Cyberpunk 2077 to gra, która od swojego debiutu doczekała się ogromnej liczby aktualizacji i poprawek, co po części wynika z fatalnego stanu technicznego tej produkcji w momencie premiery. Ale nie tylko, ponieważ wraz z patchem 2.0 twórcy wprowadzili dodatek fabularny Phantom Liberty, który dodaje do miasta nową dzielnicę, czyli Dogtown. Testy wydajności tej wersji pojawiły się na łamach ITHardware w ubiegłym roku, zaś dzisiaj jeszcze raz wracamy do gry CD Projekt RED, za sprawą aktualizacji o numerze 2.11, która ukazała się pod koniec stycznia.
Spis treści:
Czemu akurat ten patch wzbudził nasze zainteresowanie? Głównie z powodu poprawek wydajnościowych, którymi chwali się polskie studio i które mają szczególnie wspomóc karty graficzne na układach AMD Radeon RX Vega. Ale oczywiście nie ograniczyliśmy się wyłącznie do tych GPU, ponieważ testy wydajności zostały przeprowadzone na szerokiej palecie modeli od AMD, Intela oraz NVIDII. Łącznie Cyberpunk 2077 w wersji 2.11 został sprawdzony aż na 39 kartach graficznych, a jak dokładnie prezentują się osiągi poszczególnych układów, dowiecie się niebawem.
Patch 2.11 do Cyberpunk 2077 obiecuje rozwiązać kłopoty wydajnościowe starszych kart graficznych AMD. Zobaczmy, czy rzeczywiście tak się stało.
Test NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER. Niby nowy model, a jednak taki sam
Kilka słów na temat aspektów technicznych
Odnośnie kwestii technicznych, od aktualizacji 1.6, czyli od września 2022 roku, niektóre starsze GPU firmy AMD nagle zaczęły mieć w Cyberpunk 2077 nieoczekiwane kłopoty. Mowa o wspomnianych wyżej Radeonach RX Vega, których osiągi znacznie spadły praktycznie wszędzie, i Radeonach RX 5000 na architekturze RDNA 1. generacji. W wypadku tych ostatnich problem pojawiał się tylko w określonych miejscach, a sam spadek był mniej drastyczny, choć w dalszym ciągu zauważalny. Wracając do Vegi, sytuacja była na tyle poważna, że w Dogtown topowy model Radeon RX Vega 64 wydajnościowo prezentował się podobnie jak... RX 580 (sic!). Poprawka była więc bardziej niż potrzebna, ale czy CD Projekt RED w istocie udało się wyeliminować tę, nie ukrywajmy, kompromitującą wpadkę, wykażą rzecz jasna testy praktyczne.
Test GPU w Cyberpunk 2077 z patchem 2.11: metodologia
Wszelkie pomiary zostały wykonane we współpracy z Windowsem 11 64-bit 21H2, sterownikami AMD Software: Adrenalin Edition 24.1.1, GeForce Game Ready 551.22 i Intel Graphics Driver 31.0.101.5186, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia liczby FPS posłużył Fraps w wersji 3.5.99, a poza tym rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zaprezentowane rezultaty są średnią wyników z trzech odrębnych przebiegów, a każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeśli chodzi o rozdzielczość i informacje o szczegółowości grafiki.
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
- taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
- taktowanie uncore: 4,8 GHz,
- nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.
Platforma testowa
Intel Core i9-13900K | |
ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO | |
Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40 | |
PNY XLR8 CS3140 2 TB | |
GIGABYTE UD1000GM PG5 | |
CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW | |
CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX |
Test GPU w Cyberpunk 2077 z patchem 2.11: wydajność
Testy wydajności zostały wykonane w trzech lokalizacjach. Pierwsza to "Posiadłość Arasaki" w deszczową pogodę, czyli główne miejsce pomiarowe od chwili pojawienia się patcha 2.0. Druga to "Parque del Mar", a więc lokalizacja wybrana pod kątem badania osiągów z włączonym śledzeniem promieni. Obie są bardzo wymagające i uzyskanie w nich wysokiej liczby FPS zapewnia komfortową rozgrywkę przez całą kampanię fabularną. Poza tym wydajność Radeonów wymienionych we wstępie została jeszcze zweryfikowana w trakcie misji Ostatni lot z dodatku Phantom Liberty, tak aby sprawdzić skuteczność patcha 2.11 w miejscu newralgicznym dla starszych układów AMD, gdzie ich wydajność przed wydaniem najnowszej aktualizacji była szczególnie słaba. Testy obejmują trzy rozdzielczości, 1080p, 1440p oraz 2160p, a dodatkowo sprawdziłem, jak prezentują się osiągi z FSR 2 dla profilu jakościowego.
Miejsce testowe
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (AMD Radeon)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (Dogtown)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (Intel Arc)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (NVIDIA GeForce)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (AMD Radeon RT)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (Intel Arc RT)
Wyniki wydajności - patch 2.11 vs 2.0 (NVIDIA GeForce RT)
Wyniki wydajności - patch 2.11
Wyniki wydajności - patch 2.11 (RT)
Test GPU w Cyberpunk 2077 z patchem 2.11: konkluzje
Zaczynając od sprawy najważniejszej, a więc dyspozycji starszych Radeonów, patch 2.11 wreszcie ją naprawia. Od daty wydania aktualizacji 1.6 do debiutu testowanej łatki minęło bagatela prawie 17 miesięcy i choć mogło się wydawać, że problem zostanie nierozwiązany do końca, niemożliwe jednak się stało. Mając na względzie, ile czasu musiało upłynąć, aby nasi mistrzowie (?) gamedevu wydali stosowną poprawkę, nie uważam jednak, aby należały im się za to oklaski. Przechodząc do konkretów, w podstawowej lokalizacji testowej, w 1080p z aktywnym FSR 2 z profilem jakościowym, Radeon RX Vega 64 zyskał ok. 26%, a RX 5700 XT ok. 9%. Kluczowym sprawdzianem była jednak dzielnica Dogtown, czyli jedno z tych miejsc, w których starsze układy AMD kulały szczególnie mocno. Tym razem Vega przyspieszyła o zawrotne ~61%, za to RDNA 1. generacji o ~32%. Innymi słowy, posiadacze bardziej leciwych Radeonów wreszcie mogą zagrać w dodatek Phantom Liberty bez obaw o dziwne spadki FPS.
Patch 2.11 naprawia osiągi starszych kart AMD Radeon oraz rozwiązuje kilka innych problemów. Ale ogólna wydajność kart graficznych niestety spadła...
Test AMD Radeon RX 7600 XT. Czerwoni zaczerpnęli inspirację z RTX 4060 Ti 16 GB
Pozostałe aspekty techniczne Cyberpunk 2077 z aktualizacją 2.11
Kolejna rzecz, którą poprawia aktualizacja 2.11, to działanie technik skalowania obrazu bez włączonego RT. Gwoli przypomnienia, w przypadku patcha 2.0 dla niektórych GPU (np. GeForce RTX 4070) liczba FPS zasadniczo się nie zmieniała po aktywacji np. FSR 2 (dla DLSS było trochę lepiej, jednak nadal źle). Takich sytuacji po zaaplikowaniu łatki 2.11 na szczęście już nie ma, a i same wzrosty są większe, choć moim zdaniem idealnie wciąż nie jest, gdyż zyski FPS z technik skalowania obrazu mogłyby być jeszcze bardziej okazałe. Zaś w kwestii interfejsu użytkownika CD Projekt RED rozwiązał problem z przełączaniem się profilu DLSS na automatyczny po włączeniu generowania klatek (DLSS FG) i/lub rekonstrukcji promieni (DLSS RR). To drobna rzecz, która jednak cieszy, gdyż ten pozornie drobny błąd wymuszał na użytkowniku sporo dodatkowych kliknięć, jako że gra była bardzo uparta i potrafiła kilka razy wracać do profilu automatycznego mimo innej woli gracza.
Na koniec została ogólna wydajność patcha 2.11 i pod tym względem (niestety) mamy regres. Na ogół różnice są mało zauważalne, ale nie zawsze tak jest, co dobrze widać na przykładzie GeForce'a RTX 4080 i Radeona RX 7900 XTX, bo dla tych dwóch GPU starsza aktualizacja 2.0 jest w 4K szybsza o ok. 14-15%. Po dorzuceniu skalowania obrazu różnica się zaciera, z uwagi na wspomnianą wyżej poprawę działania tych technik od strony osiągów, ale fakt pozostaje faktem. Reasumując, patch 2.11 to niewątpliwie kolejny krok naprzód dla flagowej polskiej gry, ale na pytanie, czy CD Projekt RED jest w stanie naprawić coś istotnego bez psucia czegoś innego, również ważnego, odpowiedź w dalszym ciągu pozostaje przecząca. I tym wnioskiem żegnam się z Wami, jednocześnie zachęcając do aktywności w sekcji komentarzy, gdzie możecie się podzielić swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi najnowszego patcha do Cyberpunk 2077.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Cyberpunk 2077 - Test aktualizacji 2.11. Nowy patch uzdrowi Twojego starszego Radeona