NIO chce powszechnej 15-letniej gwarancji na akumulatory litowo-jonowe na poziomie 85%

NIO chce powszechnej 15-letniej gwarancji na akumulatory litowo-jonowe na poziomie 85%

Kwestia żywotności akumulatorów litowych nie jest już tak wielkim problemem, jednak długa gwarancja z pewnością uspokoiłaby potencjalnych klientów. Taką opinię wyraził również William Li, założyciel firmy produkującej samochody elektryczne NIO, sugerując ustalenie celu na 15 lat ze wzrostem procentowym minimalnego poziomu pozostałej mocy.

Większość współczesnych samochodów elektrycznych powinna już dysponować akumulatorami o wystarczająco długiej żywotności, by przetrwać całe życie pojazdu w większości zastosowań. Jest to najbardziej realistyczne dla modeli o dużym zasięgu, które trudno jest "zajechać" zbyt szybko, co prowadziłoby do nadmiernego zużycia. Mimo to pozostaje kwestia samego wieku akumulatorów. Różnice w składzie chemicznym mają znaczenie, gdzie baterie LFP są lepsze od NMC pod względem trwałości, a z kolei zwykle lepsze od NCA lub innych mieszanek. Niemniej jednak nadal istnieją pojazdy, które wymagają kosztownej wymiany akumulatorów w trakcie swojego życia, zwłaszcza te wykorzystywane komercyjnie, które osiągają ponadprzeciętny przebieg.

William Li wyraził przekonanie, że obecne gwarancje na akumulatory nie spełniają oczekiwań w związku z utratą wydajności baterii w dłuższej perspektywie czasowej.

Na przykład w Chinach standardowa gwarancja obejmuje zwykle jedynie 120 000 km lub 8 lat, a dotyczy to jedynie osiągnięcia poziomu 70% pierwotnej pojemności baterii. Według Li problem polega na tym, że w miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych, w tym roku coraz więcej z nich nie będzie objętych standardową gwarancją. Będzie to tylko niewielka część spośród 19,4 mln zarejestrowanych tam pojazdów elektrycznych, które początkowo miały 8-letnią gwarancję, jednak liczba samochodów bez takiej ochrony będzie stopniowo rosnąć (co oznacza, że za 8 lat może ich być ponad 19 mln). Li uważa, że użytkownicy staną wtedy przed ryzykiem konieczności poniesienia kosztownych wymian baterii.

Ponieważ Chiny są światowym potentatem w produkcji samochodów elektrycznych i znajduje się tam około 60% wszystkich takich pojazdów na świecie, będą jednymi z pierwszych, które zmierzą się z tym problemem na większą skalę. Na Forum China EV 100 Li przedstawił pomysł, że firmy powinny wyznaczyć znacznie wyższy cel, zakładając żywotność baterii na poziomie 15 lat, zachowując co najmniej 85% pierwotnej wydajności. Według niego jest to technicznie możliwe i chodzi przede wszystkim o postawienie sobie takiego celu, aby było warto dążyć do jego osiągnięcia. Należy przypomnieć, że kilka dni temu NIO rozpoczęło projekt współpracy z firmą CATL w celu opracowania akumulatorów o dłuższej żywotności niż obecnie.

Samochód elektryczny o 15-letniej żywotności na poziomie 85% nadal stanowiłby bardzo użyteczny pojazd, który nie wymagałby wymiany akumulatora. W wielu krajach jednak, 15 lat to wiek, w którym pojazdy zaczynają być wycofywane z eksploatacji, czy to poprzez sprzedaż za granicę, czy też wysyłkę na złomowisko (średn wiek pojazdu w Polsce wynosi około 15 lat).

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: NIO chce powszechnej 15-letniej gwarancji na akumulatory litowo-jonowe na poziomie 85%

 0