XPG Nia to pierwszy handheld z opcją upgrade'u pamięci RAM i techniką foveated rendering

XPG Nia to pierwszy handheld z opcją upgrade'u pamięci RAM i techniką foveated rendering

Na Computex pojawiło się kilka nowych przenośnych komputerów do gier, co potwierdza, że gamingowe handheldy ​​tego typu cieszą się coraz większą popularnością. Większość z nich oferuje bardzo podobny sprzęt i funkcje, ale prototypowe urządzenie ADATA ma wyróżniać się na tle rywali kilkoma unikalnymi cechami.

W tym roku ADATA zaprezentowała XPG Nia na targach Computex i był to jeden z kilku przenośnych komputerów do gier, które można było zobaczyć na targach w Tajpej. W przeciwieństwie do konkurentów od ASUSa, MSI i Zotec, maszyna ADATA stara się oszczędzać cenną moc poprzez wykorzystanie techniki foveated rendering, kojarzonej choćby z gogli VR, w tym PlayStation VR2. 

ADATA stara się oszczędzać cenną wydajność handhelda poprzez wykorzystanie techniki foveated rendering, kojarzonej choćby z gogli VR.

Foveated rendering wykorzystuje śledzenie wzroku, aby dokładnie określić, gdzie na ekranie patrzy gracz i renderuje tylko ten obszar w pełnej rozdzielczości. Pozostała część wyświetlacza – która powinna znajdować się w polu widzenia użytkownika – jest wyświetlana w niższej rozdzielczości, aby poprawić ogólną wydajność.

Śledzenie wzroku Nii odbywa się za pomocą przedniej kamery umieszczonej nad ekranem, ale zastosowanie tej techniki w systemie przenośnym może znacznie różnić się od tego, co widzimy w headsetach VR. Soczewki rzeczywistości wirtualnej znajdują się bardzo blisko oka, więc znaczna część wyświetlacza znajduje się w polu widzenia peryferyjnego użytkownika. Obszary o niskiej rozdzielczości mogą być jednak bardziej zauważalne na małym ekranie trzymanym dalej od twarzy. Chociaż rozdzielczość ekranu Nii pozostaje niejasna, prawdopodobnie renderuje ona znacznie mniej pikseli niż większość headsetów, więc potencjalna korzyść w zakresie wydajności wynikająca z foveated renderingu może być znacznie niższa.

adata

Niezależnie od tego, czy prototypowa funkcja trafi do jednostki sklepowej, Nia ma jeszcze jedną unikalną cechę, która może wydłużyć jej żywotność – pamięć z możliwością rozbudowy. Urządzenie obsługuje do 64 GB pamięci RAM LPCAMM2 LPDDR5X, którą użytkownicy mogą wymienić samodzielnie. Jednostki CAMM2 są bardziej kompaktowe niż tradycyjne moduły SODIMM, co czyni je potencjalnie przydatnymi w laptopach i mobilnych konsolach.

Nia jest wyposażona w APU AMD Zen 4 Phoenix, podobne do tego, które spotkać można u rywali, poza MSI Claw, który otrzymał CPU Intela. XPG zaplanowało premierę Nii w 2025 roku. Nie ujawniono jeszcze żadnych cen.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: XPG Nia to pierwszy handheld z opcją upgrade'u pamięci RAM i techniką foveated rendering

 0