W ostatnim tygodniu głośno zrobiło się na temat możliwego blokowania przez AMD konkurencyjnych technologii upscalingu w sponsorowanych przez firmę grach. Teraz oliwy do ognia dolewa programista ze studia Nixxes.
AMD i antykonkurencyjne działania
Nie da się ukryć, że technologie upscalingu, takie jak NVIDIA DLSS, AMD FSR i Intel XeSS, wprowadziły rewolucję w pecetowych grach, pozwalając graczom na znaczącą poprawę wydajności w wymagających tytułach, bez zbytniego obniżania jakości obrazu. Problem jest jednak taki, że rzadko kiedy poszczególne tytuły zapewniają wsparcie dla wszystkich trzech technologii, a co więcej, wydaje się, że AMD blokuje rozwiązania rywali w tytułach, które sponsoruje, czego przykładem są choćby Resident Evil 4 i Star Wars Jedi: Survivor.
Co prawda FSR od AMD jest otwartym rozwiązaniem obsługiwanym praktycznie na wszystkich nowoczesnych kartach graficznych, ale problem jest taki, że gracze nie mają wyboru, co jest działaniem antykonkurencyjnym, a poza tym DLSS od NVIDII dość powszechnie uznawane jest za najlepszą technologię upscalingu dostępną na rynku, więc właściciele GeForce'ów na tym tracą.
Co prawda AMD nie przyznało się wprost do blokowania innych technologii, ale odpowiedź firmy na to pytanie była bardzo wymijająca.
Co prawda AMD nie przyznało się wprost do blokowania innych technologii, ale odpowiedź firmy na to pytanie była bardzo wymijająca. Co więcej, kolejne doniesienia zdają się potwierdzać, że tytuły sponsorowane przez AMD nie obsługują DLSS lub XeSS tylko z powodów marketingowych.
Jednoczesna obsługa DLSS, XeSS i FSR okiem programisty
Nico van Bentum, programista graficzny w Nixxes Software (holenderskie studio specjalizujące się w portowaniu gier), zasadniczo potwierdził, że obsługa wszystkich upscalerów jednocześnie nie jest trudna, ponieważ wszystkie trzy interfejsy API są do siebie bardzo podobne. Właśnie dlatego modowanie obsługi DLSS i XeSS w grach obsługujących FSR 2 i odwrotnie jest bardzo łatwe.
Tymczasem jedna z największych tegorocznych premiery, Starfield od Bethesdy, może nie obsługiwać natywnie technologii NVIDIA DLSS, ponieważ gra jest sponsorowana przez AMD, podobnie jak wspomniany wcześniej Star Wars Jedi: Survivor. Na szczęście modderzy już potwierdzili, że jeśli tak się stanie, nie pozostawią graczy z problemem. PureDark zapewnił, że doda obsługę DLSS 3 podczas okresu wczesnego dostępu do gry, a wsparcie dla DLSS 2 zostanie dodane jakiś czas po premierze.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Programiści potwierdzają, że DLSS, FSR i XeSS mogą być bez problemu obsługiwane jednocześnie