NVIDIA prezentuje G-SYNC ULMB 2: klarowność obrazu w ruchu niczym odświeżanie ponad 1000 Hz

NVIDIA prezentuje G-SYNC ULMB 2: klarowność obrazu w ruchu niczym odświeżanie ponad 1000 Hz

NVIDIA właśnie zaprezentowała technologię G-SYNC ULMB (Ultra Low Motion Blur) drugiej generacji, która zapewnia efektywną klarowność ruchu na poziomie odświeżania wynoszącego 1000 Hz. Technika ta jest już dostępna. 

G-SYNC ULMB (Ultra Low Motion Blur) 2

ULMB 2 (Ultra Low Motion Blur) jest następcą ULMB wprowadzonego w 2015 roku. Tym razem Zieloni chwalą się, że nowa wersja zapewnia efektywną klarowność ruchu na poziomie ponad 1000 Hz, co powinno stanowić dużą różnicę przede wszystkim w dynamicznych grach akcji i produkcjach e-sportowych. ULMB 2 zapewnić ma podświetlenie stroboskopowe z pełną częstotliwością odświeżania, prawie dwukrotnie wyższą jasność i zerowy crosstalk.

NVIDIA zaprezentowała technologię G-SYNC ULMB 2, która zapewnia efektywną klarowność ruchu na poziomie odświeżania wynoszącego 1000 Hz.

Kiedy NVIDIA wprowadziła na rynek pierwszą generację ULMB w 2015 r., czasy reakcji monitorów były stosunkowo wolne, co powodowało znaczący ghosting i rozmycie obrazu, co z kolei skutkowało słabą wyrazistością ruchu. Klarowność ruchu najlepiej opisać jako zdolność do wyraźnego widzenia poruszających się obiektów. Aby poprawić ten parametr, technologia ULMB umożliwiła zastosowanie techniki zwanej backlight strobing (podświetlenie stroboskopowe).

Aby osiągnąć stroboskopowe podświetlenie, ULMB wyłącza podświetlenie w 75% przypadków. Ten 25% cykl pracy na panelu o maksymalnej jasności 300 nitów oznaczał, że obrazy będą wyraźne, ale mniej jasne. W przypadku oryginalnego ULMB musielibyśmy dłużej czekać na przejście pikseli we właściwe miejsce przed włączeniem podświetlenia ze względu na wolniejsze czasy reakcji pikseli. Aby to zrekompensować, ULMB zmniejszyłoby częstotliwość odświeżania, aby dać pikselom więcej czasu na przejście. Z powodu tych wad, kompetytywni gracze często decydowali się nie korzystać z tej funkcji, ponieważ bardziej pożądana była pełna częstotliwość odświeżania i jasny obraz.

ULMB 2 zapewnia stroboskopowe podświetlenie z pełną częstotliwością odświeżania i znacznie jaśniejsze obrazy, a wszystko to przy zachowaniu nieskazitelnej jakości obrazu, jak chwali się NVIDIA. Dzięki ulepszonemu czasowi reakcji panelu od AUO, ULMB 2 zapewnia graczom klarowność ruchu na najwyższym poziomie. Producent zapewnia, że technologia oferuje efektywną klarowność ruchu na poziomie ponad 1000 Hz.

W przypadku monitora o odświeżaniu 360 Hz z ULMB 2 efektywna wyrazistość ruchu wynosić ma w rzeczywistości 1440 Hz. Oznacza to, że aby uzyskać ten sam poziom klarowności ruchu bez ULMB 2, gracze potrzebowaliby klasycznego panelu obsługującego natywne odświeżanie 1440 Hz, co obecnie jest niemożliwe.

Poniżej znajduje się wideo pokazujące porównanie monitora 120 Hz ze stroboskopowym podświetleniem w porównaniu z monitorem 480 Hz bez stroboskopowego podświetlenia: 

Jak działa ULMB 2?

Panele LCD składają się z dwóch głównych warstw:

  • Pikseli ciekłokrystalicznych, które zmieniają się chemicznie, dopasowując kolor świecącego przez nie światła
  • Podświetlenia, które wytwarza światło prześwitujące przez piksele

Gdy na monitorze trzeba wyświetlić nową klatkę, do każdego piksela wysyłana jest nowa wartość koloru. W tym momencie piksel zacznie z czasem przechodzić w nowy kolor. Podczas tego procesu podświetlenie jest włączone przez cały czas, więc gracz widzi wizualnie całe przejście.

Ponadto obraz jest „zatrzymywany” przed i po przejściu, co powoduje, że ludzki układ wzrokowy rozmywa oba obrazy. Połączenie „wstrzymania ruchu” i widocznego przejścia powoduje motion blur bazujący na wyświetlaczu (nie mylić z efektem stosowanym w grach). W przypadku ULMB 2 podświetlenie jest włączane tylko wtedy, gdy każdy piksel ma prawidłową wartość koloru. Chodzi o to, aby nie pokazywać przejść pikseli i pokazywać je tylko wtedy, gdy ich kolor precyzyjnie odwzorowany.

Technika ta ma jednak swoje problemy, ponieważ podświetlenie generalnie oświetla wszystkie piksele w tym samym czasie, gdy następuje przejście między nimi. Oznacza to, że w danym momencie na części ekranu widać nałożenie dwóch klatek obrazu (tzw. crosstalk).

Rozwiązaniem tego problemu ma być właśnie ULMB 2 G-SYNC. NVIDIA tłumaczy, że dzięki G-SYNC jest w stanie kontrolować czas reakcji w zależności od tego, gdzie znajduje się skanowanie pionowe, tak że piksele na całym panelu są na właściwym poziomie i dokładnie we właściwym czasie, aby podświetlenie zaczęło migać. Producent nazywa to Vertical Dependent Overdrive.

ULMB 2 jest już dostępne

Monitory z ULMB 2, muszą spełniać następujące wymagania:

  • Zapewniać ponad 1000 Hz efektywnej klarowności ruchu
  • Oferować ULMB 2 przy pełnej częstotliwości odświeżania monitora
  • Dostarczyć ponad 250 nitów jasności przy minimalnym crosstalku lub podwójnych obrazach

Na rynku są już dostępne dwa monitory obsługujące standard ULMB 2, a kolejne dwa zostaną wprowadzone na rynek w najbliższej przyszłości. Na chwilę obecną technologię obsługują Acer Predator XB273U F i ASUS ROG Swift 360Hz PG27AQN, czyli modele o odświeżaniu 360 Hz. Wkrótce do tego grona dołączą ASUS ROG Swift Pro PG248QP (25 cali, 1080p, 540 Hz) i AOC AGON AG276QSG (27 cali, 1440p, 360 Hz). 

Aby cieszyć się ULMB 2 na kompatybilnych modelach, wystarczy pobrać update firmware’u i dokonać aktualizacji oprogramowania. By aktywować technologię trzeba dezaktywować NVIDIA G-SYNC Variable Refresh Rate w panelu sterowania NVIDIA. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA prezentuje G-SYNC ULMB 2: klarowność obrazu w ruchu niczym odświeżanie ponad 1000 Hz

 0