Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060 - pojedynek po latach

W niniejszym artykule na tapet trafiają dwa układy graficzne firmy NVIDIA - GeForce GTX 1080 oraz GeForce RTX 2060. Test ten sprawdzi, jak wymienione GPU przeszły próbę czasu, weryfikując ich wydajność w aktualnej procedurze testowej kart graficznych, zarówno przy ustawieniach fabrycznych, jak i po podkręceniu. W tym celu do platformy zamontowane zostały akceleratory GIGABYTE AORUS Xtreme Edition oraz NVIDIA Founders Edition, odpowiednio dla architektury Pascal i Turing. Jeśli zaś chodzi o wiek porównywanych GPU, zdecydowanie starszym jest GeForce GTX 1080, który na rynku zadebiutował w maju 2016 roku, podczas gdy GeForce RTX 2060 premierę miał w styczniu 2019 roku. Trudno się zatem dziwić, że od strony architektury różnią się sporo, gdyż Turing może się pochwalić choćby szybszą pamięcią GDDR6 oraz zoptymalizowanymi blokami SM, które potrafią jednocześnie wykonywać operacje na liczbach zmiennoprzecinkowych i całkowitych czy przeprowadzać obliczenia w połowicznej precyzji (FP16) dwa razy szybciej niż w pełnej. Poza tym zieloni wyposażyli Turinga w nowe jednostki wykonawcze - tzw. RT Cores, które odpowiadają za sprzętowe przyspieszanie śledzenia promieni (ang. ray-tracing), i Tensory, używane przez technikę skalowania obrazu DLSS 2.0. Na papierze GeForce'y RTX 2000 miały więc potencjał, aby zyskiwać z czasem, ale czy rzeczywiście tak się stało, to wykażą rzecz jasna wykonane testy.

GeForce GTX 1080 zadebiutował ponad 2,5 roku wcześniej niż GeForce RTX 2060. Zobaczmy, jaki wpływ ta różnica wieku ma na obecne osiągi porównywanych GPU.

Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

 Test GPU w Stray. Kocie przygody o umiarkowanych wymaganiach

 

GIGABYTE AORUS
GeForce GTX 1080
Xtreme Edition 8G

NVIDIA
GeForce RTX 2060
Founders Edition

Proces technologiczny 16 nm FinFET 12 nm FinFET
Architektura Pascal Turing
Rozmiar rdzenia 314 mm2 445 mm2
GPU GP104 TU106
Liczba tranzystorów 7,2 mld 10,8 mld
SM/CU 20 30
Cache L2 2 MB 3 MB
SPU 2560 1920
TMU 160 120
ROP 64 48
Typ i ilość VRAM 8 GB GDDR5X 6 GB GDDR6
Zegar Boost (stock/OC) 1898/1998 MHz 1680/1830 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci (stock/OC) 1276/1376 MHz 1750/2000 MHz
Magistrala danych 256-bit 192-bit
Przepustowość pamięci (stock/OC) 326,7/352,3 GB/s 336/384 GB/s
TDP (stock/OC) 250/375 W 160/190 W

Komentarz odnośnie specyfikacji porównywanych GPU

Zarówno GP104, jak i TU106 to układy produkowane w zakładach tajwańskiego przedsiębiorstwa TSMC, z którym NVIDIA od lat blisko współpracuje. Różnicą w procesie ich wytwarzania jest litografia, jako że Turing wykorzystuje 12 nm, będącą odświeżoną wersją 16 nm używanej przez Pascala. Tajwańczykom udało się poprawić upakowanie tranzystorów, ale różnica jest tak naprawdę minimalna, a to w połączeniu ze sporo większą ich liczbą sprawia, że TU106 zajmuje zauważalnie większą powierzchnię. W temacie dostępnych zasobów GeForce GTX 1080 może się pochwalić o ~33% większą liczbą jednostek cieniujących i teksturujących oraz ROP-ów. Dość istotnym pytaniem jest więc, skąd taka rozrzutność zielonych w temacie tranzystorów w przypadku GeForce'a RTX 2060. Składają się na to zmiany w architekturze (dodatkowe jednostki dla liczb całkowitych, RT i obliczeń macierzowych) oraz fakt, że TU106 jest w tym GPU obcięty, wszak pełna wersja jądra krzemowego ma o 20% więcej bloków SM, podczas gdy starszy brat w pełni wykorzystuje możliwości GP104. Co do przepustowości, jest zbliżona między dzisiejszymi rywalami - co prawda szerokość szyna jest różna, ale mniejszą liczbę bitów Turing kompensuje szybszymi kośćmi GDDR6. Na deser pozostaje zaś TDP, gdzie teoretyczne limity mocy jako zdecydowanie bardziej prądożerne GPU wskazują na GeForce'a GTX 1080.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test GeForce GTX 1080 vs GeForce RTX 2060. Pojedynek w nowych grach przy ustawieniach stock i po OC

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł