Google Chrome to gigant na rynku przeglądarek internetowych, który nie zostawia większego pola manewru dla konkurencji. Z sytuacji nie jest zadowolona Mozilla, która twierdzi, że konsumenci mają ograniczony wybór jeśli chodzi o tego typu aplikacje.
Mozilla uważa, iż użytkownicy mają dość ograniczony wybór przeglądarek internetowych ze względu na działania Google, Microsoftu i Apple. Producent Firefoxa twierdzi, że zmuszanie konsumentów do korzystania z określonych przeglądarek jest problematyczne i finalnie pozbawia ich "możliwości samodzielnego wyboru". Natomiast przy ograniczonej konkurencji giganci rynkowi nie będą musieli wysilać się, by przygotowywać przydatne dla ludzi i wystarczająco innowacyjne rozwiązania. Tyczy się to nie tylko jakości produktu, ale też zapewnienia prywatności. Dodatkowo Mozilla wyjaśniła, że działania tych firm mogą być również postrzegane jako popychanie konsumentów do zawierania nieuczciwych umów.
Mozilla uważa, że użytkownicy są pozbawieni realnego wyboru przeglądarki internetowej.
Zdaniem Mozilli możliwość wyboru była przez lata tłumiona za sprawą praktyk handlowych przynoszących korzyści platformom internetowym, które nie leżą w najlepszym interesie konsumentów, programistów ani otwartej sieci. "Trudno nie docenić wpływu lat preferowania siebie i podważania wyboru konsumenckiego" – napisała Mozilla. Dodano ponadto, iż ciężko oszacować ile innowacyjnych, przełomowych, alternatywnych przeglądarek zostało utraconych w wyniku działań niektórych podmiotów.
Mozilla przyznała, że dominacja wiodących przeglądarek jest obecnie zakorzeniona w "oszukańczych praktykach skierowanych do odbiorców". Za przykład podano Google, Apple, Meta, Amazon i Microsoft, które umieszczają autorskie przeglądarki w swoich systemach jako domyślne. Mowa m.in. o Androidzie, iOS czy Windowsie. Przedsiębiorstwo z Redmond podobno nawet specjalnie nakłaniania użytkowników do korzystania z Edge gdy szukają oni w wyszukiwarce Firefoxa.
Mozilla przyznała, że Amazon, Apple, Google, Meta i Microsoft stworzyły różne innowacyjne technologie dla konsumentów, ale stwierdziła, że nie radzą sobie wystarczająco dobrze, aby przynosić korzyści całemu ekosystemowi internetowemu, konsumentom i programistom. Według strony internetowej StatCounter analizującej ruch sieciowy, przeglądarka Mozilla Firefox uzyskała 3,16% udziału w rynku przeglądarek na całym świecie w sierpniu 2022 r., co oznacza spadek z 3,29%, jakie otrzymała w lipcu.
Zobacz także:
- EVGA samo było sobie winne niskich zysków z kart graficznych? Nowe doniesienia
- "NVIDIA wydaje RTX-a 4070 pod postacią RTX-a 4080 12 GB i żąda 900 USD". W sieci zawrzało
- NVIDIA prezentuje karty graficzne GeForce RTX 4000, DLSS 3 i RTX Remix
Pokaż / Dodaj komentarze do: Mozilla uważa, że użytkowników pozbawiono możliwości realnego wyboru przeglądarki internetowej