Koniec Whisky na macOS. Obiecujący projekt dla graczy znika z sieci

Koniec Whisky na macOS. Obiecujący projekt dla graczy znika z sieci

Pomimo rosnącej popularności macOS, system ten wciąż stanowi poważne wyzwanie dla prawdziwych graczy. W świecie, gdzie dostępność gier na różnych platformach staje się coraz ważniejsza, użytkownicy komputerów Apple często muszą polegać na rozwiązaniach pośrednich, by uruchamiać gry stworzone z myślą o systemie Windows. Jednym z takich rozwiązań była aplikacja Whisky – projekt, który właśnie kończy swoje życie.

Whisky, znany również jako WhiskyWine, był prostym w obsłudze interfejsem dla warstwy kompatybilności Wine, przeznaczonym na macOS. Narzędzie to, choć otwartoźródłowe jak samo Wine, korzystało także z elementów kodu komercyjnego produktu CrossOver, rozwijanego przez firmę CodeWeavers. CrossOver od lat wspiera Wine, dodając liczne poprawki i ulepszenia, które znacząco zwiększają zgodność systemu macOS z grami i aplikacjami Windows. Według danych, CodeWeavers wniósł ponad 50 000 zmian do projektu Wine, stając się jego istotnym filarem.

Popularne narzędzie na macOS przechodzi do historii

Niestety, twórca Whisky ogłosił niedawno, że nie będzie już rozwijał tego projektu. Aktualizacje będą się pojawiać jedynie w wyjątkowych przypadkach – na przykład, gdy nowa wersja systemu macOS uniemożliwi uruchomienie aplikacji. Powodem zakończenia aktywnego wsparcia nie są kwestie techniczne, lecz osobiste: programista, który nadal studiuje, przyznał, że utrzymanie projektu było czasochłonne i nie przynosiło żadnych realnych korzyści finansowych.

MacBook

Dodatkowo, deweloper czuje, że Whisky nie wniosło nic istotnego do szerszej społeczności Wine. Bazując na CrossOverze, nie wprowadzało żadnych przełomowych innowacji, a wręcz mogło zaszkodzić jego komercyjnej opłacalności. Wprost określił relację Whisky z CrossOverem jako "pasożytniczą", podkreślając, że bez CodeWeavers nie byłoby Wine na Macu.

Firma ta nadal inwestuje zasoby w to, by granie na macOS było możliwe, a CrossOver obsługuje już nawet najnowsze gry korzystające z DirectX 12. Co więcej, Apple wykorzystało fragmenty otwartego kodu CrossOvera jako fundament własnego narzędzia Game Porting Toolkit.

Whisky zyskał popularność dzięki temu, że oferował użytkownikom uproszczony dostęp do technologii dostępnych w CrossOverze i narzędziach Apple, i to w pełni otwartej licencji. Jednak dla jednej osoby był to ogromny projekt, a decyzja o zaprzestaniu jego rozwoju nie należała do łatwych.

Twórca Whisky nie zamierza jednak całkowicie porzucać świata oprogramowania. Skupia się teraz na innych inicjatywach – jedną z nich jest port gry Sonic Unleashed Recompiled na macOS, stworzony z wykorzystaniem autorskiego API Apple, Metal. Choć rekonstruowanie starszych gier konsolowych jest ekscytującym kierunkiem dla fanów retro, to nadal pozostaje żmudnym procesem, który raczej nie zastąpi emulacji czy wirtualizacji. Mimo wszystko, jest to fascynujący krok w stronę nowoczesnego odtwarzania klasyki gier wideo na współczesnych komputerach.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Koniec Whisky na macOS. Obiecujący projekt dla graczy znika z sieci

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł