ASUS udostępnił już wsparcie dla Resizable BAR na swoich płytach głównych z serii Z490 i japoński portal ASCII postanowił sprawdzić, jakie korzyści przynosi ta technologia. Trzeba przyznać, że wzrosty wydajności są naprawdę spore i właściciele platform Intela mogą już zacierać ręce. Przypominamy, że Resizable BAR (Base Address Register) optymalizuje transfer danych pomiędzy CPU i GPU, dając temu pierwszemu swobodniejszy dostęp do pamięci VRAM, co przekładać ma się na spory wzrost wydajności w grach. Co ciekawe, w trakcie prezentacji kart Radeon RX 6000 AMD zapowiedziało Smart Access Memory (SAM), które bazuje na tej technologii, sugerując, że zadziała ona tylko z nowymi procesorami i grafikami Czerwonych, ale w rzeczywistości jest to część specyfikacji PCIe (od rewizji 2.0), która dopiero teraz przykuła uwagę producentów hardware’u. Teraz Intel i NVIDIA pracują nad wsparciem dla swoich produktów.
ASUS udostępnił już wsparcie dla Resizable BAR na swoich płytach głównych z serii Z490 i japoński portal ASCII postanowił sprawdzić, jakie korzyści przynosi ta technologia.
ASCII wykorzystało do testów procesor Core i9-10900K (Comet Lake-S), płytę główną Asus ROG Maximus XII Extreme z najnowszym firmwarem (1002) oraz kartę graficzną Radeon RX 6800 XT (Big Navi). Włączenie Resizable BAR było bardzo proste, gdyż sprowadza się jedynie do zaznaczenia w BIOSie dwóch opcji: Above 4G Decoding i Re-Size BAR Support. Porównanie przeprowadzono w czterech grach: Assassin's Creed Valhalla, Forza Horizon 4, Red Dead Redemption 2 i Tom Clancy's Rainbow Six Siege. Zastosowano najwyższe możliwe ustawienia dla każdej gry przy rozdzielczości Full HD (1920 x 1080 pikseli) i jedynie w FH 4 przeprowadzono dodatkowe testy w QHD (2560 x 1440 pikseli).
I tak, w Assassin's Creed Valhalla Resizable BAR poprawił minimalną i średnią liczbę klatek na sekundę o odpowiednio 12,8% i 14,2%. W Forza Horizon 4 było to odpowiednio 20,3% i 19,4% dla rozdzielczości Full HD oraz 17% i 15,9% dla QHD. Red Dead Redemption 2 z aktywowanym Resizable BAR uzyskiwało aż o 181,6% lepszy minimalny wynik i o 7,8% lepszy średni framerate. Wyjaśnieniem tak ogromnego wzrostu w minimalnej liczbie kl./s może być fakt, że benchmark gry notuje bardzo duże spadki i zdaje się, że Resizable BAR rozwiązuje ten problem. Ostatecznie, technologia ta zdaje się przynosić naprawdę duże korzyści w kwestii wydajności gier, ale trzeba mieć na uwadze, że nie wszystkie silniki gier wykorzystują te możliwości i dla przykładu w Tom Clancy's Rainbow Six Siege wzrosty nie były już tak duże. Ciekawe więc, czy podobną poprawę odnotowywać będą karty NVIDII kiedy doczekają się wsparcia dla Resizable BAR.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Resizable BAR przetestowany na płycie Intel Z490. Przynosi nawet 20% wzrost wydajności