Wyjątkowy akumulator ONE Gemini w BMW iX oferuje 185 kWh i zasięg aż 978 km

Wyjątkowy akumulator ONE Gemini w BMW iX oferuje 185 kWh i zasięg aż 978 km

Firma ONE Next Energy pomyślnie przetestowała obszerny zakres akumulatorów hybrydowych Gemini. Nawet duży SUV, taki jak BMW iX, zapewni zasięg niemal 1000 km. Akumulator wykorzystuje zarówno ogniwa LFP, jak i wersje bez anod.

Nie pierwszy raz spotykamy sę z ONE Next Energy. W przeszłości firma ta już wykorzystała akumulator o pojemności 204 kWh, instalując go w modelu Tesli Model S i uzyskując zasięg na poziomie 1210 km. Tym razem przetestowano hybrydowy akumulator Gemini w dużym elektrycznym SUV-ie BMW iX. Ten akumulator jest wyjątkowy, ponieważ wykorzystuje dwa różne typy ogniw. Ogniwa typu Li-Ion LFP o gęstości objętościowej 441 Wh/l są przeznaczone do codziennej jazdy i pozwalają na przejechanie około 240 km. Dzięki swojej długowieczności, są idealne do częstego użytkowania.

Hybrydowy akumulator litowo-jonowy ONE Gemini w BMW iX: oferuje 185 kWh i zasięg 978 km.

Jednakże, gdy użytkownik planuje dłuższą podróż, akumulator wyposażony jest także w drugi typ ogniw. Są to akumulatory bezanodowe z dużą zawartością manganu, cechujące się wyjątkową gęstością objętościową wynoszącą 1007 Wh/l (obecnie najlepsze akumulatory Li-Ion NMC/NCA osiągają około 750-800 Wh/l). Te ogniwa dodatkowo zwiększają zasięg o kolejne 720 km, co oznacza, że BMW iX będzie w stanie przejechać na tym akumulatorze  prawie 1000 km.

Powstała bateria ma naprawdę imponujące parametry. Mieści ponad 185 kWh energii i charakteryzuje się gęstością energii na poziomie systemu wynoszącą 260 Wh/kg (na poziomie akumulatora). Taka gęstość zazwyczaj występuje raczej na poziomie poszczególnych ogniw niż całego akumulatora. Gęstość objętościowa urządzenia wynosi 450 Wh/l. W efekcie bateria waży 710 kg, co, biorąc pod uwagę ilość energii, nie jest aż tak dużym obciążeniem (dla porównania, akumulator o pojemności 108 kWh w Mercedesie EQS ma mniej więcej podobną masę). Jej pojemność wynosi 411 litrów, co jest zbliżone do standardowych akumulatorów stosowanych obecnie w samochodach tej klasy, gdzie ich objętość oscyluje między 300 a 400 litrami. Wymiary baterii to 2640×1490×128 mm (jeśli podana objętość wydaje się nieproporcjonalna, należy pamiętać, że akumulator nie ma dokładnego kształtu sześcianu, więc uzyskana objętość może być nieco mniejsza).

Gemini pracuje przy napięciu 748 V, generując moc szczytową 345 kW oraz moc ciągłą 130 kW (co wystarczałoby dla utrzymania stałej prędkości około 210-220 km/h). Przewidywana żywotność wynosi 250 000 mil, czyli 400 000 km. Twórcy przetestowali akumulator zgodnie z normami WLTP, a samochód osiągnął zasięg 608,1 mil, czyli 978,4 km.

Korzyścią zastosowania obu typów ogniw oraz bezanodowej konstrukcji jest redukcja o 20% zapotrzebowania na lit, a także zmniejszenie o 60% udziału grafitu (anody wykonane są z grafitu, podczas gdy część bezanodowa nie zawiera tej substancji). Zastosowanie niklu zostało zredukowane o 75%, a zapotrzebowanie na kobalt zmniejszyło się o 100%. Akumulatory LFP oraz ogniwa bezanodowe nie zawierają kobaltu. Wykorzystane tutaj ogniwa przypominają konstrukcję opartą na typie LMO, umożliwiającą osiągnięcie dużej gęstości energii, jednak same w sobie charakteryzują się słabszą żywotnością.

Należy również pamiętać, że BMW zainwestowało w kalifornijski start-up (oraz np. Breakthrough Energy, firmę należącą do Gatesa), co sugeruje możliwość, że tego typu akumulatory mogą w przyszłości trafić do seryjnych modeli tej marki.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Wyjątkowy akumulator ONE Gemini w BMW iX oferuje 185 kWh i zasięg aż 978 km

 0