Ray tracing od lat wzbudza mieszane emocje wśród graczy – z jednej strony oferuje świetną, bardziej realistyczną jakość obrazu, a z drugiej wymaga ogromnej mocy obliczeniowej, drastycznie obniżając wydajność. Dla wielu osób bilans strat i zysków jest po prostu nieopłacalny, dlatego NVIDIA postanowiła temu zaradzić, wprowadzając RTX Mega Geometry, nową technologię mającą poprawić wydajność i jakość obrazu w scenach wykorzystujących zaawansowane efekty śledzenia promieni.
Pierwszą grą, która otrzymała wsparcie dla tej technologii, jest Alan Wake 2, a testy Digital Foundry pokazują obiecujące wyniki – wzrost liczby klatek na sekundę i lepsza jakość obrazu.
Jak działa RTX Mega Geometry?
Nowa technologia NVIDIA optymalizuje sposób, w jaki ray tracing współpracuje z BVH (Bounding Volume Hierarchy), co odciąża CPU, GPU i VRAM. Dzięki temu efekty świetlne w grach generowane są szybciej i bardziej precyzyjnie.
Korzyści płynące z RTX Mega Geometry:
-
Lepsza wydajność – wzrost kl./s nawet o 10–30% w scenach z włączonym path tracingiem
-
Mniejsze zużycie VRAM – oszczędność do 300 MB pamięci
-
Poprawiona jakość ray tracingu – szczególnie w przypadku animowanych obiektów i dynamicznie zmieniającej się geometrii
-
Lepsza obsługa roślinności, teselacji i powierzchni odbijających światło
Co ciekawe, choć NVIDIA promuje tę funkcję dla kart RTX 50, największe korzyści odczuwają starsze modele z serii RTX 20 oraz RTX 30, szczególnią z ograniczoną pojemnością VRAM-u. Technologia ta świetnie sprawdzi się też w przypadku graczy ze starszymi procesorami, takimi jak np. AMD Ryzen 5 3600. Natomiast użytkownicy RTX 40 i 50 nie zobaczą większych skoków wydajności, ale uzyskają lepszą jakość obrazu bez dodatkowych kosztów.
Pierwszą grą, która otrzymała wsparcie dla RTX Mega Geometry jest Alan Wake 2, a testy pokazują obiecujące wyniki – wzrost liczby klatek na sekundę i lepsza jakość obrazu.
![](https://i.ytimg.com/vi/_SpSLPHvHAs/hqdefault.jpg)
warto dodać, że RTX Mega Geometry to technologia ekskluzywna dla NVIDII, ale w teorii mogłaby działać na każdej karcie ze sprzętowym ray tracingiem. Oznacza to, że AMD i Intel mogą w przyszłości stworzyć własne odpowiedniki tej funkcji i spodziewamy się, że w końcu się to stanie.
Jak aktywować Mega Geometry?
Funkcja jest już dostępna w Alan Wake 2 (wersja 1.2.8) i włącza się automatycznie po zainstalowaniu sterownika 572.16. Aktualizacja dodała także:
- DLSS 4 Multi-Frame Generation – nową generację upscalingu AI
- Nowy model AI redukujący artefakty graficzne
- Ustawienie „Ultra” dla odbić ray tracingowych – teraz gra poprawnie renderuje odbicia w odbiciach
Czy RTX Mega Geometry stanie się nowym standardem w grach z ray tracingiem? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – technologia znacząco poprawia wydajność śledzenia promieni, a to może przekonać więcej graczy do korzystania z tej wymagającej technologii.
![Obserwuj nas w Google News](https://ithardware.pl/img/gn_1280x150.jpg)
Pokaż / Dodaj komentarze do: RTX Mega Geometry podwaja wydajność. Gracze na RTX 20 i RTX 30 odczują największą różnicę