Nowa funkcja DirectX 12 eliminuje wąskie gardło CPU w grach. To szansa dla starszych procesorów

Nowa funkcja DirectX 12 eliminuje wąskie gardło CPU w grach. To szansa dla starszych procesorów

Mocniejszy układ graficzny zazwyczaj oznacza, że gry działają lepiej, ale nie zawsze jest to regułą. Rola procesora w zadaniach i harmonogramach może w niektórych przypadkach ograniczać wydajność. Firma Microsoft przeprowadziła testy nowej funkcji DirectX 12 o nazwie Work Graphs, która może rozwiązać ten problem, a oficjalne potwierdzenie znalazło się w najnowszej wersji DirectX.

Tradycyjnie procesor musi „odgadnąć”, jakich alokacji będzie potrzebował procesor graficzny, i nie zawsze zgaduje poprawnie.  Może to prowadzić do nadmiernego przydzielania, co wymusza na procesorze graficznym porzucanie niepotrzebnych zadań. W efekcie nawet średnio wydajne procesory mogą doświadczać przestoju, co wpływa na wydajność procesora graficznego. W takiej sytuacji wymiana na najpotężniejszy układ graficzny nie przyniosłaby poprawy wydajności gry. Work Graphs mają na celu uczynienie układu graficznego bardziej autonomicznym, umożliwiając mu samodzielną realizację zadań i zmniejszając liczbę operacji między CPU a GPU.

Work Graphs pozwalają układowi graficznemu zaplanować własną pracę, zamiast zadawać pytania procesorowi.

Dzięki Work Graphs twórcy gier mogą zoptymalizować potoki producent-konsument, przenosząc duże obciążenia z procesora na układu graficzny. W tym systemie wątek działający na GPU (producent) może zgłosić żądanie wykonania innej pracy (konsument). Prace zostaną zaplanowane przez układ graficzny, gdy pojawi się dostępna pojemność, a wątek może również stać się konsumentem, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dzięki temu praca może być przekazywana bez konieczności powrotu do procesora każdorazowo.

Microsoft tłumaczy, że Work Graphs można postrzegać jako sposób na "złapanie algorytmicznych intencji użytkownika". Deweloper nie musi mieć zbyt dużo wiedzy na temat sprzętu, na którym będzie działać gra, ponieważ system jest bardziej dynamiczny, reagując w czasie rzeczywistym, aby wydajnie wykonywać pracę. 

Work Graphs może ożywić starsze systemy gamingowe. Wiele laptopów do gier jest dostarczanych z mocnymi GPU, a słabszymi CPU. Wykonując więcej zadań na GPU, te maszyny pozostaną wydajne przez dłuższy czas. Wymiana CPU w systemach stacjonarnych jest bardziej skomplikowana niż wymiana GPU. Dzięki Work Graphs można zachować starszy procesor i uzyskać wszystkie korzyści związane z wydajnością nowego układu GPU.

Implementacja Work Graphs w grach zależy od deweloperów, więc ta aktualizacja DirectX nie spowoduje natychmiastowego wzrostu wydajności we wszystkich grach. Konieczne będzie również posiadanie stosunkowo nowoczesnej karty graficznej, aby skorzystać z Work Graphs. Nvidia twierdzi, że funkcja ta działa na kartach graficznych opartych na architekturze Ampere (RTX 30) i Ada Lovelace (RTX 40). Po stronie AMD obsługa jest ograniczona do serii Radeon RX 7000.

Wszelkie detale znajdziecie bezpośrednio na stronie Microsoftu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowa funkcja DirectX 12 eliminuje wąskie gardło CPU w grach. To szansa dla starszych procesorów

 0