Test RTX 2060 vs GTX 1080 - jeszcze jeden pojedynek po latach
W niniejszym teście będę po raz kolejny przyglądał się układom graficznym GeForce RTX 2060 oraz GTX 1080. W ostatnim czasie zmieniła się platforma testowa ITHardware, z LGA 1200 z Core i9-10900K na LGA 1700 z Core i9-13900K, co w kontekście tych kart może nie ma dużego znaczenia, ale poza tym do procedury dodałem trochę nowych gier i jest to doskonała okazja, aby zobaczyć, jak ze świeżymi produkcjami poradzą sobie starsze GPU. W przypadku GeForce'a GTX 1080 mamy bowiem do czynienia z układem, który zadebiutował w 2016 roku, zaś RTX 2060, choć wyraźnie młodszy, także nie jest pierwszej świeżości, gdyż jego premiera miała miejsce w 2019 roku. W dalszej części tekstu zobaczycie, jak karty graficzne na nich oparte wypadają m.in. w A Plague Tale: Requiem, Atomic Heart, Call of Duty: Modern Warfare 2, Dead Island 2, Dead Space Remake, Resident Evil 4 Remake i The Last of Us Part I. Testy zostały przeprowadzone z uwzględnieniem opcji skalowania obrazu oraz obniżonych detali, tak aby pokazać, przy jakich ustawieniach graficznych można zagrać w wymienione przed chwilą tytuły i nie tylko. Do części praktycznej przejdziemy niebawem, a na początek zerknijmy na specyfikację porównywanych GPU.
Odświeżona procedura GPU to doskonała okazja, by powrócić do starszych układów. Zobaczmy, jak w nowych grach radzą sobie GeForce RTX 2060 oraz GTX 1080.
Test GeForce RTX 4060 Ti 16 GB vs. 8 GB. Sprawdź, czy warto dopłacić
GIGABYTE AORUS |
NVIDIA |
|
---|---|---|
Proces technologiczny | 16 nm FinFET | 12 nm FinFET |
Architektura | Pascal | Turing |
Rozmiar rdzenia | 314 mm2 | 445 mm2 |
GPU | GP104 | TU106 |
Liczba tranzystorów | 7,2 mld | 10,8 mld |
SM | 20 | 30 |
Cache L2 | 2 MB | 3 MB |
SPU | 2560 | 1920 |
TMU | 160 | 120 |
ROP | 64 | 48 |
Typ i ilość VRAM | 8 GB GDDR5X | 6 GB GDDR6 |
Zegar Boost (referencyjny) | 1733 MHz | 1680 MHz |
Zegar Boost | 1898 MHz | 1680 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 1276 MHz | 1750 MHz |
Magistrala danych | 256-bit | 192-bit |
Przepustowość pamięci | 326,7 GB/s | 336 GB/s |
Interfejs PCIe | 3.0 x16 | 3.0 x16 |
TDP | 250 W | 160 W |
Komentarz odnośnie specyfikacji porównywanych GPU
GP104, jak i TU106 to układy niegdyś produkowane w zakładach tajwańskiego przedsiębiorstwa TSMC, z którym NVIDIA od lat blisko współpracuje. Różnicą w procesie ich wytwarzania była litografia, gdyż Turing wykorzystywał 12 nm, będącą odświeżoną wersją 16 nm używanej przez Pascala. Tajwańczykom udało się poprawić upakowanie tranzystorów, ale różnica jest tak naprawdę minimalna, a to w połączeniu ze sporo większą ich liczbą sprawia, że TU106 zajmuje zauważalnie większą powierzchnię. W temacie dostępnych zasobów GeForce GTX 1080 może się pochwalić o ~33% większą liczbą jednostek cieniujących i teksturujących oraz ROP-ów. Dość istotnym pytaniem jest zatem, skąd taka rozrzutność zielonych w temacie tranzystorów w przypadku RTX-a 2060. Składają się na to m.in. zmiany w architekturze: dodatkowe jednostki dla liczb całkowitych, dzięki czemu można przeprowadzać na nich obliczenia jednocześnie ze zmiennoprzecinkowymi, oraz obecność tzw. rdzeni RT i Tensorów, których Pascal nie posiada i które odpowiadają za sprzętowe przyspieszanie śledzenia promieni i DLSS. Ponadto warto pamiętać, że nie jest to pełny wariant TU106, bo NVIDIA wyłączyła w tym modelu sześć bloków SM. Ciekawą cechą Turinga jest również możliwość wykonywania obliczeń w precyzji FP16 dwukrotnie szybciej od FP32, a na ile to wszystko przydaje się w nowych grach, pokażą testy.
Pokaż / Dodaj komentarze do: 6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080