Panasonic zaczyna gonić Chiny. Firma chce zwiększyć gęstość energii Li-Ion o 20%

Panasonic zaczyna gonić Chiny. Firma chce zwiększyć gęstość energii Li-Ion o 20%

Panasonic planuje do końca tej dekady wymyślić innowacyjne baterie, które powinny zwiększyć gęstość energii o 20%. Zbuduje też nową fabrykę baterii w Kansas w USA za 4 mld dolarów.

Panasonic jest jednym z największych producentów baterii i głównym dostawcą m.in. dla Teslli, ale od dłuższego czasu firma osiadła na laurach i w rozwoju baterii wyprzedzają ją chińska konkurencja. Według nowych informacji firma chce do 2030 roku opracować zmodernizowane ogniwa litowe, które zwiększyłyby gęstość energii o 20%. Gdyby udało się osiągnąć, moglibyśmy mówić o wartościach około 320-330 Wh/kg. Dla porównania Gotion już w zeszłym roku zapowiedział produkcję ogniw o gęstości 302 Wh/kg, a NIO chce pod koniec tego roku i na początku przyszłego wprowadzić na rynek sedana ET7 z ogniwami półstałymi o gęstości 360 Wh/kg. Poprawa gęstości akumulatorów pozwoliłaby producentom EV zwiększyć zasięg swoich pojazdów przy użyciu akumulatorów o identycznych rozmiarach. Mogą również zdecydować się na wykonanie niektórych modeli (takich jak samochody sportowe) lżejszych i bardziej kompaktowych, jeśli maksymalizacja zasięgu nie jest priorytetem.

Panasonic chce do końca 2030 roku zwiększyć gęstość baterii o 20%. Firma zaczyna pozostawać za chińską konkurencją.

Panasonic chce osiągnąć wzrost gęstości poprzez zwiększenie maksymalnego napięcia z 4.2 V do 4.4 V dzięki nowym dodatkom w elektrolicie. Poza tym w części anodowej część grafitu zostanie zastąpiona materiałem na bazie krzemu. Katoda również zostanie nieco zmodyfikowana - firma planuje użyć materiałów monokrystalicznych, co powinno zmniejszyć podatność na mikropęknięcia (stopniowo tworzące się małe pęknięcia wraz z cyklami ładowania prowadzące do pogorszenia żywotności baterii). 

Istnieją jednak inne sposoby na poprawę gęstości energii w akumulatorach EV. Zastosowanie ogniw 4680, które są zarówno szersze, jak i wyższe niż obecnie stosowane 2170, może zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych o 16 procent, dzięki bardziej efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni. Ogniwa 4680 są znacznie tańsze w produkcji. Panasonic podobno zbuduje nową fabrykę w Kansas, która będzie dostarczać akumulatory 4680 do samochodów Tesli, a Model Y będzie prawdopodobnie pierwszym wariantem, który zostanie z nimi dostarczony.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Panasonic zaczyna gonić Chiny. Firma chce zwiększyć gęstość energii Li-Ion o 20%

 0