NVIDIA Drive Thor - jeden chip z 2000 TOPS, który zarządza wszystkim w pojeździe

NVIDIA Drive Thor - jeden chip z 2000 TOPS, który zarządza wszystkim w pojeździe

Nvidia planowała wprowadzić układ Atlan do obsługi autonomicznych funkcji w nowoczesnych samochodach, jednak ostatecznie pomysł ten został porzucony. Zamiast tego Nvidia zapowiedziała układ Thor osiągający 2000 TOPS, przewyższając tym samym dzisiejszego Orina 8 razy.

Nvidia zaprezentowała ostatnio nie tylko nową architekturę Ada Lovelace i karty graficzne GeForce RTX 4000, ale także nowy układ Nvidia Thor. Układ ten ma być niezwykle wydajnym procesorem dla samochodów autonomicznych lub dla funkcji asystenta jazdy. Dziś taką rolę spełnia Nvidia Orin z 254 TOPS, natomiast producenci samochodów zwykle umieszczają kilka sztuk tego układu w jednym pojeździe, ze względu na potrzebę większej wydajności w samochodach (np. Li Auto AD Max ma dwa takie układy z 508 TOPS, NIO Adam posiada aż 4 sztuki o łącznej wydajności 1016 TOPS). W 2024 roku miał pojawić się nowy procesor Atlan z 1000 TOPS, ale wypadł z harmonogramu i teraz planowany jest Thor. Ma on zapewnić wydajność na poziomie 2000 TOPS, jest planowany na 2025 rok i powinien ośmiokrotnie przewyższyć wydajnością obecnego na rynku Orina.

Jeden chip, by wszystkim zarządzać. Jeden chip, który pomoże producentom samochodów budować autonomiczne pojazdy definiowane programowo. Jeden chip do ciągłej aktualizacji bezprzewodowo. To wszystko ma zapewnić Thor.

Porównanie specyfikacji NVIDIA ARM SoC
  Thor Atlan Orin
Rdzenie procesora Arm „Poseidon AE” Grace-Next 12x Arm CA-78AE "Hercules"
Rdzenie GPU ? Ampere-Next iGPU
(Lovelace)
Ampere iGPU
(2048 rdzeni CUDA
64 rdzenie Tensor)
FP8/INT8 DL OPS 2000 TOPS (FP8) 1000 TOPS (INT8) 275 TOPS (INT8)
Proces produkcji ? ? Samsung 8nm
Tranzystory (mld) 77 ? 17
TDP ? ? 60W

Thor będzie miał 77 miliardów tranzystorów i dużą różnicą jest to, że będzie integrował funkcje różnych procesorów. Podczas gdy dziś w samochodzie znajduje się kilka procesorów, które przetwarzają dane z różnych czujników, Thor powinien zintegrować to wszystko w jednym procesorze i być bardzo elastyczny. Całość może być dedykowana autonomicznej jeździe, ale także dzielić wydajność z innymi zadaniami, jak infotainment i tym podobne. Efektem powinny być też znacznie niższe koszty, a pojedynczy duży układ może zaoszczędzić nawet kilkaset USD względem kilku mniejszych procesorów. Nvidia ma już swojego pierwszego klienta, którym jest chińska firma Zeekr (luksusowa marka Geely) i z pewnością nie będzie to jedyny klient. Zeekr jak na razie używa dwóch Orinów (508 TOPS) przy asystentach jazdy 3 poziomu.

„Jeśli spojrzymy na dzisiejszy samochód, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, parkowanie, monitorowanie kierowcy, lusterka kamer, cyfrowy zestaw wskaźników i system informacyjno-rozrywkowy to różne komputery rozmieszczone w pojeździe” – powiedział wiceprezes Nvidii ds. motoryzacji, Danny Shapiro, podczas konferencji prasowej. „W 2025 roku te funkcje nie będą już oddzielnymi komputerami. Drive Thor pozwoli raczej producentom na efektywną konsolidację tych funkcji w jeden system, zmniejszając całkowity koszt systemu”.

Duże wrażenie zrobiła też prezentacja Drive Sim na GTC 2022. System może stworzyć trójwymiarową mapę otoczenia na podstawie czujników, wykryć poszczególne obiekty, a następnie pozwolić na zmiany tej rzeczywistości. Można przesuwać obiekty po scenie, dodawać własne (inne samochody, piesi,...), odtwarzać zmodyfikowaną scenę, a system w samochodzie nie będzie wiedział, czy jedzie po prawdziwej drodze, czy jest mu prezentowana wirtualna rzeczywistość. Dzięki temu, testując zachowanie samochodu, nie trzeba go wypuszczać na prawdziwą drogę, ale można stworzyć kwantum różnych sytuacji, modyfikując już sfilmowaną scenę. Obiekty te mogą być generowane przez człowieka lub przez samą SI. Pozwoli to także na symulację wnętrza samochodu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA Drive Thor - jeden chip z 2000 TOPS, który zarządza wszystkim w pojeździe

 0