Na GDC 2024 firma Ubisoft pokazała prototyp swojego systemu NEO NPC, który koncentruje się na wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji z NPCami, aby rozmowy były bardziej interaktywne, a nie tylko zakładały niekończące się powtarzanie tych samych kilku zdań.
Generatywne systemy AI stają się coraz ważniejsze również w branży gier. Programiści wykorzystują je do różnych celów, do których zalicza się nie tylko ulepszanie grafiki, animacji czy wypełnianie treścią dużych światów gier, ale także pisanie różnych części kodu, a nawet tekstów, które można dodać do gry, aby lepiej oddać atmosferę. Interakcja z niegrywalnymi postaciami (NPC), to także jeden z obszarów, które obejmie generatywna sztuczna inteligencja. Współczesne postacie NPC często ograniczają się do powtarzania statycznych fraz, co może prowadzić do monotonnych i powtarzalnych rozmów. Wprowadzenie generatywnej AI obiecuje zmienić ten stan rzeczy poprzez dynamiczną reakcję NPC-ów na działania gracza oraz dostosowywanie ich zachowań i wypowiedzi do konkretnej sytuacji,a nawet przewidywać, co mógłby powiedzieć gracz (gdyby komunikował się z NPC przez mikrofon).
Ubisoft pokazał NEO NPC, czyli przykład wykorzystania AI w rozmowach z NPC-ami.
Projekt rozwijany jest przez niewielki zespół zlokalizowany w paryskim studiu Ubisoft, który korzysta z systemu Inworld firmy, znanego jako Character Engine, oraz różnych modeli językowych (LLM). Dodatkowo, wykorzystuje on komponent Audio2Face, który odpowiada za animację twarzy postaci na podstawie wejścia dźwiękowego i jest częścią pakietu technologicznego Nvidia ACE (Avatar Cloud Engine). W prezentowanym filmie można zobaczyć nagranie takiej rozmowy, w której NPC, korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji, reaguje w czasie rzeczywistym na komunikację ze strony gracza.
Inny przykład interakcji z NPC można znaleźć w artykule opublikowanym na stronie The Verge. Ubisoft podkreśla, że parametry definiujące poszczególnych NPC-ów, takie jak ich osobowość, historia i styl rozmowy, nadal będą tworzone przez ludzi, aby każdy NPC jak najlepiej pasował do świata i fabuły gry. Jednakże w trakcie interakcji z graczami będą oni posługiwać się generatywną sztuczną inteligencją, co pozwoli na bardziej dynamiczne i realistyczne dialogi. Ponadto, generatywna AI będzie brała pod uwagę nie tylko słowa gracza, lecz także intonację głosu oraz kontekst sytuacji, co może sprawić, że interakcje z NPC staną się jeszcze bardziej interesujące i immersywne, uwzględniając różnorodność działań podejmowanych przez graczy
Ubisoft ogłosił również, że ich projekt dąży do rozpoznawania, czy gracz jest wrogo nastawiony do danego NPC, czy może go obraża, aby można było wyłapać "niewłaściwe" informacje od gracza. W przypadku wykrycia "toksycznego" zachowania, ich model reaguje poprzez zaprzestanie współpracy.
Generatywna sztuczna inteligencja posiada ogromny potencjał zmieniania sposobu, w jaki współdziałamy z postaciami niezależnymi, a rozwój w tym kierunku będzie kontynuowany. Ponadto, oprócz wzrostu interaktywności, istnieje jeszcze jedna korzyść. W przypadku gigantycznych otwartych światów, których Ubisoft szczególnie lubi w swoich grach, zasoby, które w innym przypadku musiałyby zostać przeznaczone na tworzenie dokładnych dialogów we wszystkich rozmowach, mogą zostać skierowane na inne obszary rozwoju.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Ubisoft wykorzysta AI do ożywienia postaci NPC w grach