Co to są teraflopy (TFLOPS) i ile faktycznie mówią o wydajności karty graficznej?

Co to są teraflopy (TFLOPS) i ile faktycznie mówią o wydajności karty graficznej?

Co to są teraflops? Z określeniem FLOPS można spotkać się w branży komputerowej od dość dawna - ale dopiero ostatnio pojawił się prawdziwy boom na ten parametr. Wszystko za sprawą przedstawicieli Microsoftu, którzy przy okazji zapowiedzi swej najnowszej konsoli do gier, Project Scorpio, zorganizowali przepychankę na cyferki z konkurencyjnym Sony. I tak oto wiemy, że wydane przez paroma dniami PS4 Pro posiada GPU o mocy 4.2 TFLOPS, natomiast datowany na przyszły rok sprzęt Amerykanów zaoferuje okrągłe 6 TFLOPS. Użytkownicy szybko podłapali temat, a wojenka przeniosła się na front internetowy. Wydaje się jednak, że tytułowy wskaźnik stał się tyleż popularny co nadinterpretowany...

Xbox One Project Scorpio 6 TFLOPS

Jeden render i świat graczy konsolowych wywrócony o 180 st.

Z definicji - FLOPS to jednostka wyznaczająca liczbę operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Literka "T" odpowiada tutaj przedrostkowi tera, co przekłada się na 1012. Analogicznie, mówić możemy też o gigaflopach czy megaflopach, aczkolwiek nie zmieni to w żaden sposób znaczenia rzeczonej jednostki. Jednocześnie zalecam zwrócić szczególną uwagę na słowo "liczba". Parametr FLOPS nie określa bowiem ani zestawu dostępnych instrukcji, ani dokładności reprezentacji. Innymi słowy: nie wyraża wydajności sprzętu w rzeczywistych zastosowaniach. Na dodatek zarówno AMD, jak i Nvidia obliczają FLOPS przy nieco innych założeniach - choć to akurat nie dotyczy wspomnianych powyżej konsol, wszak tam znajdziemy tylko Radeony. Niedokładność parametru FLOPS najlepiej obrazuje jego własny wzór:

2 × taktowanie rdzenia × liczba procesorów strumieniowych / 1 000 000

Na przykładzie konsoli PS4 Pro wygląda to następująco: 2 × 911 MHz × 2304 SPU / 1 000 000 = ~4,2 TFLOPS. Liczba jednostek cieniujących w najnowszym PlayStation 4 odpowiada desktopowemu akceleratorowi AMD Radeon RX 480, ale w jego przypadku producent podaje już ~5,8 TFLOPS. Rozbieżność wynika z 355 MHz różnicy na polu taktowania - przy założeniu, że karta pracuje z częstotliwością 1266 MHz, czyli maksymalnym zegarem Boost referenta. Teraz dochodzimy do poruszonej powyżej kwestii niezgodności pomiędzy Radeonami a GeForce'ami. Czerwoni przyjmują przy obliczeniach najwyższą prognozowaną wartość "dopalacza", a Zieloni - zegar bazowy. Tymczasem nie spotkałem jeszcze referencyjnego RX-a 480, który rzeczywiście pracowałby z deklarowanym Boostem, a taki GTX 1060 nawet w najprostszej wersji potrafi dobić do 1800 MHz - co drastycznie zmienia wyniki obliczeń.

Piotr Urbaniak
Piotr Urbaniak Redaktor, programista

Student informatyki, niekoronowany król ITHardware.pl ;)

Zgłoś autorowi błąd na stronie

Komentarze


Ładuję...