NVIDIA odblokowuje GPU System Processor w swoich grafikach. Funkcja zwiększa wydajność

NVIDIA odblokowuje GPU System Processor w swoich grafikach. Funkcja zwiększa wydajność

NVIDIA właśnie po cichu odblokowała nową funkcję w swoich GPU dla przedsiębiorstw i konsumentów. Okazuje się, że ta była ukryta w tych układach od generacji Turing. 

Technologia ta nazywa się GPU System Processor, w skrócie GSP i stanowi element układu scalonego, którego zadaniem jest odciążanie CPU, przenosząc cześć zadań na GPU, co skutkować ma poprawą wydajności, ale i efektywności energetycznej. GSP zostało oficjalnie odblokowane w najnowszych sterownikach NVIDII. Funkcja ta jest już dostępna, o ile posiadamy kwalifikującą się kartę graficzną Zielonych dla profesjonalnych zastosowań i sterownik NVIDIA 510.39.01 lub nowszy. Obsługa GPU sięga od opartej na Turingu Tesli T4, aż po serię NVIDIA A, czyli takie modele jak A100, A2 i A40.

GSP stanowi element układu scalonego, którego zadaniem jest odciążanie CPU, przenosząc cześć zadań na GPU, co skutkować ma poprawą wydajności.

NVIDIA odblokowuje GPU System Processor w swoich grafikach. Funkcja zwiększa wydajność

GSP to fizyczny element GPU (podobnie jak kontroler NVENC), który działa jako koprocesor dla sparowanego procesora graficznego NVIDII. Jego zadaniem jest odciążenie zadań inicjalizacji i zarządzania z CPU bezpośrednio na układ graficzny w celu zmniejszenia ogólnych opóźnień systemu i poprawy wydajności. Producent twierdzi, że funkcjonalność GSP jest w tym momencie ograniczona, ale będzie nadal rozszerzana w przyszłych wydaniach sterowników. Oczekiwać można więc, że NVIDIA będzie rozszerzać wykorzystanie tego koprocesora, aby zmniejszyć obciążenie CPU.

Spodziewać możemy się solidnego wzrostu wydajności zarówno w grach, jak i ciężkich aplikacjach zorientowanych na GPU, w których procesor odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu informacji do GPU. Jest to szczególnie istotne w przypadku nowoczesnych gier, które wykorzystują procesor w większym stopniu niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki interfejsom API niższego poziomu.

Pomimo tego, że NVIDIA twierdzi, że zablokowała tę funkcję dla rozwiązań klasy Enterprise (na razie), firma ogłosiła również tę technologię jako kluczowy element laptopów Max-Q, które pojawią się w 2022 roku i później. W nowym filmie opublikowanym na YouTube producent wyjaśnia, w jaki sposób jej najnowsza wersja Max-Q zmaksymalizuje wydajność między procesorem a GPU. Jedna z tych funkcji obejmuje GSP — ale w tym przypadku NVIDIA nazywa go „procesorem poleceń” zamiast GPU System Processor.

Wydaje się jednak, że GSP i „procesor poleceń” to praktycznie to samo, ponieważ działają w ten sam sposób, przenosząc zadania niskiego poziomu z procesora na kartę graficzną w celu poprawy wydajności. W przypadku Max-Q Zieloni podają przykład walidacji poleceń, która przeprowadza weryfikację wskaźnika i sprawdzanie balansu oraz sposób, w jaki to obciążenie zostanie przeniesione z procesora na kartę graficzną w celu poprawy wydajności.

Nadal niewiele wiemy o GSP, np. jakich wzrostów wydajności możemy się spodziewać lub pełnej funkcjonalności. Spodziewamy się jednak, że wkrótce dowiemy się więcej, ponieważ NVIDIA będzie rozwijać tę funkcję w 2022 roku.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA odblokowuje GPU System Processor w swoich grafikach. Funkcja zwiększa wydajność

 0