Starfield działa lepiej na kartach AMD, bo te mają architektoniczną przewagę

Starfield działa lepiej na kartach AMD, bo te mają architektoniczną przewagę

Jak mogliście dowiedzieć się z naszego testu, Starfield mocno faworyzuje karty graficzne AMD, które w tym tytule wypadają wyraźnie lepiej niż sprzęt NVIDII. Teraz dowiadujemy się, dlaczego tak się dzieje. 

Starfield faworyzuje sprzęt AMD

Portal ChipsAndCheese postanowił dokładnie przyjrzeć się sprawie wydajności Starfield i sprawdzić, dlaczego gra działa tak, a nie inaczej. Aby uzyskać odpowiedź, redaktorzy przeanalizowali grę przy użyciu narzędzi NVIDIA Nsight Graphics i Radeon GPU Profiler od AMD.

Portal ChipsAndCheese postanowił dokładnie przyjrzeć się sprawie wydajności Starfield i sprawdzić, dlaczego gra działa tak, a nie inaczej.

Test kart graficznych w Starfield. Optymalizacyjna porażka roku

Po szczegóły odsyłamy do źródła, ale mówiąc w skrócie ChipsAndCheese w zasadzie potwierdziło, że w niższych rozdzielczościach karta Radeon RX 7900XTX jest wydajniejsza niż NVIDIA GeForce RTX 4090, jednak w rozdzielczości 4K flagowy model NVIDII zdołał wyprzedzić czerwonego rywala.

AMD ma przewagę architektoniczną

Trzeba przyznać, że jest to dość niecodzienna sytuacja. Wynika to głównie z przewagi architektonicznej, jaką AMD ma – w tej konkretnej grze – nad kartami graficznymi NVIDIA. Nie ma to nic wspólnego ze sterownikami, mocą pobieraną przez karty graficzne NVIDIA ani niczym podobnym. Grafiki Zielonych działają dokładnie tak, jak powinny i nikt nie kombinował, by pogorszyć ich działanie w tym tytule. 

Aby uprościć sprawę, jak wyjaśnił mikereysalo z Reddita, AMD wybrało dla swoich kart graficznych mniej rdzeni z większymi plikami rejestrów, co oznacza, że ​​GPU może śledzić więcej wątków na rdzeń. W Starfield przekłada się to na korzyść w postaci większego obłożenia. Z drugiej strony NVIDIA wybrała więcej rdzeni z mniejszymi plikami rejestrów, aby skorzystać z paralelizmu. Jednakże skutkuje to niższym obłożeniem, co w tym konkretnym przypadku może przekładać się na niższą wydajność. AMD czerpie również korzyści z większej przepustowości L2, ponieważ ma mniejszą pamięć podręczną L2. Z drugiej strony NVIDIA ma większą pamięć podręczną L2, ale o mniejszej przepustowości.

Jak podsumował ChipsAndCheese: „Starfield to złożone zadanie, które wiąże się z różnymi wymaganiami w całej klatce. W dwóch najdłużej działających shaderach, które sprawdziliśmy, AMD było w stanie wykorzystać swój większy plik rejestru wektorowego, aby utrzymać więcej pracy w locie na SIMD. To z kolei dało mu większą szansę na ukrycie opóźnień w pamięci podręcznej. Jednak ilość ma swoją jakość i trudno się z nią kłócić w przypadku 128 SM osadzonych na gigantycznej matrycy o powierzchni 608 mm2. AMD może być lepsze w napędzaniu swoich jednostek wykonawczych, ale NVIDIA nie wypada źle. 128 dobrze dokarmianych SM nadal wyprzedza 48 bardzo dobrze dokarmianych WGP, pozwalając NVIDII utrzymać koronę wydajności w 4K. Radeon 7900 XTX wykorzystuje zaledwie 522 mm2 powierzchni matrycy we wszystkich swoich chipletach. Co nie dziwi, nie jest on w stanie dorównać przepustowości potwora NVIDII, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę podwójny problem Wave64 i Wave32.”

Krótko mówiąc, NVIDIA nie może nic zrobić, aby poprawić wydajność w tej grze. Jedyne, co mógł zrobić zielony zespół, to włączyć reBAR, co przyniosło 5% wzrost wydajności. Nie należy jednak spodziewać się żadnych dodatkowych znaczących ulepszeń w tym tytule na kartach GeForce.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Starfield działa lepiej na kartach AMD, bo te mają architektoniczną przewagę

 0