Technologia Rapid Packed Math AMD pomoże PS4 Pro w walce z Xbox One X

Technologia Rapid Packed Math AMD pomoże PS4 Pro w walce z Xbox One X

Już w poniedziałek zadebiutują pierwsze karty AMD Radeon RX Vega. Pewna zawarta w nich technologia jest zastosowana także w PS4 Pro i może jej pomóc zmniejszyć nieco różnice jakie dzielą konsolę Sony od Xbox One X. Mowa o Rapid Packed Math.

GPU, w które wyposażone jest PS4 Pro zostało zaprojektowane tak aby było zgodne z funckją Rapid Packed Math, czyli innymi słowy dwie pół-operacje zmiennoprzecinkowe (w precyzji FP16) wykonywane są w tym samym czasie co jedna w FP32).  Zdaniem AMD jest to idealne rozwiązanie dla wielu aplikacji mocno obciążających procesor, w tym przetwarzanie statycznych bądź ruchomych obrazów, ray tracingu, algorytmów Sztucznej Inteligencji i renderingu.  Architekt konsoli PS4, jak i PS4 Pro sugerował, że pozwoliłoby to podwoić liczbę teraflopsów z 4,2 do 8,4 w precyzji FP16. Jednak jest to utopia i z benchmarków Futuremark przeprowadzonych na AMD Ryzen 7 1800X, 16 GB DDR4-2666 RAM oraz kartę graficzną AMD Radeon RX Vega 64 można było zaobserwować skok z 44 (pierwotnego rezultatu) do 50 FPS, czyli o ok. 12%.

Rapid Packed Math może pomóc nieco PS4 Pro w rywalizacji Xbox One X, ale nie należy spodziewać się technologicznych cudów. 

Wynik ten - już nie tak budzący wrażenie - jak wcześniejsze PR-owe dywagacje Cerny'ego, które niestety mogą zostać potencjalnie bezrefleksyjnie powielone w sieci, niemniej jednak jest całkiem spory. Każda drobna inicjatywa tego typu stanowi pomoc dla konsoli Sony. Tak było zresztą też z Xbox One, któremu swego czasu Microsoft aktywował dodatkowy rdzeń CPU i odciążył istniejące przez odjęcie wymuszonego Kinecta, a teraz niedawne wprowadzenie Shader Model 6 do DirectX12. Xbox One X z dobrodziejstw Rapid Packed Math z kolei korzystać nie będzie, chociaż AMD i Microsoft wprowadzili cały szereg innych, własnych rozwiązań. Należy jednak pamiętać, że RPM musi być specyficznie obsługiwane przez gry i pierwszymi produkcjami, które wprowadzą tę technologię będą Wolfenstein II: The New Colossus i Far Cry 5. Powodzenie tej funkcjonalności na PC w kartach RX Vega może pomóc nieco PlayStation 4, ale należy pamiętać, że operacje w precyzji FP16 nie mogą być wykorzystywane w każdej sytuacji.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Technologia Rapid Packed Math AMD pomoże PS4 Pro w walce z Xbox One X

 0