Kolejne, wcześniej nie do pomyślenia, zastosowanie napędu elektrycznego powoli staje się rzeczywistością. Tym razem jest to mały samolot do przewozu osób lub ładunków na krótsze odległości. Nazywa się Eviation Alice i niedawno przeszedł pierwszy udany test lotu.
Długodystansowy transport ciężarowy oraz w zasadzie całe lotnictwo, są uważane za prawdopodobnie najbardziej nieodpowiednie zastosowanie napędu elektrycznego, ale firmy stopniowo próbują silników elektrycznych gdzie tylko to możliwe. W ostatnim czasie pojawiało się sporo informacji dotyczących elektrycznych ciężarówek, a Mercedes-Benz niedawno pokazał eActros LongHaul specjalnie do dalekobieżnego transportu towarowego. Teraz czas na kolejny krok, który postawiła firma Eviation. Producent pomyślnie przetestował swój samolot elektryczny Alice. Podczas gdy małe samoloty elektryczne dla jednej lub dwóch osób już istnieją i są testowane, Alice jest jak dotąd jedynym samolotem elektrycznym, który może przewozić większą liczbę osób, choć wciąż nie jest to duży samolot.
Eviation Alice to pierwszy wieloosobowy samolot elektryczny. Firma zebrała już sporo zamówień zarówno na wersje pasażerskie, jak i cargo.
Take-off 7:10 a.m.
— Dominic Gates (@dominicgates) September 27, 2022
Alice is flying pic.twitter.com/V7sIpPGfpB
Oprócz pilotów Alice może przewozić 9 pasażerów w klasie standard, druga konfiguracja to klasa biznes na 6 osób, trzecia opcja to wariant cargo o kubaturze 450 stóp sześciennych (12,6 m3, czyli objętość większego vana). Kabina ma 1,93 metra szerokości (w najszerszym miejscu) i maksymalnie 1,5 metra wysokości. Samolot ma długość 17,4 metra, rozpiętość skrzydeł 19,2 metra i wysokość 3,84 metra. Oczywiście ogromnym ograniczeniem zasięgu jest napęd elektryczny. Mimo postępów akumulatory nadal nie nadają się do dłuższych lotów i prawdopodobnie nigdy nie będą. Producent celuje w odległości wynoszące 150 do 250 mil (ok. 280 do 460 km). Maksymalna prędkość wynosi około 260 węzłów (około 480 km/h), a ładowność to 2500 funtów (ponad 1130 kg) dla wersji pasażerskiej i 2600 funtów (1180 kg) dla wersji cargo.
Pierwszy test odbył się na międzynarodowym lotnisku Grant County w stanie Waszyngton 27 września o godzinie 7:10. Nie był to szczególnie długi test, ponieważ trwał tylko 8 minut, podczas których samolot osiągnął wysokość 3500 stóp (1060 metrów), z samym pilotem i bez pasażerów w samolocie. Regionalne linie lotnicze Cape Air i Global Crossing Airlines zamówiły odpowiednio 75 i 50 takich samolotów. Eviation ma już również zamówienia na wersję cargo - DHL Express zamówił 12 samolotów. Według Cape Air, firma realizuje ponad 400 lotów regionalnych między 30 różnymi miastami w USA i na Karaibach. Według nich samolot Alice mógłby obsłużyć 80% oferowanych tras, jednak minie dużo czasu, zanim samoloty te naprawdę zaczną poruszać się po niebie w dużych ilościach. Na razie Alice nie posiada nawet certyfikatu FAA, a produkcja seryjna ma nastąpić dopiero w 2027 roku.
Zobacz także:
- Chiny wprowadzają nowy standard ładowania. Chce z niego korzystać kilku producentów smartfonów
- Amerykanie rozpoczęli usuwanie Chin z branży. Odmawiają przyjmowania półprzewodników "Made in China"
- GeForce RTX 4090 dostępny w sugerowanych cenach. W końcu powróciła normalność
Pokaż / Dodaj komentarze do: Pierwszy 9-osobowy samolot elektryczny Eviation Alice pomyślnie przetestowany