NVIDIA RTX - poznaliśmy listę gier, które wspierać będą ray-tracing

NVIDIA RTX - poznaliśmy listę gier, które wspierać będą ray-tracing

Wczorajsza premiera kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 2070, RTX 2080 i RTX 2080 Ti mocno koncentrowała się na zaprezentowaniu możliwości, jakie daje wspierana przez nie technologia RTX, w tym śledzenie promieni (ray-tracing). Jen-Hsun Huang poświęcił temu tematowi naprawdę dużo czasu (kilkukrotnie więcej niż prezentacji samych kart), podkreślając zalety tej techniki. Trzeba przyznać, że prezentacja jej możliwości w grze Battlefield V wyglądała naprawdę imponująco i w tym przypadku wyłączenie RTX diametralnie zmieniało doznania graficzne towarzyszące nam podczas rozgrywki. W innych tytułach niestety nie wyglądało to jeszcze tak dobrze, ponieważ ich producenci zdecydowali się na wykorzystanie tej techniki tylko do pewnych elementów, w bardzo ograniczonym zakresie, co dla osób kupujących kartę graficzną za przeszło 5000 zł może okazać się rozczarowujące.

Jen-Hsun Huang poświęcił tematowi śledzenia promieni, podczas konferencji NVIDII, naprawdę dużo czasu (kilkukrotnie więcej niż prezentacji samych kart), podkreślając zalety tej techniki.

Wbrew temu, co sugeruje wiele serwisów, technologia śledzenia promieni nie została wczoraj potwierdzona w 21 grach, a lista tytułów zawierające takie produkcje, jak Atomic Heart Final Fantasy XV, Serious Sam 4, Mechwarrior 5 czy PUBG, dotyczy obsługi całej platformy RTX i część z tych produkcji rzeczywiście doczeka się ray-tracingu, ale część tylko techniki DLSS (Deep Learning Super-Sampling). Co więcej, wiele też zależy od poziomu implementacji śledzenia promieni i choć to, jak już wspomniałem, wygląda bardzo efektownie w Battlefield V, tak już w Metro Exodus ogranicza się jedynie do globalnej iluminacji i śledzenie promieni nie jest tu wykorzystane do cieni czy refleksów świetlnych, które tak zachwycają w grze DICE. Atomic Heart z kolei wykorzysta śledzenie promieni tylko do refleksów i retrakcji, czyli w podobny sposób jak w Battlefield V i Assetto Corsa i nie uświadczymy w tym przypadku wsparcia dla cieni czy globalnego oświetlenia, a w Shadow of the Tomb Raider technologia obsługiwana jest tylko w cieniach.

Wygląda na to, że deweloperzy jak na razie wykorzystują śledzenie promieni jedynie dla jednego graficznego efektu. Nie wiemy czemu tak jest, ale zaprezentowane dotychczas tytuły pokazywały ray-tracing tylko w jednym konkretnym zastosowaniu. Nie chcemy jeszcze spekulować, czy wynika to z samej wydajności nowych kart NVIDII, czy też może zbyt małej ilości czasu, jaki otrzymali deweloperzy na wprowadzenie obsługi dla RTX w swoich grach, ale ten drugi scenariusz wydaje się być na tę chwilę bardziej prawdopodobny. Tak czy inaczej, jest to trochę rozczarowujące, bo wiadomo przecież, że o sukcesie ray-tracingu zadecyduje fakt, czy producenci zdecydują się na szerokie wsparcie. I jeśli ci postanowią, że szkoda tracić środki i czas na implementację śledzenia promieni, które nie może być wykorzystane na konsolach (bądź co bądź, często dominujących platformach), to lepiej nie zawracać sobie tym głowy. Wygląda jednak na to, że NVIDIA zadbała o odpowiednie wsparcie przynajmniej na starcie. Poniżej możecie zapoznać się z listą gier, która otrzyma ray-tracing oraz tytułami obsługującymi supersampling DLSS bazujący na głębokim uczeniu i sieciach neuronowych.

Gry, które wspierać będą ray-tracing w czasie rzeczywistym:

  • Assetto Corsa Competizione od Kunos Simulazioni/505 Games
  • Atomic Heart od Mundfish
  • Battlefield V od EA/DICE
  • Control od Remedy Entertainment/505 Games
  • Enlisted od Gaijin Entertainment/Darkflow Software
  • Justice od NetEase
  • JX3 od Kingsoft
  • MechWarrior 5: Mercenaries od Piranha Games
  • Metro Exodus od 4A Games
  • ProjectDH od Nexon’s devCAT Studio
  • Shadow of the Tomb Raider od Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes

Gry, które wspierać będą DLSS (Deep Learning Super-Sampling)

  • Ark: Survival Evolved od Studio Wildcard
  • Atomic Heart od Mundfish
  • Dauntless od Phoenix Labs
  • Final Fantasy XV od Square Enix
  • Fractured Lands od Unbroken Studios
  • Hitman 2 od IO Interactive/Warner Bros.
  • Islands of Nyne od Define Human Studios
  • Justice od NetEase
  • JX3 od Kingsoft
  • Mechwarrior 5: Mercenaries od Piranha Games
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds od PUBG Corp.
  • Remnant: od the Ashes from Arc Games
  • Serious Sam 4: Planet Badass od Croteam/Devolver Digital
  • Shadow of the Tomb Raider od Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes
  • The Forge Arena from Freezing Raccoon Studios
  • We Happy Few od Compulsion Games / Gearbox

Komentarze do: NVIDIA RTX - poznaliśmy listę gier, które wspierać będą ray-tracing