Użytkownicy procesorów Intela skarżą się na wysypywanie się gier. Problem dotyczy CPU z górnej półki

Użytkownicy procesorów Intela skarżą się na wysypywanie się gier. Problem dotyczy CPU z górnej półki

W sieci pojawia się coraz więcej doniesień użytkowników skarżących się na działanie topowych procesorów Intela z dwóch ostatnich generacji. Ci zgłaszają awarie CPU w niektórych najnowszych grach, którym zwykle towarzyszy błąd braku pamięci wideo. 

Tom's Hardware postanowiło przeprowadzić śledztwo w tej sprawie i odkryło pierwotną przyczynę w domyślnych ustawieniach zasilania i limitów prądu swojej płyty głównej. Obydwa zostały ustawione na faktycznie „nieograniczone” — 4096 W i 4096 A — po załadowaniu domyślnych zoptymalizowanych ustawień BIOS-u. Tak było w przypadku Core i9-13900K, ale problem dotyczy również Core i7-13700K, Core i9-14900K i Core i7-14700K, ponieważ są to w zasadzie te same chipy.

W sieci pojawia się coraz więcej doniesień użytkowników skarżących się na działanie topowych procesorów Intela z dwóch ostatnich generacji.

Zgłoszenia wysypywania się gier nie są powszechne i przeważnie dotyczą kilku gier, szczególnie tych z kompilacją shaderów. Co najmniej dwóch programistów i sama NVIDIA potwierdzili już jednak, że „błąd braku pamięci wideo”, który normalnie uważa się za problem z kartą graficzną, jest w rzeczywistości powiązany z procesorami Intela. 

Nowe opakowanie dla Core i9-13900K i 13900KS. Intel szuka oszczędności

Gearbox i Fatshark, czyli deweloperzy odpowiedzialni za Remnant 2 i Vermintide 2, dostrzegli te problemy w swoich grach. Gearbox twierdzi nawet: „Jeśli doświadczysz tego problemu, prawdopodobnie zobaczysz go także w innych grach DX12”, co oznacza, że ​​może być on powszechniejszy niż nam się wydaje. Co warto odnotować, nie jest to nowy problem, ponieważ Gearbox ostrzegał o nim już w sierpniu.

Jarred Walton z Tom's Hardware dostrzegł ten problem w kilku grach: Alan Wake 2, Hogwarts Legacy, Horizon Zero Dawn, Immortals of Aveum, Metro Exodus Enhanced Edition i The Last of Us, Part 1. W przypadku Hogwart, Horizon i The Last of Us występował on już przy ustawieniach „standardowych”, zawieszając te tytuły podczas procesu kompilacji shaderów prawdopodobnie w ponad 90% przypadków. Co więc jest przyczyną?

Wygląda na to, że jest to związane z wysokimi domyślnymi limitami mocy i prądu, z których mogą korzystać niektóre płyty główne. Należy pamiętać, że moc, prąd, napięcie i częstotliwość są ze sobą powiązane, więc zmiany w jednym mogą mieć wpływ na pozostałe. Underclocking, obniżanie napięcia lub ograniczanie mocy/prądu procesora wydaje się rozwiązywać problem. NVIDIA sugeruje nawet, aby obniżyć zegar o 200 MHz, co oczywiście nie jest idealnym rozwiązaniem, bo wpływa na obniżenie wydajności naszego PC. 

Nie jest do końca jasne, dlaczego topowe procesory cierpią na tę przypadłość z niestabilnością i w jaki sposób obniżenie taktowania, obniżenie limitów mocy/prądu i obniżenie napięcia zapobiegają dalszym awariom. Coś jest jednak ewidentnie nie tak z niektórymi procesorami. Czy są one „wadliwe”, czy po prostu nie są w stanie obsłużyć ustawień wykraczających poza specyfikację stosowaną na wielu płytach głównych? Co więcej, problem nie występuje u wszystkich użytkowników, więc wiele zależy tu od szczęścia i tego, jakie CPU wpadnie w nasze ręce. 

Redakcja El Chapuzas Informatico spekuluje, że niestabilne działanie CPU może być spowodowane degradacją procesorów w czasie, co wynikać może z nierównomiernego docisku procesora w podstawce LGA 1700. Tę teorię zdaje się potwierdzać fakt, że problem zaczyna pojawiać się z czasem, a nie od razu po wyjęciu CPU z pudełka. Czekamy jednak na potwierdzenie ze strony Intela, a przede wszystkim rozwiązanie tego problemu przez producenta. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Użytkownicy procesorów Intela skarżą się na wysypywanie się gier. Problem dotyczy CPU z górnej półki

 0