Tylko 1/3 samochodów elektrycznych uzyskała zasięg WLTP. Tesla i XPeng się mocno wyróżniają

Tylko 1/3 samochodów elektrycznych uzyskała zasięg WLTP. Tesla i XPeng się mocno wyróżniają

Norweski magazyn Motor.no przeprowadził test 32 samochodów elektrycznych, poddając je próbie na tej samej trasie. Okazało się, że tylko jedna trzecia z nich była w stanie pokryć zakres WLTP, który został określony na papierze w idealnych warunkach. Jednak firma XPeng przekroczyła ten zakres nawet o 13%, podczas gdy Tesla przejechała najdłuższy dystans, osiągając 672 km.

Zasięgi samochodów elektrycznych są często przedmiotem dyskusji, a ich niskie wartości są mocno krytykowane. Norweski magazyn Motor.no regularnie przeprowadza testy zasięgu tych pojazdów, zarówno latem, jak i zimą. Tym razem testy przeprowadzono w słoneczny dzień, w absolutnie idealnych warunkach. Pogoda była piękna, temperatura oscylowała wokół 15°C w górach i około 20°C na nizinach, przy niewielkim wietrze. Warto jednak zauważyć, że trasa testowa nie przebiegała po równinach. Samochody rozpoczynały jazdę na wysokości prawie poziomu morza (10 m n.p.m.), a następnie pokonywały różnicę wysokości, sięgającą ponad 900 m n.p.m. Takie warunki mogą zwiększać zużycie energii, dlatego można przypuszczać, że w przeciwnym kierunku samochody miałyby nieco większy zasięg. W teście wzięły udział łącznie 32 samochody.

Tylko około jedna trzecia z 32 najnowszych samochodów elektrycznych, które wzięły udział w teście zasięgu, pokonała zakres WLTP – nawet przy doskonałych warunkach jazdy.

Pomimo idealnych warunków (z wyjątkiem trasy z wzniesieniami), tylko 11 z 32 samochodów, co stanowi 34%, osiągnęło zakres WLTP. Oczekiwalibyśmy, że niewielkie odchylenia będą występować, ale powinny one wynosić co najmniej około połowy. 13 samochodów przekroczyło 99% zakresu "na papierze", a 17 samochodów przekroczyło 98%. W czołówce pod względem zasięgu znajduje się Tesla Model S Long Range (4x4). Na papierze zakres wynosił 634 km, ale samochód zatrzymał się dopiero po przejechaniu 672 km. Przekroczył tym samym swoje oszacowane wartości WLTP o 6%. Co więcej, wartość zużycia energii była bardzo dobra. Dla tak dużego samochodu wartość 14,4 kWh/100 km jest naprawdę imponująca. Na przykład, podobne BMW i7 zużywało 18,1 kWh na 100 km, Mercedes-Benz EQE 350 potrzebował 16,3 kWh, a NIO ET7 nawet 19,5 kWh. Natomiast XPeng P7 był w stanie przejechać na poziomie 13,7 kWh/100 km. Warto również zauważyć, że w zimowych warunkach Tesla przejechała 530 km, co oznacza, że zasięg zimowy jest o 16% krótszy niż wartość papierowa. To pokazuje, że różnica wynosi znacznie mniej niż połowę, jak często się przypuszcza. Jeśli chodzi o inne modele Tesli, Model X Plaid z zakresem 546 km przekroczył wartość papierową tylko o 0,6%, podczas gdy Model Y SR był niżej o 1,3% z 449 km zasięgu.

W szczególności XPeng przekroczył zakres WLTP. Model G9 przejechał 588 km, co stanowi przekroczenie papierowego zasięgu o 13%, podczas gdy P7 osiągnął 557 km, co jest przekroczeniem o 10,3%. Nissan Ariya również osiągnął przyzwoity wynik, pokonując trasę o długości 581 km i przekraczając papierowy zasięg o 9%. Z kolei najgorsze wyniki odnotowano u bliźniaczych modeli Subaru Solterra (4WD) i Toyota bZ4x (2WD). Dla Toyoty w wersji 4WD różnica wyniosła tylko -3,4%, podczas gdy dla wersji z napędem na przednie koła wyniosła -13,7%. Solterra również osiągnął słaby wynik, będąc poniżej deklarowanego zasięgu o 13,3%. Warto zaznaczyć, że Solterra został uznany za samochód z najkrótszym zasięgiem, który wynosił 361 km, podczas gdy na papierze było to 416 km. Należy jednak pamiętać, że na rynku istnieje wiele innych samochodów elektrycznych o krótszym zasięgu, które nie zostały objęte tym konkretnym testem.

W przypadku wersji 2WD Jeepa Wranglera odnotowano również bardzo krótki zasięg (363 km zamiast 395 km), podobnie jak w przypadku BYD Atto 3 2WD (364 km zamiast 420 km). BYD również wykazał dużą różnicę między zasięgiem papierowym a rzeczywistym, który był 13,3% krótszy. Model BYD He (AWD) osiągnął niewielką poprawę, ale różnica wciąż wyniosła -13,2%. Liczby dotyczące samochodów elektrycznych NIO również znacznie się różniły. Podczas gdy ET7 miał nawet +1,6%, ET5 miał już -8,2%, a EL7 nawet -12,8%. Ciekawym zaskoczeniem jest również niskie zużycie energii w dużym Volkswagenie ID.Buzz. Wartość 19,1 kWh/100 km jest imponująco niska jak na tak wysoki samochód. Prawdopodobnie wynika to z bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza Cd 0,27, który pomaga zmniejszyć wpływ dużej powierzchni czołowej na ogólny opór aerodynamiczny. Szczegółowe wyniki można znaleźć w tabeli na źródłowej stronie. Warto również zauważyć, że średnia różnica między rzeczywistym zasięgiem a wartością WLTP wyniosła -2,3%.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tylko 1/3 samochodów elektrycznych uzyskała zasięg WLTP. Tesla i XPeng się mocno wyróżniają

 0