Steam Deck wspiera nawet ray tracing. Pytanie tylko, czy warto?

Steam Deck wspiera nawet ray tracing. Pytanie tylko, czy warto?

Handheld Steam Deck, choć zbiera mieszane oceny, bo często zarzuca mu się, że Valve wypuściło nieukończony produkt, to jednak chwalony jest za swoje możliwości, gdyż pozwala grać w najnowsze gry PC na przenośnej platformie. Digital Foundry postanowiło wziąć ten sprzęt na warsztat, pokazując, że z technicznego punktu widzenia jest to naprawdę imponujące urządzenie. Wyniki w testach potwierdziły, że Steam Deck technicznie obsługuje ray tracing, choć w rozdzielczości niższej od natywnej wyświetlacza (1280 x 800 pikseli).

Ograniczenia termiczne i mocy Steam Deck stanowią największy hamulec w zestawieniu z  takimi konsolami jak PlayStation 5 i Xbox Series, ale jego procesor graficzny jest oparty na tej samej architekturze RDNA 2, co te maszyny obsługujące ray tracing. W związku z tym ekipa Digital Foundry postanowiła sprawdzić, jak Steam Deck poradzi sobie z niektórymi z najbardziej wymagających pod względem ray tracingu gier, takich jak Metro Exodus: Enhanced Edition, Control: Ultimate Edition i Quake 2 RTX.

Wyniki w testach potwierdziły, że Steam Deck technicznie obsługuje ray tracing, choć w rozdzielczości niższej od natywnej wyświetlacza.

Testy takie nie były możliwe przed wydaniem przez Valve sterowników Windows dla Steam Deck, ponieważ domyślny system SteamOS nie obsługuje śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Warto dodać, że wsparcie dla systemu Windows na Steam Deck ma, przynajmniej na razie, poważne wady, takie jak brak sterowników audio i trybu oszczędzania baterii z blokadą 30 klatek na sekundę. Jednak system Windows umożliwia obsługę ray tracingu na Steam Deck. 

Metro Exodus to całkiem zaawansowana prezentacja ray tracingu, a Steam Deck potrafi udźwignąć ten tytuł przy 30 klatkach na sekundę w rozdzielczości około 504p (896 x 504), z poziomem ustawień graficznych podobnym do tego na konsoli Xbox Series S. Control wypadło znacznie gorzej, prawdopodobnie dlatego, że gra jest gorzej zoptymalizowana pod kątem architektury RDNA 2 (ta zadebiutowała już po premierze tego tytułu od Remedy). W tym przypadku uruchamianie śledzenia promieni nie ma większego sensu. Quake 2 RTX, który wykorzystuje znacznie bardziej wymagające śledzenie ścieżki, osiągał tylko 60 klatek na sekundę w rozdzielczości zaledwie 216p.

Steam Deck wspiera nawet ray tracing, choć wiąże się to z dużymi kompromisami

Digital Foundry przetestowało również Microsoft Flight Simulator na Steam Deck, który jest uważany za zabójcę PC, mimo że nie wykorzystuje ray tracingu. W tym przypadku można liczyć na 30 klatek na sekundę przy ustawieniach podobnych do Xbox Series S w rozdzielczości 612p. Demo Valley of the Ancients Unreal Engine 5 okazało się zbyt wymagające dla APU handhelda. Jest to jednak wczesna próbka możliwości silnika nowej generacji, a zatem prawdopodobnie nie jest najlepszym wyznacznikiem tego, jak handheld Valve może poradzić sobie z przyszłymi grami UE5.

Testy te pokazują, że Steam Deck jest w stanie obsłużyć ray tracing, choć wiąże się to ze sporymi kompromisami w ramach rozdzielczości. Dynamiczne skalowanie rozdzielczości byłoby bardzo pomocne, a przyszła aktualizacja Valve mogłaby odblokować ray tracing w SteamOS. 

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Steam Deck wspiera nawet ray tracing. Pytanie tylko, czy warto?

 0