Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

Wsparcie dla zestawów Multi-GPU, składających się z kilku połączonych kart graficznych, swego czasu jawiło się jako fascynująca koncepcja, która może zmienić oblicze gamingowych pecetów. W założeniach umożliwić miało to bowiem łączenie dwóch lub więcej grafik dla uzyskania wyższej wydajności, bez konieczności kupowania jednego droższego modelu. Niemniej w ostatniej dekadzie nie odnotowaliśmy żadnego znaczącego postępu w tym zakresie, a co więcej zarówno AMD, jak i NVIDIA, zaczęły porzucać wsparcie dla tego rozwiązania, choćby ze względu na słabe skalowanie, brak optymalizacji ze strony producentów gier i aplikacji, a także inne problemy. Nie oznacza to jednak, że użytkownicy, którzy uprą się na zestaw Multi-GPU, nie mogą z takiego skorzystać, co udowodnili redaktorzy Uniko's Hardware, parując ze sobą karty Radeon RX 5700  i  Radeon RX 5600 XT. Co więcej, uzyskane przez nich wyniki są dość zaskakujące.

Uniko's Hardware sparowało ze sobą karty Radeon RX 5700  i  Radeon RX 5600 XT i uzyskane przez nich wyniki są dość zaskakujące.

Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

AMD i NVIDIA niemal całkowicie porzucili wsparcie dla Multi-GPU na swojej obecnej generacji kart graficznych. Crossfire od Czerwonych już nie istnieje i został zastąpiony przez XDMA, czyli protokół, który łączy GPU przez interfejs PCIe. NVIDIA z kolei pozwala na łączenie GeForce’ów tylko na swoich high-endowych modelach za pomocą drogich mostków NVLINK, porzucając tym samym SLI. O ile jednak XDMA nie umożliwia parowania dwóch różnych grafik, to jednak za sprawą funkcji mGPU w API DirectX 12 i Vulkan można zestawić ze sobą GPU o różnych konfiguracjach. Przeprowadzając testy Uniko odnotowało kilka istotnych zagadnień, i tak istotną kwestią jest wsparcie ze strony gier i to jak zoptymalizowane są one w API DX12 pod hardware AMD. Wiele tytułów nie chciało się nawet uruchomić, a jedyne, które działały bez zarzutu, to Rise of The Tomb Raider i Strange Brigade. Jeśli zaś chodzi o zastosowaną platformę, to wykorzystano procesor AMD Ryzen 7 3700X, płytę główną ASRock X570 Taichi, 16 GB pamięci RAM DDR4-3200 oraz kombinację 512 GB dysku SSD z 1 TB HDD. Konkretne modele kart graficznych to ASUS Radeon RX 5700 Dual EVO (8 GB) i ASUS Radeon RX 5600 XT TUF3 EVO Gaming (6 GB), a zastosowane sterowniki to AMD Adrenaline Radeon Software 20.2.1.

Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

W trakcie benchmarków zwrócono uwagę nie tylko na wydajność, ale choćby również pobór energii, który dla obu kart wynosił łącznie ok. 450 W (dokładnie 446,4 W) przy pełnym obciążeniu. Dla porównania, pojedynczy Radeon RX 5700 pobierał 259,6 W, więc w kombinacji z Radeonem RX 5600 XT następuje wzrost aż o 71%. Taka kombinacja pozwoliła jednak na uzyskanie w 3DMark Time Spy 14156 punktów w teście graficznym, kiedy sam Radeon RX 5700 uzyskał tu 8217 punktów, więc wzrost poboru energii jest tu współmierny do wzrostu wydajności (72%). W grach z kolei, Strange Brigade na Ultra (DX12) działał średnio w 228,8 kl./s przy zestawie i w 138,6 kl./s na Radeonie RX 5700, co oznacza wzrost rzędu 65%. W Rise of The Tomb Raider (DX12) kombinacja Radenów uzyskała natomiast średnio 191,3 kl./s, a sam Radeon RX 5700  wycisnął 116,9 kl./s, czyli Multi-GPU dostarczyło wynik o 71,6% wyższy. Uniko donosi co prawda o pewnych problemach ze stutteringiem i tearingiem w grach, ale sytuacja ta pokazuje, że gdyby optymalizacja stała na lepszym poziomie, to tego typu łączenie kart graficznych miałoby naprawdę duży sens i zamiast sprzedawać starszy model, moglibyśmy wesprzeć go nowszym ze średniej półki, uzyskując duże wzrosty wydajności.   

Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon RX 5700 i 5600 XT połączone w Multi-GPU DX12 - 70% wzrost wydajności

 0