Blokada śledzenia przez aplikacje na iPhone'ach będzie kosztować Facebooka miliardy dolarów

Blokada śledzenia przez aplikacje na iPhone'ach będzie kosztować Facebooka miliardy dolarów

Większość użytkowników urządzeń Apple skorzystała z opcji wyłączenia śledzenia przez aplikacje. Z opcji tej jest bardzo niezadowolony Facebook, który stracił znacznie więcej, niż inni giganci reklamowi.

Kiedy Apple ogłosiło zamiar wprowadzenia funkcji transparentności śledzenia przez aplikacje i możliwość zablokowania elementów śledzących, jednym z największych krytyków zmian był Facebook.  App Tracking Transparency zostało wprowadzone wraz z iOS 14 w kwietniu 2021 roku i jest to bardzo przydatna funkcja związana z prywatnością iPhone'ów. Pozwala ona zablokować możliwość śledzenia przez osoby trzecie. W ten sposób aplikacja taka jak Facebook nie może śledzić aktywności użytkownika w sieci, aby móc wyświetlać mu spersonalizowane reklamy.

Facebook stracił najwięcej na wprowadzeniu App Tracking Transparency, gdyż najbardziej polegał na śledzeniu użytkowników. Zmniejszenie dochodów FB ma sięgać 12,8 mld USD. Następne jest YouTube ze stratą 2,2 mld USD.

Portal społecznościowy tak mocno krytykował nowe opcje prywatności, że nawet próbował nastawić reklamodawców i firmy przeciw Apple, twierdząc, że spadną ich dochody przez brak ukierunkowanych reklam. Pojawiały się nawet wykupione reklamy na ten temat w gazetach. Facebook miał powód, żeby tak aktywnie zwalczać App Tracking Transparency. Pod koniec ubiegłego roku Mark Zuckerberg poinformował, że w 2022 roku jego firma może stracić 10 miliardów dolarów. Wygląda na to, że ta liczba może być nieco wyższa, przynajmniej według analizy przeprowadzonej przez firmę Lotame.

Analitycy szacują, że gigantmediów społecznościowych może stracić szacunkowo 12,8 miliardów dolarów tylko z powodu ATT, a firmy, które opierają się na reklamie, w tym Facebook, YouTube i inne, stracą łącznie około 16 miliardów dolarów z powodu tej funkcji. Według badań wprowadzone przez Apple rozwiązanie App Tracking Transparency będzie miało w tym roku nadal wpływ na rynek, ale jego oddziaływanie powinno się zmniejszać. Wraz z wprowadzeniem ATT, Apple wycofało również swoją starą technologię o nazwie IDFA (Identifier for Advertisers), która umożliwiała aplikacjom zewnętrznym śledzenie użytkownika w witrynach internetowych za pomocą identyfikatora, a następnie wyświetlanie reklam, w przypadku których istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik dokona zakupu. 

Apple nie chce jednak całkowitej blokady reklam. Firma wprowadziła nowe zasady, które mają pomóc reklamodawcom, ale tym razem nie są stosowane żadne metody śledzenia preferencji osobistych, a dane są agregowane. Użytkownicy nie będą mieli wyświetlanych aż tak dopasowanych reklam. 

Łączny wpływ zmian na firmy wyniesie prawie 16 miliardów dolarów, a firmą, która straci najwięcej, jest Facebook z około 81% udziałem w tej kwocie. Inne firmy, które mogą stracić przychody, to Snap, który może stracić około 545 milionów dolarów, a następnie Twitter, który straci około 323 milionów dolarów. YouTube również znajduje się na liście, a szacowany spadek przychodów wynosi około 2,2 miliarda dolarów. Co ciekawe, kwoty te odzwierciedlają, jak bardzo te firmy i aplikacje polegały na śledzeniu użytkownika w internecie.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Blokada śledzenia przez aplikacje na iPhone'ach będzie kosztować Facebooka miliardy dolarów

 0