Quake III działa na Raspberry Pi dzięki sterownikowi Vulkan

Quake III działa na Raspberry Pi dzięki sterownikowi Vulkan

Na początku tego roku Raspberry Pi Foundation połączyło siły z Igalią, aby rozpocząć prace nad otwartym sterownikiem graficznym Vulkan dla Raspberry Pi. Jednak Martin Thomas, inżynier z Nvidii, pobił ich wszystkich. Thomas ogłosił  za pośrednictwem swojego osobistego Twittera, że jego sterownik RPi-VK jest gotowy do premiery. Utalentowany inżynier pracował w wolnym czasie nad sterownikiem Vulkan od ponad dwóch lat. Technicznie iteracja stworzona przez Thomasa sama w sobie nie jest sterownikiem Vulkan, ponieważ nie jest zgodna z oficjalnymi standardami ustanowionymi przez  Khronos Group. Mimo to, pomysłowy programista opracował sterownik, który w jak największym stopniu jest zgodny z parametrami Vulkan i jest tak bliski sterownikowi, jak pozwala na to sprzęt Raspberry Pi.

Prace nad otwartym sterownikiem graficznym Vulkan dla Raspberry Pi wciąż trwają, ale inżynier Nvidii stworzył swoją wersję sterownika i zaprezentował jego możliwości na Quake III Arena.

RPi-VK ma jednak jedno poważne ograniczenie. W przeciwieństwie do oficjalnego sterownika Vulkan, nad którym wciąż trwają prace, wersja Thomasa jest kompatybilna tylko z procesorem graficznym Broadcom VideoCore IV, który znajduje się w urządzeniach Raspberry Pi 1, 2, 3 i Zero. Thomas zaprezentował moc swojego sterownika RPi-VK wykorzystując Raspberry Pi 3 Model B + i kultową strzelankę Quake III Arena. Procesor graficzny Broadcom VideoCore IV o taktowaniu 250 MHz pozwolił na uruchomienie gry w rozdzielczości 1280 x 720 z zachowaniem 100 klatek na sekundę. 

Thomas oszacował, że Raspberry Pi 3 Model B prawdopodobnie zapewni około 70 FPS przy rozdzielczości 1920 x 1080, więcej nie jest możliwe z powodu ograniczeń sprzętowych. Thomas potwierdza również, że w porównaniu do sterowników OpenGL dla Raspberry Pi, ​​jego sterownik RPi-VK zapewnia lepsze zarządzanie pamięcią i jest  znacznie lepszy w obsłudze wielowątkowych poleceń. Inne możliwości sterownika obejmują obsługę MSAA (multisample anti-aliasing), moduły cieniujące niskiego poziomu i liczniki wydajności.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Quake III działa na Raspberry Pi dzięki sterownikowi Vulkan

 0