Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Chociaż premiera GPU z dopiskiem "SUPER" była najważniejszym wydarzeniem przygotowanym przez NVIDIĘ na początek 2024 roku, to jak się okazuje, nie jedynym, gdyż na rynku zadebiutował również GeForce RTX 3050 6 GB. Test ten będzie się przyglądał właśnie temu układowi, na przykładzie karty ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC. To model z delikatnym fabrycznym OC oraz prostym chłodzeniem z dwoma wentylatorami i wyjątkowo skromnym radiatorem. Czy taki cooler wystarczy do zapewnienia odpowiedniej kultury pracy, a przede wszystkim, jaką wydajność oferuje GeForce RTX 3050 6 GB, to wszystko wyjaśni się niebawem, w części praktycznej.

Spis treści:

Jeżeli chodzi o cenę, karty GeForce RTX 3050 6 GB w polskich sklepach startują od 835 zł, a recenzowany model od ok. 890 zł. To sporo, ponieważ niewiele drożej znajdziemy Radeony RX 6600 czy Arc A750, które zaczynają się odpowiednio od ok. 940 zł oraz ok. 960 zł. Z kolei starsze, oryginalne wcielenie GeForce'a RTX 3050 z 8 GB VRAM to wydatek przynajmniej ok. 990 zł. Innymi słowy, nowe GPU zielonych nie będzie mieć lekko, gdyż jest niewiele tańsze od potencjalnie dużo lepszych układów. Ale w gruncie rzeczy nie jest to zaskoczenie, bo przecież podobną sytuację przerabialiśmy stosunkowo niedawno, przy okazji premiery GeForce'a RTX 3060 8 GB.

NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB to GPU, którego debiut przeszedł bez echa, głównie z uwagi na premiery modeli "SUPER". Zobaczmy, jak wypadnie w testach.

Test KFA2 GeForce RTX 4070 SUPER EX Gamer. Karta lepsza od Founders Edition

 Test Peladn RX 580 8GD5. Nowy Radeon RX 570 8 GB za 420 zł? To możliwe!

 

PowerColor
Radeon RX 6600
Hellhound

Palit
GeForce RTX 3050 8 GB
StormX

ASUS
GeForce RTX 3050 6 GB
DUAL OC

Proces technologiczny 7 nm 8 nm 8 nm
Architektura RDNA 2 Ampere Ampere
Rozmiar rdzenia 237 mm2 200 mm2 200 mm2
GPU Navi 23 GA107 GA107
Liczba tranzystorów 11,1 mld 8,7 mld 8,7 mld
SM/CU 28 20 18
Cache L2 2 MB 2 MB 2 MB
Infinity Cache 32 MB n.d. n.d.
SPU 1792 2560 2304
TMU 112 80 72
ROP 64 32 32
Typ i ilość VRAM 8 GB GDDR6 8 GB GDDR6 6 GB GDDR6
Zegar Boost 2654 MHz 1777 MHz 1507 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 1750 MHz 1750 MHz 1750 MHz
Magistrala danych 128-bit 128-bit 96-bit
Przepustowość pamięci 224 GB/s 224 GB/s 168 GB/s
Interfejs PCIe 4.0 x8 4.0 x8 4.0 x8
TDP 120 W 115 W 70 W
Złącza zasilania 8-pin 6-pin n.d.

Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej karty graficznej

GeForce RTX 3050 6 GB, tak jak później produkowane egzemplarze RTX 3050 8 GB, bazuje na jądrze krzemowym GA107, którego wytwarzaniem zajmuje się Samsung, wykorzystując w tym celu litografię 8 nm. Układ ten składa się 8,7 mld tranzystorów, które zajmują powierzchnię 200 mm2. Fizycznie wyposażony jest w 20 bloków SM, ale taka ich liczba dotyczy wyłącznie wariantu z 8 GB pamięci, a wersja z 6 GB ma zablokowane dwie sztuki. Oznacza to obecność 2304 jednostek cieniujących i 72 teksturujących, a ponadto na pokładzie mamy 32 ROP-y i tylko 96-bitową szynę danych. Ta ostatnia, w połączeniu z pamięcią GDDR6 o zegarze 1750 MHz, zapewnia przepustowość równą 168 GB/s. Dla porównania, GeForce RTX 3050 8 GB ze 128-bitową szyną może się pochwalić pasmem 224 GB/s. A jakby tego było mało, NVIDIA dodatkowo zredukowała TDP do 70 W oraz ustaliła zegar Boost na zaledwie 1470 MHz (testowana karta podnosi go o symboliczne 37 MHz). Na podstawie samej specyfikacji należy się zatem spodziewać osiągów sporo poniżej wersji 8 GB, nawet w tych grach, które nie potrzebują więcej niż 6 GB VRAM.

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC: opakowanie

Testowaną kartę ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC dostałem w małych rozmiarów pudełku, utrzymanym w kolorystyce oscylującej wokół czerni i zieleni. Z przodu zobaczymy informacje na temat użytego GPU i oznaczeń tego konkretnego modelu oraz skrótowy wykaz najważniejszych technologii. Na odwrocie znajdziemy zaś bardziej szczegółową listę kluczowych, wg producenta, rozwiązań odnośnie systemu chłodzenia, oprogramowania i procesu produkcji, do spółki z cechami generacji Ampere i grafiką ilustrującą wyjścia obrazu. Wewnątrz opakowania mamy wyłącznie instrukcję obsługi.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC: wymiary, system chłodzenia

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC to jedna z najkrótszych kart, jakie miałem w ręku. Konstrukcja liczy sobie ok. 20 cm, a samo PCB nawet nieco mniej, przez co chłodzenie trochę wystaje poza jego obrys. Cooler nie jest wysoki, dzięki czemu akcelerator zajmuje w obudowie dwa sloty, czyli tyle co śledź. Radiator to jednolity blok aluminium niewielkich rozmiarów i bez heatpipe, a wymuszanie przepływu powietrza spoczywa na barkach dwóch wentylatorów 75 mm, które niestety nie potrafią działać półpasywnie. Chłodzenie ma kontakt tylko z GPU i VRAM, a sekcja zasilania pozostaje bez jego wsparcia.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC: rewers, zasilanie, podświetlenie

Rewers laminatu nie jest w żaden sposób chroniony, bo ASUS nie zdecydował się na montaż płytki usztywniającej. Dodatkowego złącza zasilania także nie uświadczymy, ze względu na fakt, że TDP to tylko 70 W i taką moc jest w stanie dostarczyć sam slot PCIe. Tak samo sprawa wygląda, jeżeli chodzi o popularne obecnie podświetlenie LED, którego tutaj nie ma.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC: złącza wideo

Jeżeli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji mamy po sztuce DVI-D, HDMI 2.1 oraz DisplayPort 1.4a. Taki zestaw pozwala przesyłać obraz o rozdzielczości 4K oraz częstotliwości odświeżania 120 Hz lub 8K 60 Hz, choć oczywiście posiadacze tego GPU raczej nie skorzystają z takich możliwości. Co warto dodać, złącze DVI-D transmituje sygnał wyłącznie cyfrowy, zatem nie da się go wykorzystać do podłączenia karty do starszego monitora z wejściem tylko analogowym (w tym celu niezbędna będzie przejściówka).

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: metodologia

Testy karty ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC zostały przeprowadzone we współpracy z Windows 11 64-bit 21H1 oraz sterownikami GeForce Game Ready Driver 551.52, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.

Ustawienia platformy były następujące:

  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!

Platforma testowa

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku Intel Core i5-13400F
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku PNY XLR8 CS3140 2 TB
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku GIGABYTE UD1000GM PG5
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: wydajność

A Plague Tale: Requiem to przygodowa gra akcji autorstwa francuskiego Asobo Studio, która zadebiutowała pod koniec 2022 roku i jest bezpośrednią kontynuacją pierwowzoru z 2019 roku. Tytuł ten bazuje na autorskim silniku o nazwie Zouna, który zapewnia wysokiej jakości oprawę wizualną, wobec której niemałe wymagania sprzętowe wydają się uzasadnione. Za to Atomic Heart to produkcja rosyjskiego studia Mundfish, prezentująca alternatywną wersję historii, w której Związek Radziecki jest imperium w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. Jeśli chodzi o technikalia, to jedna z wielu gier opartych na silniku Unreal Engine 4, ale co warto podkreślić, w przeciwieństwie do większości ubiegłorocznych premier z niego korzystających, to produkcja dobrze zoptymalizowana, także jeżeli chodzi o wymagania w stosunku do pamięci graficznej, które są umiarkowane. Na deser został zaś The Last of Us Part I, tj. tytuł od Naughty Dog, który pierwotnie ukazał się - uwaga - 10 lat temu na PlayStation 3. Po tylu latach Sony postanowiło łaskawie wydać wersję pecetową, de facto przy okazji odświeżonego wydania dla PS5. Portem zajęło się Iron Galaxy Studios i wyszło to temu podmiotowi, co tu dużo mówić, kiepsko, bo w chwili debiutu była to gra z istotnymi kłopotami technicznymi i kiepsko zoptymalizowana. Aktualnie, za sprawą licznych łatek, jest już przyzwoicie, tak więc postanowiłem dodać ją do procedury.

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

The Last of Us Part I

Call of Duty: Modern Warfare 3, Dead Island 2

Serii Call of Duty raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Modern Warfare 3, tj. najnowsza jej część, to produkcja luźno inspirowana grą o tym samym tytule z 2011 roku oraz wykorzystująca silnik IW 9.0, czyli najnowszą wersję autorskiego rozwiązania od Infinity Ward. Graficznie nie jest to jakiś istotny krok naprzód wzgl. Modern Warfare z 2019 roku, ale na szczęście wymagania sprzętowe nie są zabójcze, chociaż niskimi bym ich nie nazwał. Druga gra z tej strony, czyli Dead Island 2, to tytuł, który powstawał w bólach od 2012 roku i ostatecznie ukazał się dopiero w 2023 roku, do debiutu dwa razy zmieniając twórców. Pomimo tych zawirowań, ostatecznie dostaliśmy całkiem przyzwoitą produkcję, serwującą zombieapokalipsę o mocno komediowym zabarwieniu, co może się podobać lub też nie. Technicznie jest naprawdę nieźle, gdyż wymagania sprzętowe są adekwatne do oprawy graficznej, którą określiłbym jako solidną, chociaż bez fajerwerków. Poza tym apetyt na VRAM jest w tym przypadku umiarkowany, co w kontekście gier na silniku Unreal Engine 4 zdaje się być w ostatnim czasie nie takie oczywiste.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Dead Island 2

Cyberpunk 2077, God of War

Cyberpunk 2077 niewątpliwie była jedną z najbardziej wyczekiwanych gier w historii tej branży. Najnowsze dzieło polskiego studia CD Projekt RED zostało zapowiedziane jeszcze w 2012 roku, zaś faktyczne prace rozpoczęły się cztery lata później. Przedpremierowo superhit znad Wisły jawił się jako gra o niezwykłym wręcz rozmachu, a jego twórcy umiejętnie podgrzewali atmosferę, co jakiś czas wypuszczając kolejny zwiastun czy jakąś inną informację. Finał tej sagi miał z kolei miejsce pod koniec 2020 roku, kiedy po dwóch przesunięciach Cyberpunk 2077 wreszcie ujrzał światło dzienne. Ów finał nie był może katastrofą, ale jednak nie wszystko poszło po myśli CD Projekt RED, gdyż produkcja naznaczona była licznymi błędami oraz problemami wydajnościowymi, głównie na konsolach, ale i edycja pecetowa była daleka od ideału. Aktualnie twórcy wciąż łatają swojego potworka i wydaje się, że nareszcie idzie to w dobrym kierunku, czego dowodem są ostatnie aktualizacje, rozwiązujące istotne problemy czy dodające nowe techniki graficzne. Na tej stronie odnajdziecie też wyniki w God of War, tj. pecetowym porcie przedostatniej części przygód Kratosa, dobrze znanych fanom i użytkownikom konsol firmy Sony.

Cyberpunk 2077

God of War

Dead Space Remake, Lords of the Fallen

Dead Space Remake reprezentuje silnik Frostbite, stworzony przez DICE i znany głównie z serii Battlefield. W tym przypadku mamy jednak do czynienia z nowym wcieleniem horroru z 2008 roku, które w dużej mierze pozostaje wierne oryginałowi, ograniczając zmiany do uwspółcześnionej oprawy, dodania linii dialogowych dla protagonisty i powrotu do części pomysłów, które 15 lat temu okazały się niemożliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych. Za to Lords of the Fallen to pierwsza w procedurze gra na silniku Unreal Engine 5, za którą odpowiada Hexworks, czyli studio należące do polskiej firmy CI Games. Od strony technicznej tytuł korzysta m.in. z Lumen oraz Nanite i oferuje wysokiej jakości oprawę wizualną, aczkolwiek wiąże się to ze znacznymi wymaganiami sprzętowymi, przez co nawet najszybsze GPU mają kłopot, aby zapewnić odpowiednią liczbę FPS.

Dead Space Remake

Lords of the Fallen

Dying Light 2, Red Dead Redemption 2

Dying Light 2 to kontynuacja bardzo ciepło przyjętej produkcji rodzimego studia Techland z 2015 roku. Tak jak w przypadku pierwowzoru, ponownie stajemy do walki o przetrwanie w starciu z hordami zombie, które tym razem opanowały nie jedno miasto, lecz cały świat. Od strony technicznej twórcy chwalą się nowszą wersją autorskiego silnika przemianowanego na C-Engine, która dodaje wsparcie dla nowego API - DirectX 12. Niemniej jego wybór jest zalecany tylko, gdy chcecie grać z włączonym śledzeniem promieni, gdyż wydajnościowo niczego nie wnosi, bez względu na producenta GPU. Dlatego testy są przeprowadzane pod kontrolą DirectX 11. Natomiast Red Dead Redemption 2 to pecetowy port gry doskonale znanej fanom konsol. Co warto podkreślić, na premierę wersja dla PC miała problemy z wydajnością API DirectX 12, które w kwestii liczby FPS odstawało od Vulkana na kartach od AMD i NVIDII na architekturach starszych niż Turing. Na szczęście łatki i aktualizacje sterowników naprawiły ten stan i aktualnie nie ma pomiędzy nimi istotnej różnicy w tym aspekcie, a z uwagi na fakt, że DirectX 12 jest mniej narażone na przycięcia niż Vulkan, osobiście zalecam jego użycie.

Dying Light 2

Red Dead Redemption 2

Assassin's Creed: Mirage, Far Cry 6

Far Cry 6 to najnowsza część taśmowo produkowanej serii, zapoczątkowanej przez Crytek i będącej aktualnie pod skrzydłami Ubisoftu. Fabularnie tytuł przenosi nas do fikcyjnego państwa Yara, gdzie zadaniem gracza jest walka z dyktatorskimi rządami niejakiego Antona Castillo, czyniącego jednocześnie przygotowania do przejęcia władzy przez swego syna. Jeżeli chodzi o technikalia, w dalszym ciągu używany jest silnik Dunia Engine, a najistotniejszą zmianą jest niewątpliwie przejście na API DirectX 12, co jednak nie przyniosło rewolucji od strony CPU i nadal gra od strony wydajnościowej jest niezbyt zbalansowana, na ogół serwując nam solidne ograniczanie przez procesor. Poza tym na tej stronie znajdziecie rezultaty w Assassin's Creed: Mirage, a więc najnowszej odsłonie popularnego cyklu przygodowych gier akcji, znowu od firmy Ubisoft. Produkcja ta wykorzystuje silnik Anvil i choć nie może się pochwalić żadnymi nowinkami technicznymi, na jej plus należy zapisać całkiem sensowne wymagania, adekwatne do jakości oprawy wizualnej, która notabene jest co najmniej niezła.

Assassin's Creed: Mirage

Far Cry 6

Marvel's Spider-Man Remastered, Resident Evil 4 Remake

Marvel's Spider-Man Remastered to tytuł, z którego pecetową wersją Sony wyraźnie się ociągało, jako że gracze konsolowi mogli wcielić się w człowieka pająka już w 2018 roku. Ale jak to mawiają, lepiej późno niż później. Za przygotowanie wydania PC odpowiadała firma Nixxes Software, a końcowy efekt okazał się względnie przyzwoity, choć produkcja ta charakteryzuje się zaskakująco wysokimi wymaganiami CPU z włączonym śledzeniem promieni. Za to Resident Evil 4 Remake to odświeżona wersja kultowej gry od Capcom, z oprawą wizualną dostosowaną do obecnych standardów, za sprawą użycia silnika RE Engine. Zmiany na tym jednak się nie kończą, gdyż jej twórcy znacząco zmodyfikowali mechanikę, fabułę i przebudowali niektóre lokalizacje. Poza tym dostaliśmy nową obsadę aktorów głosowych i koniec końców rzecz jasna można debatować, które wydanie jest lepsze, oryginalne czy to z 2023 roku, ale odpowiedź na nie to w zasadzie kwestia gustu. Przy czym nie da się zaprzeczyć, że omawiany tytuł to bardzo solidny horror, w który warto zagrać.

Marvel's Spider-Man Remastered

Resident Evil 4 Remake

Alan Wake 2, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

W procedurze pojawiła się również najnowsza produkcja od Remedy Entertainment, tj. Alan Wake 2, bazująca na silniku Northlight. Względem Control, zrezygnowano ze starszego API DirectX 11, a kwestii nowinek technicznych mamy nie tylko wsparcie śledzenia promieni, ale także śledzenia ścieżek. Co więcej, Alan Wake 2 do poprawnego działania wymaga obsługi przez GPU tzw. mesh shaders, a brak takowej skutkuje bardzo niskimi osiągami. Z tego też powodu, czyli niepełnej kompatybilności z układami graficznymi, wyniki z tego tytułu, podobnie jak rezultaty z RT, nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności. Ponadto na tej stronie zamieszczone są testy w Wiedźminie 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która wprowadza m.in. API DirectX 12, techniki skalowania obrazu (DLSS, FSR 2 i XeSS) oraz wyższe ustawienia szczegółowości grafiki.

Alan Wake 2

Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: osiągi RT

Dodatkowo postanowiłem sprawdzić wydajność z włączonym śledzeniem promieni (w skrócie RT) oraz opcjonalnie DLSS 2, w grach Cyberpunk 2077 i Dying Light 2. Szczegóły techniczne DLSS 2 zainteresowani mogą odnaleźć tu, a odnośnie pomiarów, we wszystkich wypadkach wybrane były maksymalne ustawienia RT, ale bez uwzględnienia trybu "overdrive" w produkcji CD Projekt RED. Testy zostały wykonane przy renderingu w rozdzielczości natywnej oraz z FSR 2 z profilem jakościowym.

Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.

Cyberpunk 2077

Dying Light 2

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: osiągi (obniżone detale)

Dodatkowo postanowiłem sprawdzić wydajność testowanej karty Asus GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC przy niższych detalach. Biorąc pod uwagę niezbyt satysfakcjonujące osiągi tego GPU przy maksymalnych ustawieniach graficznych, jest to wręcz konieczność, aby móc myśleć o komfortowej rozgrywce. Dodatkowe pomiary wykonano w rozdzielczości 1080p oraz z włączonym DLSS 2 z profilem jakościowym (albo inną techniką skalowania obrazu). Testy uzupełniające obejmują GeForce RTX 3050 w wariantach 6 GB i 8 GB, Arc A750 oraz Radeony RX 6600 i RX 570 8 GB. Co do tego ostatniego GPU, niech Was nie zmyli nazwa karty Peladn - wyjaśnienie jest w jej teście.

A Plague Tale: Requiem

Alan Wake 2

Assassin's Creed: Mirage

Atomic Heart

Call of Duty: Modern Warfare 3

Cyberpunk 2077

Dead Island 2

Dead Space Remake

Dying Light 2

Far Cry 6

God of War

Lords of the Fallen

Marvel's Spider-Man Remastered

Red Dead Redemption 2

Resident Evil 4 Remake

The Last of Us Part I

Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: średnia wydajność

Na tej stronie zamieszczone są wykresy prezentujące średnią wydajność testowanych układów i kart graficznych. Każda rozdzielczość traktowana jest osobno, a poza tym obliczenia zostały wykonane dla renderingu natywnego, jak i włączonego skalowania obrazu (FSR 2, XeSS, itp.). Jak zaraz zobaczycie, wybrany scenariusz potrafi co nieco zmienić relacje między GPU od AMD, Intela oraz NVIDII i warto zwrócić uwagę na ten fakt.

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: opłacalność

Dodatkowo postanowiłem przygotować wykresy prezentujące opłacalność zakupu testowanych kart, na podstawie uśrednionej wydajności z uwzględnieniem ich ceny. Koszt nabycia poszczególnych modeli został wzięty ze strony Ceneo oraz w przypadku karty Peladn wyjątkowo z Geekbuying. Podstawą wykonanych obliczeń były wyniki przy obniżonych detalach.

Wykaz cen ustalonych na dzień 21.02.2024 prezentuje się następująco:

  • AMD Radeon RX 570 8 GB - 419 zł,
  • AMD Radeon RX 6600 - 938 zł,
  • Intel Arc A750 - 959 zł,
  • NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB - 835 zł,
  • NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB - 989 zł.

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: podkręcanie

Przyspieszanie modelu ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC odbyło się bez ingerencji w budowę karty, jak i oprogramowanie układowe, z użyciem programu MSI Afterburner w wersji 4.6.5. Prędkość wentylatorów ustawiła się automatycznie na 69% (2300 RPM), co przełożyło się na temperaturę GPU maksymalnie 70 °C. Podane niżej wartości są w pełni stabilne, a to oznacza, że karta graficzna musiała przejść wszystkie próby testowe bez zjawisk uznawanych za niepożądane - artefaktów, losowych przycięć oraz wyrzucania do pulpitu. Do badania poprawności pracy posłużyły trzy gry - A Plague Tale: Requiem, Dead Space Remake i Resident Evil 4 Remake. Pierwsza z nich reprezentuje wariant bardzo mocnego obciążenia GPU, druga lekkiego, zaś trzecia wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM. Taka kombinacja zapewnia, że sprzęt zadziała stabilnie w każdych warunkach.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC

Ustawienia domyślne:

  • Taktowanie bazowe/boost: 1042/1507 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 1605-1650 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1750 MHz

Manualny overclocking:

  • Maksymalne stabilne wartości offset: +150/1000 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 1680-740 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 2000 MHz
  • Limit mocy: +0%

Za stabilny zegar podczas rozgrywki przyjmuje się wartość, która uzyskana została po uprzednim wygrzaniu karty. Jest to konieczne, ponieważ chwilę po włączeniu gry taktowanie typowo jest wyższe, ale spada ze wzrostem temperatury. W związku z tym wygrzanie sprzętu jest niezbędne, by podane zegary były rzetelne. Taktowanie GPU było badane w grze A Plague Tale: Requiem.

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: osiągi po OC

Ponieważ wiemy, do jakich wartości można podkręcić testowaną kartę graficzną ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC, przyszedł czas na zbadanie praktycznego wpływu overclockingu na FPS. W tym celu wykorzystuję dwie gry standardowo używane do sprawdzania wydajności poszczególnych GPU - A Plague Tale: Requiem oraz Atomic Heart. Dla zachowania miarodajności, bez zmian pozostają przebiegi testowe i ustawienia graficzne (rozdzielczość oraz detale).

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: temperatury

Wszelkie odczyty podczas testów akceleratora ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC były wykonywane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej, obudowa była zamknięta i postawiona obok biurka, podobnie jak u większości użytkowników. Temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C. Do przeprowadzenia pomiarów posłużyła aplikacja GPU-Z w wersji 2.57.0. Test stanowi 15-minutowa rozgrywka w grze A Plague Tale: Requiem, a wartości na wykresach są najwyższymi spośród zarejestrowanych.

Dodatkowe informacje na temat wykonanych pomiarów:

  • Prędkość obrotowa wentylatorów: 2300 RPM; 39,8 dBA,
  • GPU: 70 °C,
  • Hot Spot: 83 °C.

Warunki testu głośności ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC

Do pomiaru głośności wentylatorów na karcie graficznej ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC wykorzystano decybelomierz Voltcraft SL-100 o zakresie pomiarowym 30-130 dBA, a także dokładności ±1,5 dBA. Pomiary były wykonywane w godzinach nocnych, tak aby poziom tła był jak najniższy. W celu zapewnienia możliwie dokładnych odczytów, karta graficzna była jedynym źródłem hałasu. Jednocześnie oznacza to, że pomiar pod obciążeniem był symulowany, poprzez ustawienie prędkości wentylatorów na maksymalny zanotowany podczas testów temperatur poziom, bez dodatkowego obciążenia grą (co pozwala nie aktywować chłodzenia zasilacza). Decybelomierz został umieszczony w odległości 30 cm od obudowy komputera, a tło wynosiło 33,5 dBA.

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: pobór prądu

Tradycyjne pomiary poboru prądu z użyciem watomierza sprawdzają się według mnie względnie dobrze, ale mają jednak tę wadę, że nie pokazują wartości tylko dla karty graficznej. Powoduje to lekkie spłaszczenie relacji między poszczególnymi akceleratorami, a ponadto pewien wpływ ma procesor, który przy mocniejszym GPU generującym więcej FPS będzie bardziej obciążony, zużywając tym samym więcej energii. Właśnie dlatego, jako że udało mi się wejść w posiadanie zestawu NVIDIA PCAT, zdecydowałem się wykonywać testy wyłącznie z jego wykorzystaniem. W skład kompletu (pomijając kable) wchodzi riser, który wkładamy do płyty głównej i dopiero do niego kartę, oraz płytka pośrednicząca w dostarczaniu prądu gniazdami PCIe 6-pin/8-pin. Te dwa elementy, połączone przewodem, zapewniają pomiar dla samego akceleratora, dzięki dedykowanemu oprogramowaniu zielonych. Co więcej, sprzęt działa w połączeniu z GPU wszystkich producentów, co całkowicie eliminuje potrzebę sięgania po watomierz.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Zużycie energii

Test NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB: konkluzje

Testy niestety nie pozostawiają złudzeń - trzeba powiedzieć wprost, że GeForce RTX 3050 6 GB to żałośnie słabe GPU, którego wydajność ledwie dorównuje GTX 1660. Skupiając się na wynikach przy obniżonych detalach oraz z włączonym DLSS, testowany układ nie zdołał zapewnić komfortowej rozgrywki we wszystkich grach z procedury, bo w takich warunkach poległ w 1080p w A Plague Tale: Requiem, Alan Wake 2 i TLoU Part I. W tych produkcjach będą miały miejsce spadki poniżej 50 FPS, a w tytule Remedy nawet poniżej 30 FPS. Natomiast jeżeli wyznajemy zasadę, że musi być ponad 60 FPS, do tej listy dołączają Cyberpunk 2077, Dead Space Remake oraz Lords of the Fallen. A co najważniejsze, prawdziwy GeForce RTX 3050 z 8 GB pamięci jest od imitacji z 6 GB szybszy średnio o ok. 20%, a Radeon RX 6600 aż o ok. 50%. Tak duża przewaga propozycji AMD oznacza, że mając w komputerze RX 6600 można pokusić się o ustawienie detali wyższych niż średnie, wyłączenie skalowania obrazu albo podbicie rozdzielczości do 1440p. Co do technik zwiększających FPS, pewną zaletą GeForce'a RTX 3050 6 GB jest wyższa jakość DLSS od FSR, ale przy tej dysproporcji osiągów nie ma to istotnego znaczenia. I oczywiście o rozgrywce ze śledzeniem promieni absolutnie można zapomnieć, gdyż z aktywnym RT np. w Cyberpunk 2077 czy Dying Light 2 mamy zaledwie kilkanaście FPS.

NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB to GPU bardzo wolne i niezbyt opłacalne. Jeśli brak dodatkowego zasilania nie jest Waszym wymogiem, unikajcie tych kart.

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Cyberpunk 2077 - Test aktualizacji 2.11. Nowy patch uzdrowi Twojego starszego Radeona

Pozostałe aspekty użytkowe, opłacalność zakupu oraz ocena końcowa

Co do poboru prądu, jest bardzo niski, gdyż karta zużywa tylko ~70 W energii, ale mając na uwadze bardzo słabą wydajność, to efektywność energetyczna jakiegoś wielkiego szału nie robi, będąc niewiele wyższa np. od Radeona RX 6600. Z kolei potencjał OC, pomimo braku opcji podbicia limitu mocy, jest całkiem niezły, ponieważ udało się podnieść FPS o ok. 7%. Jak na obecne standardy to dobry wynik, ale to i tak kropla w morzu potrzeb. Odnośnie jakości wykonania konstrukcji firmy Asus, oceniam ten aspekt jako przeciętny, bo producent nie wyposażył swego produktu w płytkę usztywniającą. Cooler także nie błyszczy, zapewniając dość wysokie temperatury GPU przy nie najlepszej kulturze pracy - jak na 70 W poboru prądu są to słabe rezultaty. Reasumując, GeForce RTX 3050 6 GB to kiepski produkt, który oferuje niskie osiągi w stosunku do ceny zakupu. W zasadzie znalazłem wyłącznie jedną zaletę tego GPU i jest nią brak brak dodatkowego zasilania, co może być przydatne przy ulepszaniu komputerów poleasingowych. Na dobrą ocenę końcową to jednak za mało, zatem najnowsze GPU od NVIDII dostaje notę 2/10 oraz brak dodatkowych wyróżnień. Z kolei karta Asus otrzymuje 5/10, gdyż producent mógł się bardziej postarać w kwestii chłodzenia oraz jakości wykonania. Ode mnie to tyle, a jeśli chcecie wyrazić swoje zdanie, to zapraszam do sekcji komentarzy.

 

NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB

Ocena układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC

Ocena karty graficznej ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC - opinia

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC - plusy

  • Niski pobór prądu
  • Brak dodatkowego złącza zasilania
  • Niezłe możliwości podkręcania (ok. 7% przyrostu FPS)

ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC - minusy

  • Tylko 6 GB VRAM
  • Brak płytki usztywniającej
  • Słabe chłodzenie o kiepskiej kulturze pracy
  • Bardzo niska wydajność jak na tę cenę zakupu

Cena ASUS GeForce RTX 3050 6 GB DUAL OC (na dzień publikacji): od ok. 890 zł

Gwarancja: 36 miesięcy

Sprzęt do testów dostarczyło:

Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku

 0