Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060: konkluzje

Gwoli przypomnienia, w momencie premiery GeForce'a RTX 2060 przewaga starszego modelu GeForce GTX 1080, w ramach ówczesnej procedury testowej ITHardware, wynosiła ok. 12-15%, zależnie od rozdzielczości (odsyłam do tego materiału). Aktualnie różnica jest jednak znacząco mniejsza, jako że liczne zmiany listy gier sprawiły, że średnia supremacja Pascala nad Turingiem stopniała do zaledwie ~4-5%. Nie da się więc ukryć, że świeższe tytuły robią lepszy użytek z potencjału architektury nowszej generacji, chociaż z drugiej strony nie ma co generalizować, bo nawet wśród produkcji wydanych w tym roku są takie, w których GeForce GTX 1080 bez trudu rozprawia się z młodszym bratem. Wystarczy popatrzeć na Ghostwire: Tokyo i God of War, gdzie dysproporcja na korzyść Pascala w rozdzielczości Full HD wynosi ok. 12-14%. Co do pierwszej z wymienionych gier, warto dodać, że GeForce GTX 1080 w ogólności dobrze radzi sobie w tytułach bazujących na silniku Unreal Engine 4. Z kolei GeForce RTX 2060 największą przewagę nad starszym modelem notuje w Control i Cyberpunk 2077, w wysokości ~8-9%. Jak więc widać, oba GPU mają swoje lepsze i słabsze momenty, ale patrząc całościowo nie da się zaprzeczyć, że obecnie są to de facto równorzędni konkurenci.

GeForce RTX 2060 zestarzał się co prawda lepiej niż starszy brat, ale nie można też zarzucić Pascalowi, żeby zaliczył drastyczny zjazd formy - to wciąż dobre GPU.

 Sprawdzamy RT i DLSS w The Medium. Wymagania straszne jak gra?

Kilka słów na temat możliwości podkręcania oraz komfortu rozgrywki

Przechodząc do podkręcania, po zaaplikowaniu OC supremacja przedstawiciela generacji Pascal staje się jeszcze bardziej symboliczna, bo zaledwie ~1%. Przy czym warto podkreślić, że na mniejszy, w porównaniu do nowszego układu, potencjał GeForce'a GTX 1080 istotny wpływ ma nasz sampel, który wyposażony jest w kości GDDR5X 10 Gb/s w pierwszej rewizji, których możliwości overclockingu są kiepskie, co rzecz jasna znalazło odzwierciedlenie w wynikach. Tak czy inaczej, z obu GPU można bez trudu wycisnąć dodatkową wydajność (w 1080p przyrost wyniósł 7/10%, odpowiednio dla Pascala i Turinga), ergo jak najbardziej warto poświęcić czas na OC. Odnośnie tego, jaki komfort rozgrywki zapewniają porównywane karty, to mocno zależne od konkretnej gry. Przykładowo w Battlefield V problemem nie będzie nawet 1440p przy maksymalnych detalach, a w Chernobylite, Far Cry 6 i SGW Contracts 2 bez trudu zagramy bez cięcia jakości grafiki w Full HD. Ale np. Cyberpunk 2077, Dying Light 2 czy God of War są dla nich wyzwaniem od strony płynności i już w 1080p konieczne będzie dostosowanie ustawień oprawy.

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

 Sprawdzamy RT i DLSS w Metro Exodus EE. Czy pecety są na to gotowe?

Pozostałe aspekty użytkowe i końcowy werdykt dzisiejszego pojedynku

Reasumując, dzisiejsi bohaterowie to wciąż układy graficzne, na których można grać w świeże produkcje, chociaż raczej nie dla wyznawców zasady, że suwaki muszą być koniecznie przesunięte maksymalnie w prawo. Niemniej poza wydajnością warto spojrzeć i na inne aspekty, gdzie GeForce RTX 2060 może się pochwalić m.in. sprzętowo przyspieszanym śledzeniem promieni (w tej półce wydajnościowej nie jest to oczywiście najistotniejsza cecha, ale jednak), a także wsparciem DLSS 2.0, czyli techniki skalowania obrazu, która potrafi wyraźnie podnieść liczbę FPS przy na ogół niewielkim pogorszeniu generowanego obrazu (patrz zalinkowane wyżej materiały). Poza tym Turing zużywa zauważalnie mniej energii, jako że zarówno przy ustawieniach fabrycznych, jak i po OC jego pobór prądu jest o ok. 90 W niższy. Lista zalet GeForce'a GTX 1080 jest w mojej ocenie krótsza, gdyż do tej grupy zalicza się tylko pojemniejszy VRAM, bo 8 GB zamiast 6 GB pozwala uniknąć konieczności cięcia tekstur w niektórych grach. Pozostaje tylko pytanie - jaki wydać werdykt końcowy? Uważam, że uczciwie będzie powiedzieć, że GeForce RTX 2060 zestarzał się co prawda lepiej niż starszy brat, ale nie można też zarzucić Pascalowi, żeby zaliczył drastyczny zjazd formy i jestem przekonany, że GeForce GTX 1080 wciąż służy w wielu pecetach. A jakie jest Wasze zdanie? Koniecznie dajcie znać w sekcji komentarzy!

 

Sprzęt do testów dostarczyli:

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

 0