6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060: konkluzje

Zestawiając dzisiejsze wyniki z historycznymi testami (premierową recenzją GeForce'a RTX 2060 i ubiegłorocznym porównaniem tych dwóch GPU), trend jest oczywisty i niezmienny, a mianowicie nowszy układ zyskuje względem GTX-a 1080 wraz z upływem czasu. W chwili debiutu najsłabszego Turinga średnia przewaga Pascala wynosiła w 1080p ok. 12%, rok temu skurczyła się do ok. 4%, a obecnie dla tej rozdzielczości mamy remis, z marginalnym wskazaniem na RTX-a 2060. Z czego to wynika? Cóż, w dużej mierze z tego, że coraz częściej trafiają się gry, w których starsza architektura radzi sobie niespecjalnie i w tej grupie wymienić można m.in. Cyberpunk 2077, Dead Space Remake, Far Cry 6, Marvel's Spider-Man Remastered czy The Last of Us Part I. Pascal wciąż mocno trzyma się za to w produkcjach na silniku Unreal Engine 4, przynajmniej tych wchodzących w skład procedury, A Plague Tale: Requiem, God of War oraz Wiedźminie 3 w wersji Next-Gen, co razem z resztą tytułów, w których testowane karty notują z grubsza remis lub niewielką przewagę jednej bądź drugiej, przekłada się na taką a nie inną średnią wydajność, przytoczoną wyżej. Zostając jeszcze przez chwilę przy najlepszej grze CD Projekt RED, akurat w tym przypadku rozstrzygnięcie nie dziwi, jako że to tylko przypudrowana wersja produkcji z 2015 roku, która zawsze preferowała Pascala od Turinga i odświeżone wydanie tego nie zmieniło.

Trudno wskazać jednoznacznego zwycięzcę, bo RTX 2060 wydajnościowo zestarzał się lepiej niż GTX 1080, jednak Pascal ma więcej VRAM, pozwalając ustawić wyższą jakość tekstur.

6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

 Diablo 4 - test kart graficznych. Co z optymalizacją?

Kilka słów na temat komfortu rozgrywki oraz pamięci graficznej

Odnośnie tego, do jakich ustawień wystarcza wydajność GeForce'a RTX 2060 i GTX-a 1080, nierzadko na płynną rozgrywkę można liczyć przy detalach wysokich i włączonym skalowaniem obrazu przy profilu jakościowym. W tej grupie wymienić można - A Plague Tale: Requiem (modyfikację dodającą FSR 2 znajdziecie tutaj), Atomic Heart i Cyberpunk 2077. Natomiast w God of War oraz Wiedźmina 3 przy wysokich ustawieniach graficznych komfortowo zagramy w 1080p, a nawet w 1440p z aktywnym FSR 2, XeSS lub DLSS 2. Jeszcze ciekawiej sytuacja wygląda w Dead Island 2, Dying Light 2, Far Cry 6 i Watch Dogs: Legion, które to tytuły nie stanowią problemu przy detalach maksymalnych w 1080p lub ew. w 1440p ze wsparciem skalowania obrazu (jeżeli gra je udostępnia). Z kolei CoD: Modern Warfare 2, Ghostwire: Tokyo, Spider-Man Remastered oraz Resident Evil 4 są w zasięgu bez redukowania ustawień graficznych, pod warunkiem wyboru rozdzielczości Full HD z włączonym FSR 2, TSR, XeSS albo trybem Interlaced dla dzieła Capcom, ew. DLSS 2 mając w komputerze RTX-a 2060 (tam, gdzie technika jest dostępna). Nieco mocniej detale trzeba ściąć w Red Dead Redemption 2 oraz The Last of Us Part I, bo do poziomu średniego, doprawiając to aktywnym skalowaniem obrazu. Wyjątkiem jest zaś Dead Space Remake, z którą to produkcją RTX 2060 radzi sobie w 1080p ze wsparciem FSR 2 lub DLSS 2, jednak GTX 1080 niestety nie, wymagając przycięcia ustawień do poziomu średniego.

6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

Asem w rękawie GeForce'a GTX 1080 jest za to pojemność pamięci, której ma 8 GB, podczas gdy nowszy model tylko 6 GB. Pozwala to ustawić szczegółowość tekstur na wyższy poziom i np. w The Last of Us Part I profil średni domyślnie ma tekstury średnie (adekwatne dla 6 GB VRAM), ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ręcznie wybrać wysokie lub wręcz maksymalne, co w przypadku RTX-a 2060 jest niemożliwe, gdyż pamięć graficzna nie będzie w stanie ich pomieścić. Biorąc pod uwagę, że obecnie wiele gier ma spore wymagania w kontekście VRAM, to istotna zaleta Pascala. Reasumując, myślę że spokojnie można powiedzieć, że oba testowane układy wciąż nadają się do rozgrywki w nowe produkcje. Na jednoznacznego zwycięzcę bym jednak nie wskazywał, gdyż z jednej strony RTX 2060 w temacie czystej wydajności zestarzał się lepiej, ale z drugiej 6 GB pamięci to kula u nogi tego GPU, która sprawia, że nie można za bardzo poszaleć z jakością tekstur. Tyle ode mnie, a na zakończenie zapraszam Was do sekcji komentarzy, gdzie możecie podzielić się swoimi przemyśleniami oraz doświadczeniami z użytkowania tych kart graficznych.

 

Sprzęt do testów dostarczyli:

6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: 6 GB vs 8 GB. Oto, jak zestarzał się RTX 2060 względem GTX-a 1080

 0