Wczoraj NVIDIA opublikowała krótkie wideo, które pokazuje możliwości tzw. pełnego ray tracingu w Cyberpunk 2077. Gra od strony wizualnej prezentuje się kapitalnie po włączeniu trybu RT Overdrive, ale jak też można było się domyślić, śledzenie promieni w pełnej scenie stanowi ogromne obciążenie dla karty graficznej i okazuje się w takim scenariuszu nawet GeForce RTX 4090 może oferować natywnie zaledwie 16 kl./s. Bez aktywacji DLSS 3 się więc nie obędzie.
RT Overdrive to zupełnie nowy tryb graficzny, który zostanie dodany do gry Cyberpunk 2077 11 kwietnia. Ten zastępuje obecny potok śledzenia promieni w grze w pełni ujednoliconym rozwiązaniem path-tracingu, które znacznie rozszerza możliwości gry silnika renderującego gry. Zamiast renderowania hybrydowego otrzymujemy tu śledzenie promieni dla całej sceny. NVIDIA wcześniej prezentowała ten tryb, zdradzając, że potrzebuje on średnio 635 obliczeń promienia na piksel — w porównaniu z zaledwie 39 promieniami na piksel w Battlefield V, jednej z pierwszych gier wspierających ray tracing.
GeForce RTX 4090 może oferować natywnie zaledwie 16 kl./s w Cyberpunk 2077 po aktywacji path-tracingu.
Path-tracing to przełom dla ray tracingu
Zwykłe tryby śledzenia promieni w Cyberpunku 2077 były hybrydowym rozwiązaniem renderującym, łączącym tradycyjną rasteryzację z odbiciami opartymi na ray tracingu, globalnym oświetleniem i innymi efektami. Dzięki pełnemu path-tracingowi każde źródło światła w grze jest symulowane w celu wygenerowania jak najbardziej realistycznego oświetlenia, cieni i odbić.
Wszystkie źródła światła w grze wykorzystują path-tracing w połączeniu z nowymi technologiami NVIDII, w tym Real-Time Denoisers (NRD), RTX Direct Illumination (RTXDI) i Shader Execution Reordering (SER), co skutkować ma lepszą jakością obrazu i poprawą wydajności. Path-tracing zastosowano już w grze Portal RTX, ale to starszy i zdecydowanie mniej wymagający tytuł od Cyberpunka 2077.
Crysis naszych czasów
Wideo Zielonych pokazuje ogromny spadek wydajności związany z aktywacją pełnego path-tracingu w tytule AAA, takim jak Cyberpunk 2077. NVIDIA przetestowała grę na swojej flagowej karcie GeForce RTX 4090 za ok. 10 tys. zł i w trybie Overdrive w rozdzielczości 4K, to GPU nie było w stanie osiągnąć nawet 30 klatek na sekundę w natywnej rozdzielczości. Aby uzyskać grywalną liczbę klatek na sekundę, potrzebne jest wsparcie ze strony DLSS 3 w połączeniu ze skalowaniem obrazu (tryb DLSS 2 Performance), co pozwala cieszyć się trzycyfrową liczbą kl./s.
To świetnie pokazuje, o ile bardziej wymagająca jest symulacja światła 3Dw porównaniu do jej udawania. Zdaje się jednak, że dożyliśmy czasów, w których dobrej jakości symulacja światła może być wykonywana w czasie rzeczywistym, choć przy wsparciu technik pokroju DLSS. Tak czy inaczej, aby cieszyć się trybem Overdrive RT w Cyberpunk 2077 na pewno będziecie potrzebować potężnej maszyny.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Tylko 16 kl./s w Cyberpunk 2077 w trybie RT Overdrive na GeForce RTX 4090