Pyka Pelican Cargo: autonomiczny elektryczny samolot transportowy o zasięgu 320 km

Pyka Pelican Cargo: autonomiczny elektryczny samolot transportowy o zasięgu 320 km

Lotniczy transport elektryczny jeszcze niedawno wydawał się czymś nierealnym, ale w ostatnim czasie widzimy coraz więcej doniesień o latających "elektrykach". Teraz mamy kolejny tego przykład w postaci autonomicznego samolotu transportowego z całkiem sporym zasięgiem.

Wiele osób nie wyobraża sobie powszechnego przejścia na transport elektryczny i są ku temu solidne podstawy. Niektórzy nie widzą jednak nawet możliwości zastosowania napędu elektrycznego w transporcie lotniczym i choć faktycznie nie jest to łatwe zadanie, to wszystko wskazuje na to, że producenci są na dobrej drodze do sukcesu. Elektryczny latający samochód został ostatnio dopuszczony do testów załogowych w Chinach, w ostatnim kwartale zeszłego roku pomyślnie przetestowano pierwszy 9-osobowy samolot elektryczny Eviation Alice, a teraz mamy mały autonomiczny samolot elektryczny Pyka Pelican Cargo. 

Pyka Pelican Cargo to autonomiczny samolot transportowy o pojemności zapakowanego po dach samochodu kombi, który potrafi przelecieć 320 km na jednym ładowaniu.

Przewożony towar ładuje się po złożeniu dziobu samolotu i łącznie mieści się 1,87 m3 ładunku (to mniej więcej objętość towarów opchniętych do samochodu kombi przy złożonych siedzeniach i po sam dach). Maksymalna ładowność wynosi 181 kg. Sam samolot waży 190 kg bez akumulatorów, 417 kg z akumulatorem 50 kWh, łączna maksymalna masa startowa to 599 kg. Istnieją również trzy zapasowe akumulatory awaryjne.

Wspomniany już akumulator 50kWh jest wymienny, więc samolot można albo ładować przez godzinę, albo wymienić akumulatory w ciągu 5 minut i kontynuować lot. Bateria powinna wystarczyć na 320 km z 20-minutową rezerwą. Za napęd odpowiadają cztery wirniki o łącznej mocy 100 kW. Pelikan Cargo ma rozpiętość skrzydeł 11,5 metra, długość 6,1 metra i 2,1 metra wysokości. Powierzchnia skrzydeł to 11,3 m2. Prędkość przelotowa wynosi od 111 do 148 km/h (80-90 węzłów), a do startu wystarczy pas startowy o długości 150 metrów (do lądowania potrzeba 187 metrów).

Sterowanie jest autonomiczne, więc sterowanie samolotem jest bardzo proste i wymaga minimalnego przeszkolenia. Samolot wyposażono w 6 procesorów i dwa oddzielne tory przetwarzania danych (jeden jako zapasowy), LiDAR, lasery w dół, czujniki położenia, przyspieszenia, ciśnienia powietrza, temperatury i przepływu, wszystkie redundantne. 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Pyka Pelican Cargo: autonomiczny elektryczny samolot transportowy o zasięgu 320 km

 0