Muszę przyznać, że dzisiejsza premiera czerwonych trochę mnie zaskoczyła, gdyż mowa o oficjalnym, światowym debiucie układu dotychczas zarezerwowanego na rynek chiński - AMD Radeon RX 7900 GRE. Test ten sprawdzi, jak sprawuje się to GPU na przykładzie karty graficznej GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC, która konstrukcyjnie jest de facto klonem niedawno recenzowanego modelu z tej linii na bazie RX 7800 XT. Mamy więc do czynienia z akceleratorem fabrycznie podkręconym i wyposażonym w chłodzenie z trzema wentylatorami oraz siedmioma rurkami heatpipe. Poza tym producent nie zapomniał o podświetleniu LED RGB, które występuje tutaj w skromnej formie iluminowanego logo GIGABYTE.
Spis treści:
- Wygląd zewnętrzny i budowa
- Platforma testowa, metodologia
- Wydajność - A Plague Tale: Requiem, Atomic Heart, The Last of Us Part I
- Wydajność - Call of Duty: Modern Warfare 3, Dead Island 2
- Wydajność - Cyberpunk 2077, God of War
- Wydajność - Dead Space Remake, Lords of the Fallen
- Wydajność - Dying Light 2, Red Dead Redemption 2
- Wydajność - Assassin's Creed: Mirage, Far Cry 6
- Wydajność - Marvel's Spider-Man Remastered, Resident Evil 4 Remake
- Wydajność - Alan Wake 2, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
- Wydajność RT - Cyberpunk 2077, Dying Light 2, Metro Exodus Enhanced Edition
- Wydajność - średnie osiągi w grach
- Podkręcanie: maksymalny stabilny zegar GPU i VRAM
- Podkręcanie: przyrost wydajności w grach
- Temperatury i kultura pracy
- Zużycie energii - pomiary z wykorzystaniem NVIDIA PCAT
- Podsumowanie
Odnośnie ceny sugerowanej, AMD ustaliło ją dla Radeona RX 7900 GRE na 549 dolarów, co w polskich warunkach powinno przełożyć się na ok. 2700 zł. Dla porównania, RX 7800 XT w chwili pisania tekstu startował od ok. 2400 zł, a GeForce'y RTX 4070 i RTX 4070 SUPER od odpowiednio około 2500 zł i ok. 2800 zł. Przy czym warto zwrócić uwagę na fakt, że Radeon RX 7900 GRE był już w naszym kraju dostępny, w pewnym sensie nieoficjalne, jednak w cenie nawet poniżej 2600 zł, tj. można oczekiwać, że niedługo po premierze kwoty w cennikach spadną poniżej sugerowanej wartości. Tak czy inaczej, pozostaje pytanie, czy warto dopłacić trochę grosza wzgl. RX 7800 XT, na które odpowiedź poznacie niebawem.
Radeon RX 7900 GRE, dotychczas oficjalnie dostępny tylko w Chinach, zadebiutował dziś na pozostałych rynkach. Zobaczmy, czy warto mieć ten model na oku.
Test GeForce RTX 3050 6 GB. Murowany kandydat na najgorsze GPU roku
ASUS |
NVIDIA |
GIGABYTE |
|
---|---|---|---|
Proces technologiczny | 5 + 7 nm | 5 nm | 5 + 7 nm |
Architektura | RDNA 3 | Ada Lovelace | RDNA 3 |
Rozmiar rdzenia | 196 + 150 mm2 | 295 mm2 | 304 + 150 mm2 |
GPU | Navi 32 | AD104 | Navi 31 |
Liczba tranzystorów | 28,1 mld | 35,8 mld | 53,6 mld |
SM/CU | 60 | 46 | 80 |
Cache L2 | 4 MB | 36 MB | 6 MB |
Infinity Cache | 64 MB | n.d. | 64 MB |
SPU | 3840 | 5888 | 5120 |
TMU | 240 | 184 | 320 |
ROP | 96 | 64 | 192 |
Typ i ilość VRAM | 16 GB GDDR6 | 12 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6 |
Zegar Boost | 2620 MHz | 2475 MHz | 2485 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 2438 MHz | 1313 MHz | 2250 MHz |
Magistrala danych | 256-bit | 192-bit | 256-bit |
Przepustowość pamięci | 624 GB/s | 504 GB/s | 576 GB/s |
Interfejs PCIe | 4.0 x16 | 4.0 x16 | 4.0 x16 |
TDP | 270 W | 200 W | 310 W |
Chłodzenie (wentylatory/HP) | 3x 100 mm 5x HP |
2x 90 mm 4x HP |
3x 90 mm 7x HP |
Złącza zasilania | 2x 8-pin | 16-pin | 2x 8-pin |
Komentarz odnośnie specyfikacji i nowości w architekturze
W temacie budowy RDNA 3 to w pewnym sensie rewolucja, bo po raz pierwszy mamy do czynienia z architekturą chipletową w przypadku GPU. Mianowicie AMD postanowiło przenieść kontrolery VRAM oraz cache L3, nazywaną marketingowo Infinity Cache, do osobnych kawałków krzemu, produkowanych w fabrykach TSMC, w wariancie N6 litografii 7 nm. Główne jądro krzemowe wytwarzane jest z kolei w procesie technologicznym 5 nm, a konkretniej w jego wersji o nazwie N5, za przygotowanie której znowu odpowiada TSMC. Fizycznie układ Navi 32 wyposażony jest w 96 bloków CU, jednak Radeon RX 7900 GRE ma ich do dyspozycji 80, a to przekłada się na 5120 jednostek cieniujących, 320 teksturujących i 80 przyspieszających śledzenie promieni. Ponadto mamy 192 ROP-y oraz 256-bitową szynę danych, zapewnianą przez cztery układy I/O (dwa są wyłączone). W zestawieniu z pamięcią GDDR6 o zegarze 2250 MHz, GPU ma do dyspozycji 576 GB/s przepustowości. Szczegółowy opis usprawnień architektury RDNA 3 znajdziecie w tym artykule, a w tym miejscu jedynie przypomnę o według mnie najistotniejszej użytkowo zmianie, tj. wprowadzeniu sprzętowego kodowania AV1. A w sumie warto jeszcze dodać, że testowany model ma o 33% więcej CU od Radeona RX 7800 XT, więc przynajmniej w niektórych grach różnica powinna być widoczna.
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC: pudełko
Opakowanie testowanej karty GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC jest średniej wielkości, za to jego kolorystyka oscyluje wokół czerni, do spółki z domieszką czerwieni i pomarańczu. Na froncie widać nazwę użytego układu graficznego i rodziny, do której należy produkt, krótki wykaz najważniejszych technologii, a także grafikę z motywem robota. Na odwrocie ujrzymy natomiast zdjęcie karty, nieco bardziej szczegółowe informacje o systemie chłodzenia i ekosystemie AMD, plus dodatkowo wykaz złącz wideo, w połączeniu z wymaganiami systemowymi. W środku znajduje się karta graficzna i instrukcja obsługi.
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC: wymiary, chłodzenie
Długość testowanej karty graficznej jest rozsądna - całość liczy sobie około 30 cm i warto dodać, że cooler trochę wystaje poza samo PCB. Wspomniany układ chłodzenia jest trzyslotowy, tj. akcelerator zajmuje w obudowie jeden slot więcej niż śledź. Wymuszaniem przepływu powietrza zajmują się trzy wentylatory o średnicy 90 mm, podczas gdy radiator składa się z dwóch części i do transportu ciepła pomiędzy nimi używa sześciu rurek heatpipe (siódma wspomaga ten proces w podstawowym segmencie). Cooler jest kompleksowy, obejmując VRAM i sekcję zasilania. Oczywiście mamy tryb półpasywny, który sprawia, że w spoczynku "śmigła" nie obracają się w ogóle.
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC: rewers, zasilanie, diody
Na rewersie mamy płytkę usztywniającą, wykonaną z anodowanego na kolor ciemnoszary aluminium. Znajdziemy na niej mały otwór wspomagający wentylację, prosty wzór oraz logo producenta. Gniazda zasilania to dwie sztuki 8-pin, czyli z zapasem względem maksymalnego PL, które wynosi około 355 W. Dla pełni szczęścia mamy jeszcze logo GIGABYTE na osłonie coolera, które jest podświetlane. Zachowaniem diod możecie sterować za pomocą RGB Fusion, gdzie nie ma problemów, aby ustawić odpowiadającą nam barwę, czy też wyłączyć je całkowicie. Ponadto producent umieścił na laminacie przełącznik BIOS-u, który pozwala regulować pracę wentylatorów (tu odsyłam do strony z temperaturami).
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC: złącza wideo
Jeśli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji nabywcy są po dwie sztuki HDMI 2.1a i DisplayPort 2.1. Wsparcie tego ostatniego standardu jest mocno podkreślane przez AMD, z uwagi na fakt, że umożliwia on przesyłanie obrazu 8K 120 Hz albo nawet 16K 60 Hz. Na dzień dzisiejszy jest to jednak przewaga czysto teoretyczna wzgl. produktów od NVIDII, bo takowe wyświetlacze są w obecnych warunkach abstrakcją. W temacie wyjść obrazu nie mam żadnych uwag, tym bardziej, że równy podział DisplayPort i HDMI to rzadkość, którą warto pochwalić.
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: metodologia
Testy akceleratora GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC wykonano we współpracy z Windows 11 64-bit 21H1 i sterownikami AMD Software: Adrenalin 23.40.19.01, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
- taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
- taktowanie uncore: 4,8 GHz,
- nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.
Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!
Platforma testowa
Intel Core i9-13900K | |
ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO | |
Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40 | |
PNY XLR8 CS3140 2 TB | |
GIGABYTE UD1000GM PG5 | |
CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW | |
CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX |
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: wydajność
A Plague Tale: Requiem to przygodowa gra akcji autorstwa francuskiego Asobo Studio, która zadebiutowała pod koniec 2022 roku i jest bezpośrednią kontynuacją pierwowzoru z 2019 roku. Tytuł ten bazuje na autorskim silniku o nazwie Zouna, który zapewnia wysokiej jakości oprawę wizualną, wobec której niemałe wymagania sprzętowe wydają się uzasadnione. Za to Atomic Heart to produkcja rosyjskiego studia Mundfish, prezentująca alternatywną wersję historii, w której Związek Radziecki jest imperium w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. Jeśli chodzi o technikalia, to jedna z wielu gier opartych na silniku Unreal Engine 4, ale co warto podkreślić, w przeciwieństwie do większości ubiegłorocznych premier z niego korzystających, to produkcja dobrze zoptymalizowana, także jeżeli chodzi o wymagania w stosunku do pamięci graficznej, które są umiarkowane. Na deser został zaś The Last of Us Part I, tj. tytuł od Naughty Dog, który pierwotnie ukazał się - uwaga - 10 lat temu na PlayStation 3. Po tylu latach Sony postanowiło łaskawie wydać wersję pecetową, de facto przy okazji odświeżonego wydania dla PS5. Portem zajęło się Iron Galaxy Studios i wyszło to temu podmiotowi, co tu dużo mówić, kiepsko, bo w chwili debiutu była to gra z istotnymi kłopotami technicznymi i kiepsko zoptymalizowana. Aktualnie, za sprawą licznych łatek, jest już przyzwoicie, tak więc postanowiłem dodać ją do procedury.
A Plague Tale: Requiem
Atomic Heart
The Last of Us Part I
Call of Duty: Modern Warfare 3, Dead Island 2
Serii Call of Duty raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Modern Warfare 3, tj. najnowsza jej część, to produkcja luźno inspirowana grą o tym samym tytule z 2011 roku oraz wykorzystująca silnik IW 9.0, czyli najnowszą wersję autorskiego rozwiązania od Infinity Ward. Graficznie nie jest to jakiś istotny krok naprzód wzgl. Modern Warfare z 2019 roku, ale na szczęście wymagania sprzętowe nie są zabójcze, chociaż niskimi bym ich nie nazwał. Druga gra z tej strony, czyli Dead Island 2, to tytuł, który powstawał w bólach od 2012 roku i ostatecznie ukazał się dopiero w 2023 roku, do debiutu dwa razy zmieniając twórców. Pomimo tych zawirowań, ostatecznie dostaliśmy całkiem przyzwoitą produkcję, serwującą zombieapokalipsę o mocno komediowym zabarwieniu, co może się podobać lub też nie. Technicznie jest naprawdę nieźle, gdyż wymagania sprzętowe są adekwatne do oprawy graficznej, którą określiłbym jako solidną, chociaż bez fajerwerków. Poza tym apetyt na VRAM jest w tym przypadku umiarkowany, co w kontekście gier na silniku Unreal Engine 4 zdaje się być w ostatnim czasie nie takie oczywiste.
Call of Duty: Modern Warfare 3
Dead Island 2
Cyberpunk 2077, God of War
Cyberpunk 2077 niewątpliwie była jedną z najbardziej wyczekiwanych gier w historii tej branży. Najnowsze dzieło polskiego studia CD Projekt RED zostało zapowiedziane jeszcze w 2012 roku, zaś faktyczne prace rozpoczęły się cztery lata później. Przedpremierowo superhit znad Wisły jawił się jako gra o niezwykłym wręcz rozmachu, a jego twórcy umiejętnie podgrzewali atmosferę, co jakiś czas wypuszczając kolejny zwiastun czy jakąś inną informację. Finał tej sagi miał z kolei miejsce pod koniec 2020 roku, kiedy po dwóch przesunięciach Cyberpunk 2077 wreszcie ujrzał światło dzienne. Ów finał nie był może katastrofą, ale jednak nie wszystko poszło po myśli CD Projekt RED, gdyż produkcja naznaczona była licznymi błędami oraz problemami wydajnościowymi, głównie na konsolach, ale i edycja pecetowa była daleka od ideału. Aktualnie twórcy wciąż łatają swojego potworka i wydaje się, że nareszcie idzie to w dobrym kierunku, czego dowodem są ostatnie aktualizacje, rozwiązujące istotne problemy czy dodające nowe techniki graficzne. Na tej stronie odnajdziecie też wyniki w God of War, tj. pecetowym porcie przedostatniej części przygód Kratosa, dobrze znanych fanom i użytkownikom konsol firmy Sony.
Cyberpunk 2077
God of War
Dead Space Remake, Lords of the Fallen
Dead Space Remake reprezentuje silnik Frostbite, stworzony przez DICE i znany głównie z serii Battlefield. W tym przypadku mamy jednak do czynienia z nowym wcieleniem horroru z 2008 roku, które w dużej mierze pozostaje wierne oryginałowi, ograniczając zmiany do uwspółcześnionej oprawy, dodania linii dialogowych dla protagonisty i powrotu do części pomysłów, które 15 lat temu okazały się niemożliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych. Za to Lords of the Fallen to pierwsza w procedurze gra na silniku Unreal Engine 5, za którą odpowiada Hexworks, czyli studio należące do polskiej firmy CI Games. Od strony technicznej tytuł korzysta m.in. z Lumen oraz Nanite i oferuje wysokiej jakości oprawę wizualną, aczkolwiek wiąże się to ze znacznymi wymaganiami sprzętowymi, przez co nawet najszybsze GPU mają kłopot, aby zapewnić odpowiednią liczbę FPS.
Dead Space Remake
Lords of the Fallen
Dying Light 2, Red Dead Redemption 2
Dying Light 2 to kontynuacja bardzo ciepło przyjętej produkcji rodzimego studia Techland z 2015 roku. Tak jak w przypadku pierwowzoru, ponownie stajemy do walki o przetrwanie w starciu z hordami zombie, które tym razem opanowały nie jedno miasto, lecz cały świat. Od strony technicznej twórcy chwalą się nowszą wersją autorskiego silnika przemianowanego na C-Engine, która dodaje wsparcie dla nowego API - DirectX 12. Niemniej jego wybór jest zalecany tylko, gdy chcecie grać z włączonym śledzeniem promieni, gdyż wydajnościowo niczego nie wnosi, bez względu na producenta GPU. Dlatego testy są przeprowadzane pod kontrolą DirectX 11. Natomiast Red Dead Redemption 2 to pecetowy port gry doskonale znanej fanom konsol. Co warto podkreślić, na premierę wersja dla PC miała problemy z wydajnością API DirectX 12, które w kwestii liczby FPS odstawało od Vulkana na kartach od AMD i NVIDII na architekturach starszych niż Turing. Na szczęście łatki i aktualizacje sterowników naprawiły ten stan i aktualnie nie ma pomiędzy nimi istotnej różnicy w tym aspekcie, a z uwagi na fakt, że DirectX 12 jest mniej narażone na przycięcia niż Vulkan, osobiście zalecam jego użycie.
Dying Light 2
Red Dead Redemption 2
Assassin's Creed: Mirage, Far Cry 6
Far Cry 6 to najnowsza część taśmowo produkowanej serii, zapoczątkowanej przez Crytek i będącej aktualnie pod skrzydłami Ubisoftu. Fabularnie tytuł przenosi nas do fikcyjnego państwa Yara, gdzie zadaniem gracza jest walka z dyktatorskimi rządami niejakiego Antona Castillo, czyniącego jednocześnie przygotowania do przejęcia władzy przez swego syna. Jeżeli chodzi o technikalia, w dalszym ciągu używany jest silnik Dunia Engine, a najistotniejszą zmianą jest niewątpliwie przejście na API DirectX 12, co jednak nie przyniosło rewolucji od strony CPU i nadal gra od strony wydajnościowej jest niezbyt zbalansowana, na ogół serwując nam solidne ograniczanie przez procesor. Poza tym na tej stronie znajdziecie rezultaty w Assassin's Creed: Mirage, a więc najnowszej odsłonie popularnego cyklu przygodowych gier akcji, znowu od firmy Ubisoft. Produkcja ta wykorzystuje silnik Anvil i choć nie może się pochwalić żadnymi nowinkami technicznymi, na jej plus należy zapisać całkiem sensowne wymagania, adekwatne do jakości oprawy wizualnej, która notabene jest co najmniej niezła.
Assassin's Creed: Mirage
Far Cry 6
Marvel's Spider-Man Remastered, Resident Evil 4 Remake
Marvel's Spider-Man Remastered to tytuł, z którego pecetową wersją Sony wyraźnie się ociągało, jako że gracze konsolowi mogli wcielić się w człowieka pająka już w 2018 roku. Ale jak to mawiają, lepiej późno niż później. Za przygotowanie wydania PC odpowiadała firma Nixxes Software, a końcowy efekt okazał się względnie przyzwoity, choć produkcja ta charakteryzuje się zaskakująco wysokimi wymaganiami CPU z włączonym śledzeniem promieni. Za to Resident Evil 4 Remake to odświeżona wersja kultowej gry od Capcom, z oprawą wizualną dostosowaną do obecnych standardów, za sprawą użycia silnika RE Engine. Zmiany na tym jednak się nie kończą, gdyż jej twórcy znacząco zmodyfikowali mechanikę, fabułę i przebudowali niektóre lokalizacje. Poza tym dostaliśmy nową obsadę aktorów głosowych i koniec końców rzecz jasna można debatować, które wydanie jest lepsze, oryginalne czy to z 2023 roku, ale odpowiedź na nie to w zasadzie kwestia gustu. Przy czym nie da się zaprzeczyć, że omawiany tytuł to bardzo solidny horror, w który warto zagrać.
Marvel's Spider-Man Remastered
Resident Evil 4 Remake
Alan Wake 2, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
W procedurze pojawiła się również najnowsza produkcja od Remedy Entertainment, tj. Alan Wake 2, bazująca na silniku Northlight. Względem Control, zrezygnowano ze starszego API DirectX 11, a kwestii nowinek technicznych mamy nie tylko wsparcie śledzenia promieni, ale także śledzenia ścieżek. Co więcej, Alan Wake 2 do poprawnego działania wymaga obsługi przez GPU tzw. mesh shaders, a brak takowej skutkuje bardzo niskimi osiągami. Z tego też powodu, czyli niepełnej kompatybilności z układami graficznymi, wyniki z tego tytułu, podobnie jak rezultaty z RT, nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności. Ponadto na tej stronie zamieszczone są testy w Wiedźminie 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która wprowadza m.in. API DirectX 12, techniki skalowania obrazu (DLSS, FSR 2 i XeSS) oraz wyższe ustawienia szczegółowości grafiki.
Alan Wake 2
Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: osiągi RT
Na tej stronie znajdziecie rezultaty z włączonym śledzeniem promieni, na przykładzie dwóch gier ze standardowej procedury, Cyberpunk 2077 i Dying Light 2, oraz ulepszonej wersji Metro Exodus z dopiskiem Enhanced Edition. Jeżeli chodzi o to, jaki użytek z RT robią poszczególne produkcje, w wypadku dzieł CD Projekt RED oraz Techlandu są to odbicia, cienie, okluzja otoczenia i globalne oświetlenie bazujące na ray-tracingu, a tytuł 4A Games serwuje nam zbliżony pakiet, ale bez cieni. Pomiary w Cyberpunku 2077 uwzględniają GeForce'y GTX 16, które co prawda nie posiadają sprzętowych jednostek wspomagających śledzenie promieni, ale są w stanie uruchomić część gier z RT (choć nie wszystkie, bo pozostałe dwie nie są z nimi kompatybilne).
Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.
Cyberpunk 2077
Dying Light 2
Metro Exodus Enhanced Edition
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: średnie osiągi
Na tej stronie zamieszczone są wykresy prezentujące średnią wydajność testowanych układów i kart graficznych. Każda rozdzielczość traktowana jest osobno, a poza tym obliczenia zostały wykonane dla renderingu natywnego, jak i włączonego skalowania obrazu (FSR 2, XeSS, itp.). Jak zaraz zobaczycie, wybrany scenariusz potrafi co nieco zmienić relacje między GPU od AMD, Intela oraz NVIDII i warto zwrócić uwagę na ten fakt.
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: podkręcanie
Przyspieszanie GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC odbyło się bez ingerencji w konstrukcję sprzętu i oprogramowanie układowe, z użyciem programu MSI Afterburner w wydaniu 4.6.5. Obroty wentylatorów ustawiły się automatycznie na 48% (2100 RPM), co przełożyło się na temperaturę GPU maksymalnie 60 °C. Podane niżej wartości są w pełni stabilne, a to oznacza, że karta graficzna musiała przejść wszystkie próby testowe bez zjawisk uznawanych za niepożądane - artefaktów, losowych przycięć oraz wyrzucania do pulpitu. Do badania poprawności pracy posłużyły trzy gry - A Plague Tale: Requiem, Dead Space Remake i Resident Evil 4 Remake. Pierwsza z nich reprezentuje wariant bardzo mocnego obciążenia GPU, druga lekkiego, zaś trzecia wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM. Taka kombinacja zapewnia, że sprzęt zadziała stabilnie w każdych warunkach.
Radeon RX 7900 GRE GAMING OC
Ustawienia domyślne:
- Taktowanie rdzenia/pamięci VRAM: 2485/2250 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2230-2270 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 2190-2260 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 2190-2250 MHz
- Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 2238 MHz
Manualny overclocking:
- Maksymalne stabilne taktowanie: 2803/2316 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2530-2580 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 2490-2540 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 2510-2560 MHz
- Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 2304 MHz
- Limit mocy i napięcie GPU: +15% i 975 mV
Za stabilny zegar podczas rozgrywki przyjmuje się wartość, która uzyskana została po uprzednim wygrzaniu karty. Jest to konieczne, ponieważ chwilę po włączeniu gry taktowanie typowo jest wyższe, ale spada ze wzrostem temperatury. W związku z tym wygrzanie sprzętu jest niezbędne, by podane zegary były rzetelne. Taktowanie GPU było badane w grze A Plague Tale: Requiem.
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: osiągi po OC
Skoro wiemy, do jakich wartości można podkręcić testowany model GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC, przyszedł czas na zbadanie praktycznego wpływu overclockingu na osiągi. W tym celu wykorzystuję dwie gry standardowo używane do weryfikacji wydajności poszczególnych GPU, tj. A Plague Tale: Requiem i Atomic Heart. Dla zachowania miarodajności, bez zmian pozostają przebiegi testowe i ustawienia (rozdzielczość oraz detale).
A Plague Tale: Requiem
Atomic Heart
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: temperatury
Wszelkie odczyty w trakcie testów karty GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC były wykonywane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej, obudowa była zamknięta i postawiona obok biurka, podobnie jak u większości użytkowników. Temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C. Do przeprowadzenia pomiarów posłużyła aplikacja GPU-Z w wersji 2.57.0. Test stanowi 15-minutowa rozgrywka w grze A Plague Tale: Requiem, a wartości na wykresach są najwyższymi spośród zarejestrowanych.
Dodatkowe informacje na temat wykonanych pomiarów:
- Prędkość obrotowa wentylatorów: 1450 RPM; 36,8 dBA,
- GPU: 63 °C,
- Hot Spot: 81 °C,
- VRAM: 80 °C,
- Prędkość obrotowa wentylatorów (Quiet BIOS): 1100 RPM; 34,5 dBA,
- GPU (Quiet BIOS): 72 °C,
- Hot Spot (Quiet BIOS): 90 °C,
- VRAM (Quiet BIOS): 88 °C,
- Test uzupełniający #1: 1250 RPM (30%), 67/86/84 °C; 35,2 dBA,
- Test uzupełniający #2: 1600 RPM (37%), 61/80/78 °C; 38,0 dBA.
Warunki testu głośności GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC
Do zbadania głośności wentylatorów na testowanej karcie GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC użyto decybelomierz Voltcraft SL-100 o zakresie pomiarowym 30-130 dBA, a także dokładności ±1,5 dBA. Pomiary były wykonywane w godzinach nocnych, tak aby poziom tła był jak najniższy. W celu zapewnienia możliwie dokładnych odczytów, karta graficzna była jedynym źródłem hałasu. Jednocześnie oznacza to, że pomiar pod obciążeniem był symulowany, poprzez ustawienie prędkości wentylatorów na maksymalny zanotowany podczas testów temperatur poziom, bez dodatkowego obciążenia grą (co pozwala nie aktywować chłodzenia zasilacza). Decybelomierz został umieszczony w odległości 30 cm od obudowy komputera, a tło wynosiło 33,5 dBA.
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: pobór prądu
Tradycyjne pomiary poboru prądu z użyciem watomierza sprawdzają się według mnie względnie dobrze, ale mają jednak tę wadę, że nie pokazują wartości tylko dla karty graficznej. Powoduje to lekkie spłaszczenie relacji między poszczególnymi akceleratorami, a ponadto pewien wpływ ma procesor, który przy mocniejszym GPU generującym więcej FPS będzie bardziej obciążony, zużywając tym samym więcej energii. Właśnie dlatego, jako że udało mi się wejść w posiadanie zestawu NVIDIA PCAT, zdecydowałem się wykonywać testy wyłącznie z jego wykorzystaniem. W skład kompletu (pomijając kable) wchodzi riser, który wkładamy do płyty głównej i dopiero do niego kartę, oraz płytka pośrednicząca w dostarczaniu prądu gniazdami PCIe 6-pin/8-pin. Te dwa elementy, połączone przewodem, zapewniają pomiar dla samego akceleratora, dzięki dedykowanemu oprogramowaniu zielonych. Co więcej, sprzęt działa w połączeniu z GPU wszystkich producentów, co całkowicie eliminuje potrzebę sięgania po watomierz.
Zużycie energii
Test AMD Radeon RX 7900 GRE: konkluzje
W temacie wydajności Radeon RX 7900 GRE nie zawodzi, pokonując RX 7800 XT średnio o ok. 12% w 1440p oraz o ~10% w 4K. Takie osiągi są wystarczające, by skutecznie rywalizować z GeForcem RTX 4070 SUPER, od którego dzisiejszy bohater w tradycyjnej rasteryzacji jest nawet delikatnie szybszy. Przy czym role tradycyjnie odwracają się, gdy włączymy RT, bo w takim scenariuszu NVIDIA bez problemu wychodzi na prowadzenie. Aczkolwiek warto podkreślić, że Radeon RX 7900 GRE pozwala przykładowo na płynną rozgrywkę z włączonym RT w Metro Exodus EE w 1440p, Cyberpunk 2077 w 1080p z FSR 2 czy w Dying Light 2 w 1440p z FSR. Ergo wyniki AMD z aktywnym śledzeniem promieni nie są jakoś wyjątkowo słabe, choć nie można zaprzeczyć, że NVIDIA ma w tej materii dużą przewagę. Odnośnie poboru prądu, akurat ten aspekt nie jest mocną stroną Radeona RX 7900 GRE, jako że stare-nowe GPU czerwonych w testowanej wersji od GIGABYTE zużywało ok. 310 W energii elektrycznej, a więc o 83 W więcej od GeForce'a RTX 4070 SUPER. A na deser zostało jeszcze podkręcanie, gdzie jak się okazuje, firma AMD pozwala przyspieszyć VRAM tylko marginalnie, ale i tak podniesienie limitu mocy oraz UV rdzenia razem zapewniły sensowny zysk. Mianowicie po OC liczba FPS wzrosła średnio o 8% w 1440p i o 7,5% w 4K.
AMD Radeon RX 7900 GRE oferuje wydajność w rasteryzacji na poziomie RTX 4070 SUPER i ma 16 GB pamięci, ale odstaje od układów NVIDII z włączonym RT oraz ma wyższy pobór prądu. Potencjał więc jest, ale wiele zależy od preferencji kupującego.
Test Peladn RX 580 8GD5. Nowy Radeon RX 570 8 GB za 420 zł? To możliwe!
Wygląd karty, układ chłodzenia, koszt zakupu oraz ocena końcowa
Przechodząc do innych aspektów, do jakości wykonania oraz stylistyki nie mam uwag, jako że karta ma metalową płytkę usztywniającą, a jej wygląd jest przyjemny dla oka. Jak już pisałem, tym razem wielobarwne podświetlenie jest minimalistyczne, gdyż diody LED RGB iluminują tylko małe logo GIGABYTE. Co do chłodzenia, jest sensowne, choć wg mnie fabryczna krzywa obrotów jest zbyt agresywna dla domyślnego BIOS-u, a to niepotrzebnie podnosi hałas mimo niskiej temperatury. Przy czym kultura pracy nie jest zła, po prostu mogłaby być lepsza i można to w prosty sposób osiągnąć, przełączając BIOS na alternatywny, który może się pochwalić naprawdę niską głośnością, przy poprawnych warunkach termicznych. Co do ceny sklepowej, według informacji, które otrzymałem, Radeony RX 7900 GRE powinny w Polsce startować od ok. 2600 zł, a to sensowna kwota, pomiędzy GeForce'ami RTX 4070 i RTX 4070 SUPER. Na plus propozycji firmy AMD należy w takim porównaniu zapisać wydajność w rasteryzacji na poziomie RTX 4070 SUPER i 16 GB VRAM, zaś na minus niższe osiągi z RT oraz wyższy pobór prądu. Reasumując, testowane GPU i karta graficzna otrzymują ocenę 8/10, do której konstrukcja od GIGABYTE dodatkowo otrzymuje wyróżnienie rekomendacja. Jeżeli czysta wydajność to dla Was najważniejszy aspekt, jak najbardziej powinniście mieć Radeona RX 7900 GRE na oku.
AMD Radeon RX 7900 GRE
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC - opinia
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC - plusy
- Sensowne chłodzenie (niskie temperatury oraz niezła kultura pracy)
- Bardzo dobra wydajność w grach bez RT (zbliżona do GeForce'a RTX 4070 SUPER)
- Wysoka jakość wykonania i elegancki wygląd z subtelnym podświetleniem LED z RGB
- Aż 16 GB pamięci VRAM
- Cena powinna być atrakcyjna
- Sprzętowe wsparcie śledzenia promieni
- Nowy koder wideo ze wsparciem AV1 oraz DisplayPort w wersji 2.1
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC - minusy
- Efektywność energetyczna mogłaby być lepsza
- Wydajność z włączonym RT mogłaby być wyższa
- Domyślny BIOS ma zbyt agresywną krzywą wentylatorów
Cena GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC (na dzień publikacji): b.d.
Gwarancja: 36 miesięcy
Sprzęt do testów dostarczył:
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test AMD Radeon RX 7900 GRE. Nieoczekiwane uderzenie czerwonych