Sprzedaż dysków twardych leci na łeb na szyję. To początek końca

Sprzedaż dysków twardych leci na łeb na szyję. To początek końca

Sprzedaż dysków twardych sukcesywnie spada w ciągu ostatniej dekady, ponieważ ze względu na znacznie wyższą wydajność i poprawę wytrzymałości konsumenci coraz częściej wybierają pamięć masową opartą na technologii flash. Co więcej, urządzenia mobilne czerpią duże korzyści z oszczędności miejsca i energooszczędności oferowanej przez dyski SSD, podczas gdy ich cena za gigabajt znacznie spadła.

Według nowego raportu Trendfocus, sprzedaż dysków twardych spadła do ​​około 45 milionów sztuk w drugim kwartale, co oznacza spadek o 33 procent rok do roku. Spoglądając na to z dalszej perspektywy, producenci dysków twardych dostarczyli w 2010 roku ponad 650 milionów sztuk, czyli średnio około 162 miliony na kwartał. To bardzo dobrze pokazuje obecny trend i powolne umieranie HDD.

Według nowego raportu Trendfocus, światowe dostawy dysków twardych spadły do ​​około 45 milionów sztuk w drugim kwartale, co oznacza spadek o 33 procent rok do roku.

Producent Sprzedaż HDD (mln) Różnica kwartał do kwartału Różnica rok do roku Udziały w rynku
Seagate 19,80 – 20,60 -13,8 – -10,4% -29,7% – -26,9% 44%
Toshiba 8,00 – 8,60 -20,2% – -14,3% -42.8% – -38,5% 18%
WDC 16,50 – 17,30 -16,5% – -12,4% -34,6% – -31,4% 37%
Ogółem 44,30 – 46,50 -16,0% – -11,9% -34,2% – -31,0%  

Popyt na wydajne dyski twarde dla przedsiębiorstw spadł nieznacznie do około 2,5 miliona sztuk, ponieważ producenci OEM podobno wykorzystali zapasy z poprzedniego kwartału. Utrzymujące się niedobory innych podzespołów utrudniały również sprzedaż systemów wyposażonych w HDD. Tymczasem dostawy dysków twardych nearline utrzymały się zasadniczo na poziomie około 19 milionów sztuk w tym kwartale.

Jeśli jednak spojrzymy na konsumenckie produkty, sytuacja wygląda znacznie gorzej. Łączne dostawy 3,5-calowych dysków twardych do komputerów stacjonarnych i elektroniki użytkowej spadły o ponad 30 procent, do około 13 milionów sztuk. Trendfocus odnotował znaczne osłabienie popytu na segmenty monitoringu, komputerów PC i sprzedaży detalicznej.

Rynek 2,5-calowych dysków twardych odnotował największy spadek, a dostawy spadły o 40% kwartał do kwartału, do około 11 milionów sztuk. Nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę, że obecnie laptopy są dostarczane prawie wyłącznie z dyskami SSD. Słabnący popyt w sektorze detalicznym również w znacznym stopniu przyczynił się do tej redukcji, a sprzedaż 2,5-calowych HDD stanowi nieznaczną część całości, ponieważ są to już praktycznie niszowe produkty. Co ciekawe, Chia (kryptowaluta, którą ludzie mogą kopać, przydzielając niewykorzystane miejsce na dysku) spowodowała gwałtowny wzrost sprzedaży dysków twardych rok temu, bez wątpienia przyczyniając się do spadku, który obserwujemy teraz.

Niedawno pisaliśmy zaś, że Microsoft podobno naciska na producentów OEM, aby od przyszłego roku używali tylko dysków SSD do dysków rozruchowych, co może być ostatnim gwoździem do trumny HDD na rynku konsumenckim. 

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Sprzedaż dysków twardych leci na łeb na szyję. To początek końca

 0