Ujawniono błąd HDMI 2.1, który powoduje czarny ekran na Xbox Series X i kartach GeForce RTX 30

Ujawniono błąd HDMI 2.1, który powoduje czarny ekran na Xbox Series X i kartach GeForce RTX 30

Jak donosi niemiecki portal heise.de, w chipsecie HDMI 2.1 odkryto błąd, który może powodować czarny ekran w konsolach Xbox Series X oraz nowych kartach graficznych NVIDII z rodziny Ampere, jeśli korzystacie z konkretnych odbiorników AV. Bug dotyczy wyjść HDMI 2.1 na tych urządzeniach i występuje w momencie, kiedy chcemy skorzystać z tego interfejsu do wyświetlania obrazu w rozdzielczości 4K przy 120 Hz. Na szczęście problem można obejść, a producenci sprzętu, na którym on występuje, już deklarują prace nad jego rozwiązaniem (choć z racji jego sprzętowego charakteru, może nie być to takie proste, jak się wydaje).     

W chipsecie HDMI 2.1 odkryto błąd, który może powodować czarny ekran w konsolach Xbox Series X oraz nowych kartach graficznych NVIDII z rodziny Ampere.

Jak się okazuje, wspomniała przypadłość dotyczy chipów HDMI 2.1 od firmy Panasonic, które wykorzystywane są w amplitunerach AV od takich popularnych producentów jak Denon, Marantz czy Yamaha. Z jakiegoś powodu, jak na razie bliżej nieokreślonego, wykorzystywane tu chipsety nie są w stanie wyświetlać rozdzielczości 4K przy 120 Hz bez błędu na konkretnych urządzeniach, w tym właśnie konsolach Xbox Series X oraz kartach graficznych NVIDII z serii GeForce RTX 30. Co ciekawe, w przypadku innych sprzętów, takich jak konsola PlayStation 5, wszystko działa jak należy i nie musimy obawiać się czarnego ekranu. Yamaha wydała już oświadczenie, w którym zapowiada wytyczne dla użytkowników ich sprzętu, a Sound United bada sprawę i obiecuje trwałe rozwiązanie.

Jak na razie można sobie poradzić z tą przypadłością na dwa sposoby. Jeśli nie zależy nam na 120 Hz, to możemy zredukować rozdzielczość oraz/lub odświeżanie do standardu HDMI 2.0b, czyli maksymalnie 4K przy 60 Hz. W przypadku konsol, które przeważnie podłączmy do telewizorów (choć nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić to także z kartami graficznymi), możemy z kolei podłączyć odbiornik AV do portu HDMI eARC w naszym TV i następnie podłączyć sprzęt, z którym mamy problem bezpośrednio do telewizora. W ten sposób amplituner będzie odpowiadać jedynie za przetwarzanie dźwięku, a telewizor zajmie się obrazem, rozwiązując bug. Panasonic powinien rozpocząć produkcję nowych chipów HDMI 2.1 pozbawionych tej przypadłości w połowie przyszłego roku. Niestety oznaczać to może, że jedynym prawdziwym rozwiązaniem będzie zakup nowego sprzętu.     

Aktualizacja: Oświadczenie firmy Sound United (właściciel marek Denon i Marantz)

„Niektóre nowe urządzenia do gier wykorzystujące sygnał wyjściowy 4K/120 Hz HDR mogą nie być w pełni kompatybilne z komponentami AV 8K firmy Denon (lub Marantz). Ewentualny problem z kompatybilnością może wynikać z powodu braku zgodności chipsetów HDMI między urządzeniami. Gdy konsola, której dotyczy problem, jest podłączona do komponentu AV przez wejście HDMI 8K i ustawiona na wyjście 4K/120Hz HDR, a opcja formatu sygnału 4K komponentu AV jest ustawiona na „8K Enchanced”, na wyświetlaczu może nie być widoczny obraz źródłowy, a dźwięk źródłowy może nie być przetwarzany przez komponent AV. Ten problem występuje tylko wtedy, gdy używany jest tryb wyświetlania 4K/120 Hz HDR.

W chwili obecnej dokładnie badamy ten problem i zaproponujemy docelowe rozwiązanie w późniejszym terminie. W międzyczasie chcielibyśmy przedstawić kilka sugestii, jak zapobiec występowaniu problemu w obecnym stanie:

Można podłączyć konsolę do wyświetlacza bezpośrednio przez HDMI i użyć funkcji ARC/eARC wyświetlacza, aby przesłać natywny dźwięk z powrotem do komponentu AV za pomocą kabla HDMI łączącego komponent AV z wyświetlaczem. Umożliwi to użytkownikom dekodowanie natywnego formatu audio wysłanego z konsoli. W przypadku tej metody należy włączyć opcję CEC/ARC wyświetlacza, a także opcję HDMI Control komponentu AV i / lub opcję ARC komponentu AV. W przypadku komponentu AV ta opcja znajduje się w GUI w „Video – HDMI Setup”.

 Innym sposobem jest ustawienie wyjścia wideo źródła na 4K/60 Hz zamiast 4K/120 Hz do czasu pojawienia się docelowego rozwiązania. Zapewni to niezawodną komunikację między źródłem, komponentem AV i wyświetlaczem. Domyślnie źródło jest ustawione na wyjście 4K/60 Hz, więc jeśli żadna zmiana nie została zainicjowana przez użytkownika, nic więcej nie trzeba robić.

 Przepraszamy za powstałą niedogodność. Obecnie pracujemy nad stworzeniem docelowego rozwiązania, dzięki któremu możliwe będzie cieszenie się jakością 4K/120 Hz HDR, korzystając z najnowszych źródeł podłączonych do Twojego komponentu AV 8K. Wkrótce wydamy nowy komunikat o postępie prac nad rozwiązaniem problemu. Doceniamy Twoją cierpliwość.”

PS. Jest przygotowywana wersja FAQ dla wszystkich zainteresowanych użytkowników amplitunerów Denon i Marantz, która pozwoli maksymalnie uprościć poradzenie sobie z problemem do momentu zażegnania problemu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ujawniono błąd HDMI 2.1, który powoduje czarny ekran na Xbox Series X i kartach GeForce RTX 30

 0