Pierwsze karty RDNA 3 dopiero zadebiutowały, a AMD już wspomina o RDNA 4. Czego się spodziewać?

Pierwsze karty RDNA 3 dopiero zadebiutowały, a AMD już wspomina o RDNA 4. Czego się spodziewać?

Pierwsze karty graficzne bazujące na architekturze RDNA 3, czyli Radeon RX 7900 XT i RX 7900 XTX, zadebiutowały dopiero dwa miesiące temu, tymczasem AMD już zaczyna mówić o RDNA 4. W wywiadzie dla japońskiego portalu 4Gamer producent podzielił się kilkoma istotnymi szczegółami dotyczącymi swoich GPU nowej generacji.

Wywiad nie zdradza może szczegółów specyfikacji RDNA 4, ale ujawnia kilka pomysłów Davida Wanga i Ricka Bergmana z AMD na temat ewolucji grafiki komputerowej. I tak, Wang przyznał, że NVIDIA położyła duży nacisk na wykorzystanie sztucznej inteligencji, ale AMD nie zamierza iść tą drogą, ponieważ producent nie uważa, że akceleratory GPU AI są dobrze wykorzystywane na rynku konsumenckim.

AMD już zaczyna mówić o RDNA 4. W wywiadzie dla japońskiego portalu 4Gamer producent podzielił się kilkoma istotnymi szczegółami.

RDNA 4

Jest to o tyle dziwne oświadczenie, że RDNA 3 po raz pierwszy otrzymało akcelerację wnioskowania AI, ale z drugiej strony nawet GPU Intel Arc Alchemist jest w stanie pokonać Radeona RX 7900 XTX w czystych operacjach tensorowych. Przedstawiciel AMD zapewnia jednak, że nie lekceważą sztucznej inteligencji na rynku konsumenckim. 

Wang powiedział, że AMD koncentruje się na uwzględnieniu „specyfikacji, których chcą użytkownicy”, aby zapewnić najlepsze wrażenia z gry. Zauważa ponadto, że ​​w przeciwnym razie użytkownicy płacą za funkcje, z których nie korzystają. Wskazuje na przykład NVIDII DLSS, gdzie najnowsze wersje AMD FidelityFX Super Resolution zapewniają stosunkowo podobne wrażenia bez użycia dedykowanego sprzętu (czytaj rdzeni Tensor).

Co więcej, zamiast przetwarzania obrazu wolałby, aby akceleracja AI na kartach graficznych była wykorzystywana do tworzenia „bardziej zaawansowanych i rozrywkowych” gier i podaje przykład „ruchu i zachowania wrogich postaci i NPC”, czyli obszar programowania gier często określany jako „AI”, pomimo jego odległego związku z badaniem sieci neuronowych.

AI

W odpowiedzi na pytanie o „nowe paradygmaty grafiki 3D”, które wymagają standaryzacji w branży graficznej, AMD zauważyło, że kolejny duży krok w grafice ma faktycznie związek z „samodzielnym rysowaniem GPU”, które eliminuje obciążenie procesora związane z zadaniami graficznymi. Zrobiliśmy już krok w tym kierunku dzięki nowszym graficznym interfejsom API DirectX 12 i Vulkan, ale wygląda na to, że AMD jest zainteresowane dalszym rozwojem w tym kierunku.

4Gamer zwraca uwagę, że architektura RDNA 3 od AMD zawiera w hardwarze „Multi-Draw Indirect Accelerator” używany do pośrednich operacji multi-draw. Jest to metoda wysyłania wielu instancji poleceń rysowania w taki sposób, że można je zrealizować w całości na GPU, oszczędzając sporo kosztów ogólnych. Najwyraźniej RDNA 3 może to zrobić 2,3 razy szybciej niż RDNA 2 i oczekiwać możemy dalszych ulepszeń w tym kierunku w ramach RDNA 4.

Prawdopodobnie najciekawsza wypowiedź tego wywiadu, przynajmniej w odniesieniu do RDNA 4, pada na sam koniec, gdzie Rick Bergman mówi, że firma „obiecuje ewoluować do RDNA 4 z jeszcze wyższą wydajnością w najbliższej przyszłości”. Nie powinno nikogo dziwić, że AMD spodziewa się, że jej procesory graficzne nowej generacji będą jeszcze szybsze niż dotychczasowe, ale „w niedalekiej przyszłości” sugeruje, że RDNA 4 może zadebiutować wcześniej niż oczekiwano.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Pierwsze karty RDNA 3 dopiero zadebiutowały, a AMD już wspomina o RDNA 4. Czego się spodziewać?

 0