Starlink - usługa internetu satelitarnego od SpaceX jest coraz bardziej popularna na świecie, a teraz firma chce rozszerzyć działalność, zapewniając również łączność internetową w pojazdach. SpaceX złożyło wniosek do Federalnej Komisji Łączności (FCC) o obsługę zupełnie nowych terminali użytkowników, które są specjalnymi wariantami anten o wysokiej wydajności.
Nowe anteny trafiły już do beta-testerów Starlink, zapewniając łączność poruszającym się pojazdom, samolotom i statkom. SpaceX zbiorczo określa terminale jako ruchome stacje naziemne (ESIM) i podaje szczegóły dotyczące ich parametrów technicznych, takich jak moc wyjściowa i cykle pracy nadawania. Nowe terminale będą wykorzystywane we wszelkiego rodzaju poruszających się pojazdach, w tym operujących na ziemi oraz w morzu i powietrzu. Będą one oferować niższą moc nadawania, ale cechują się wyższym wzmocnieniem sygnału wraz z wyższym kątem skanowania i innymi regulacjami dostosowanymi do ich zastosowań.
SpaceX wprowadza anteny Starlink, które zapewniają łączność poruszającym się pojazdom, samolotom i statkom. Wersje "profesjonalne" będą przekraczać normy promieniowania ustanowione w wielu krajach w sprzęcie do użytku ogólnego.
Część z nowych terminali została zaprojektowana, aby wytrzymać surowe warunki środowiskowe. SpaceX nazywa ten segment terminali "High Performance" i oferuje działanie w skrajnych temperaturach oraz ulepszoną obsługę topienia śniegu. Obecne czasze firmy mogą pracować w temperaturach od -30°C do 40°C, ale ostatnie fale upałów w USA ujawniły spadek wydajności talerzy w wysokich temperaturach i awarie powyżej 50°C.
Starlink dąży do zapewnienia zasięgu internetowego w samolotach komercyjnych, przy czym SpaceX ma na celu łączność samolotów zarejestrowanych w USA latających na całym świecie i samolotów spoza USA w amerykańskiej przestrzeni powietrznej. Starlink będzie koordynować z lokalnymi administracjami parametry operacyjne i przestrzegać zasad częstotliwości i widma. Dodatkowo nowe terminale zostaną podzielone na dwie kategorie. Jednym z nich będzie wariant ogólnego zastosowania z poziomem promieniowania w bliskim polu i na powierzchni anteny poniżej limitu 1,0 mW/cm² (miliwatów na centymetr kwadratowy). Jeden mW/cm² równa się 10 W/m², a Komisja ogranicza promieniowanie do 1,0 mW/cm² dla 2,4 GHz dla ogólnych zastosowań.
Drugi zestaw terminali jest przeznaczony do użytku "zawodowego", a moc w pobliżu i na powierzchni anteny wynoszą odpowiednio 1,57 mW/cm² i 2,12 mW/cm², co przekracza normy w niektórych krajach. W przypadku tych terminali personel SpaceX zainstaluje je w żądanych lokalizacjach, a terminale będą wyposażone w ostrzeżenie o zagrożeniu promieniowaniem, pokazujące regiony, w których promieniowanie przekracza maksymalny limit.
Zobacz także:
- Sprzedaż składanych smartfonów znacząco wzrośnie do 2023 roku
- Microsoft pracuje nad trybem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo przeglądarki Edge
- Gigabyte ofiarą ataku ransomware. Firma ugnie się pod szantażem cyberprzestępców?

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowe anteny Starlink z ostrzeżeniem o promieniowaniu. Czy jest się czego obawiać?