, dedykowane grafiki z ray tracingiem

Mobilne GPU Intel Xe celują w 1080p@60, dedykowane grafiki z ray tracingiem

Intel w trakcie IDC (Intel Developer Conference) 2019 w Tokio ujawnił nowe informacje odnośnie kolejnej generacji swoich GPU, które bazować będą na architekturze Xe (określanej wewnętrznie również jako Gen 12) i wykorzystywane będą zarówno w samodzielnych stacjonarnych kartach graficznych, jak i w formie mobilnych zintegrowanych grafik. W pierwszej kolejności Niebiescy pochwalili się jednak nowymi benchmarkami GPU Gen 11 (Iris Plus), które wykorzystywane są przez  procesory mobilne Ice Lake (10. generacja). Te porównano z GPU UHD 620, gdzie rzeczywiście odnotować mamy duży wzrost wydajności, ale Intel zdaje sobie sprawę, że nie udało mu się jeszcze osiągnąć poziomu pozwalającego granie w 1080p przy 60 kl./s w esportowe gry. To ma się jednak zmienić wraz z grafikami Gen 12. Jak podał przedstawiciel firmy, układy Tiger Lake, które zadebiutują w przyszłym roku wraz z GPU opartymi o architekturę Xe, dostarczą dwukrotny wzrost wydajności względem Gen 11 z Ice Lake. Obecne iGPU Intela pozwalają na grę w 30 kl./s w rozdzielczości 1080p w wielu popularnych sportowych tytułach, kolejna generacja zapewni już jednak 60 kl./s, co niewątpliwie jest świetną wiadomością dla osób lubiących grać na laptopach.

Układy Tiger Lake, które zadebiutują w przyszłym roku wraz z GPU opartymi o architekturę Xe, dostarczą dwukrotny wzrost wydajności względem zintegrowanych grafik Gen 11 z Ice Lake.

Intel na konferencji wspomniał także o samodzielnych kartach graficznych, bazujących na GPU Xe, które zadebiutują na rynku w przyszłym roku (według ostatnich przecieków, najprawdopodobniej w okolicach połowy 2020 r.). Producent zdradził, że jego grafiki zaoferują wsparcie dla ray tracingu i w związku z faktem, że ich architektura powstaje od podstaw, bez wątpienia będzie to integracja na poziomie sprzętowym. Jest to krok w dobrym kierunku, ale Intel nie miał tu zbyt dużego wyboru, ponieważ technologia śledzenia promieni w czasie rzeczywistym nabiera rozpędu, stając się coraz popularniejsza i coraz więcej producentów gier stosuje ją we własnych tytułach. Poza tym, AMD w przyszłym roku także wypuści karty graficzne z obsługą ray tracinu, dołączając tym samym do NVIDII, a wiemy także, że rozwiązanie to stosowane będzie również w next-genowych konsolach, czyli PS5 i Xbox Scarlett.

 Prezentacja kart Intel Xe w czerwcu 2020? Tak sugeruje Raja Koduri

Wciąż nie wiemy jaki proces technologiczny Intel zastosowuje w przypadku GPU Xe, ale wiele wskazuje na to, że w pierwszej kolejności posiłkować będzie się najbardziej zaawansowaną wersją 14 nm litografii, zanim przejdzie na 7 nm. Modele w ramach serii Artic Sound skierowane mają być bezpośrednio na rynek gamingowy, ale Raja Koduri sugerował już wcześniej szerokie wykorzystanie technologii także w profesjonalnych zastosowaniach. Ostatnio zaś szef działu graficznego Intela opublikował zdjęcie auta ze zbliżeniem na tablicę rejestracyjną z napisem „THINKXE’”, co jest nawiązaniem do hasła „Think Exponential” odnoszącego się do Xe i zdolności tej architektury do skalowania, od zintegrowanych GPU z niższej półki, aż po serwerowe grafiki. Na tablicy widniała również data czerwiec 2020, co zdaje się być wskazówką odnośnie debiutu tych GPU (być może na Computex 2020, które zaczyna się 2 czerwca).    

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Mobilne GPU Intel Xe celują w 1080p@60, dedykowane grafiki z ray tracingiem

 0