AMD wypuściło najnowszą wersję swoich sterowników graficznych i przy okazji Czerwoni zdecydowali się na rebranding. Oprogramowanie nie nazywa się już bowiem AMD Radeon Software, ale po prostu AMD Software, co wydaje się zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że to oprogramowanie już dawno wykracza poza sterowniki graficzne. Najważniejszą nowością jest jednak wprowadzenie wsparcia dla technologii Radeon Super Resolution (RSR).
Radeon Super Resolution (RSR) to nowa funkcja, mająca na celu zwiększanie wydajności w grach. Producent chwali się, że jest ona w stanie poprawić liczbę klatek na sekundę w tysiącach produkcji, niezależnie od tego, czy obsługują one tę funkcję, czy nie. Mówiąc prościej, RSR to wysokiej jakości algorytm skalowania, wywodzący się z FidelityFX Super Resolution 1.0, który znajduje się po stronie sterownika, a nie po stronie gry. W grach obsługujących FSR scena 3D renderowana w niższej rozdzielczości jest poddawana algorytmowi skalowania FSR przed przetwarzaniem końcowym i HUD jest dodawany do jej rezultatu. RSR nie wymaga integracji na poziomie gry, ponieważ potrzebuje, aby gra działała w niższej rozdzielczości niż natywna rozdzielczość wyświetlacza, więc może działać jak wysokiej jakości algorytm skalowania obrazu.
Radeon Super Resolution (RSR) to nowa funkcja, mająca na celu zwiększanie wydajności w grach.
Oznacza to, że tysiące gier mogą korzystać z RSR, ponieważ funkcja ta jest niezależna od tego, co jest skalowane. Jest jednak kilka wad takiego rozwiązania. Po pierwsze, potrzebujemy procesora graficznego z serii Radeon RX 5000 lub RX 6000, opartego na architekturze graficznej RDNA lub RDNA2. Starsze architektury „Vega” lub „Polaris” go nie obsługują. „Vega” to wciąż całkiem aktualna architektura, biorąc pod uwagę, że procesory z serii Ryzen 5000 z grafiką Radeon korzystają z iGPU opartego na tej technologii, więc pominięcie jej wydaje się nieco rozczarowujące.
Ta funkcja powinna jednak działać z iGPU opartym na RDNA2, które znajdziemy w procesorach Ryzen 6000 „Rembrandt”. Drugim dużym haczykiem jest to, że ponieważ RSR pojawia się później w potoku renderowania niż HUD, może to owocować niskiej jakości elementami interfejsu użytkownika w niektórych grach — zwłaszcza RTS lub RPG z dużą liczbą elementów HUDa i ikonami ekwipunku. Co więcej, RSR potrafi upscalować obraz tylko w natywnej rozdzielczości naszego ekranu, co oznacza, że posiadając ekran 4K, nie będziemy mogli zdecydować na się na skalowanie do QHD.
RSR jest już dostępny w ramach w aktualizacji AMD Software 22.3.1. Pierwsze testy tej technologii wyglądają obiecująco, choć oczywiście daleko jej do perfekcji. Wyczekujcie naszych testów z szerszym omówieniem. Nowy sterownik zawiera także nową wersję aplikacji AMD Link, która pozwala przekształcić PC w osobistą chmurę do grania i hostowania gier z lokalnym trybem wieloosobowym. Ponadto nowa wersja AMD Radeon Image Sharpening (RIS) wspiera teraz także wyostrzanie obrazu w odtwarzanych materiałach wideo i aplikacjach internetowych. Wśród dalszych nowości jest ulepszony tryb pobierania i aktualizowania sterownika oraz ulepszone powiadomienia na temat włączonych i wyłączonych funkcji. AMD Software można pobierać ze strony producenta.
Zobacz także:
- Chińscy celnicy zarekwirowali tysiące gamingowych GPU wartych miliony. XFX przyłapane na...
- Dopiero co wszedł i już usuwają. Tego na HBO Max już nie pooglądasz
- Rosja zablokuje dostęp do Instagrama. Decyzja wywołała płacz u rosyjskiej blogerki
Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon Super Resolution debiutuje w nowych sterownikach AMD Software