Tesla mierzy się z kolejnym pozwem sądowym. Firma została oskarżona o manipulowanie licznikami przebiegu swoich samochodów, aby zwiększyć przychody z napraw, unikać realizowania napraw gwarancyjnych i zmuszać klientów do wcześniejszego wykupienia przedłużonych gwarancji.
Pozew złożył Nyree Hinton, analityk finansowy z Kalifornii, który w grudniu 2022 roku kupił Teslę Model Y z 2020 roku, mającą wtedy na liczniku 36772 mile - co oznaczało, że samochód nadal objęty był gwarancją do 50000 mil.
Hinton twierdzi, że już wkrótce po zakupie musiał pięciokrotnie odwiedzać serwis Tesli z powodu powtarzających się problemów z zawieszeniem. Po piątej wizycie w czerwcu 2023 roku zauważył, że samochód zaczyna wykazywać znacznie większy przebieg na tych samych trasach. Między grudniem 2022 a lutym 2023 przejeżdżał średnio 55,5 mili na dzień, ale między marcem a czerwcem licznik pokazywał już 72,5 mili, mimo identycznych tras. Według Hinton'a jego wcześniejsze samochody przejeżdżały około 6086 mil w ciągu sześciu miesięcy, tymczasem Model Y zarejestrował w tym samym okresie aż 13228 mil. To wzrost o 117%.
Hinton stara się nadać sprawie status pozwu zbiorowego, aby inni właściciele Tesli mogli do niego dołączyć.
W lipcu 2023 przebieg jego auta przekroczył 50000 mil. Tesla ogłosiła wtedy akcję serwisową dotyczącą problemu z zawieszeniem, jednak gdy Hinton ponownie zgłosił się do serwisu w styczniu 2024 roku, poinformowano go, że musi zapłacić za naprawę, ponieważ gwarancja już wygasła, a przypomnienie serwisowe nie obejmuje jego przypadku.
Trudne czasy Tesli dopiero się zaczynają?
Hinton nie zgodził się na naprawę – w październiku zawieszenie całkowicie odłączyło się od samochodu i Model Y musiał zostać odholowany. Koszt naprawy wyceniono na 10000 dolarów.
Pozew Hinton'a zarzuca Tesli, że nie korzysta z klasycznych systemów mechanicznych czy elektronicznych do pomiaru przebiegu, lecz stosuje „algorytmy predykcyjne, dane o zużyciu energii i mnożniki zachowań kierowcy”, które mogą manipulować faktycznym przebiegiem pojazdu. Tym samym gwarancje oparte na przebiegu kończą się szybciej, niż powinny.
Hinton stara się nadać sprawie status pozwu zbiorowego, aby inni właściciele Tesli mogli do niego dołączyć. Nie jest to odosobniony przypadek, na Reddicie i forach Tesli użytkownicy skarżą się, że ich samochody również rejestrują znacznie zawyżone przebiegi. Teraz już łatwo się domyśleć dlaczego.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tesla też kręci liczniki? Firma pozwana za fałszowanie przebiegu, by unikać napraw gwarancyjnych