Nie dawaj kciuka w dół na YouTube... to i tak nie działa

Nie dawaj kciuka w dół na YouTube... to i tak nie działa

Mozilla, twórcy przeglądarki Firefox, postanowiła przyjrzeć się narzędziom do moderowania wideo YouTube i odkryła, że większość użytkowników największego serwisu wideo uważa, że ​​są one… bezużyteczne.

Użytkownicy mają do dyspozycji kilka narzędzi, dzięki którym YouTube powinien zrozumieć, co nas interesuje, a co niekoniecznie. Mowa tu o przyciskach Nie podoba mi się i Nie interesuje mnie to, opcji Nie polecaj kanału oraz możliwości usuwania filmów z historii konta. Mozilla odkryła, że ​​użytkownicy nadal otrzymują nietrafione rekomendacje, a czasami proponuje się im nawet więcej niechcianych filmów.

Mozilla, twórcy przeglądarki Firefox, postanowiła przyjrzeć się narzędziom do moderowania wideo YouTube i odkryła, że ​​są one… bezużyteczne.

Nie dawaj kciuka w dół na YouTubie... to i tak nie działa

Badanie objęło ponad 22 000 wolontariuszy, którzy pobrali rozszerzenie przeglądarki Mozilla RegretsReporter, które pozwala użytkownikom kontrolować rekomendacje na YouTube i tworzyć raporty. Za pośrednictwem RegretsReporter Mozilla przeanalizowała ponad 500 milionów filmów. Wygląda na to, że narzędzia YouTube są prawie tak losowe, jak prognozy dotyczące inflacji w Polsce dokonywane przez prezesa Narodowego Banku Polskiego. 

Ponad 39,3 procent uczestników nie zauważyło żadnych zmian w swoich rekomendacjach. Jeden z użytkowników użył narzędzi moderacyjnych, aby przestać otrzymywać medyczne filmy wideo na swoje konto, a w kolejnym miesiącu został nimi zalany. 23 procent osób biorących udział w badaniu powiedziało, że miało mieszane doświadczenia. W przypadku tej grupy niechciane filmy zniknęły na jakiś czas, ale z czasem zaczęły ponownie pojawiać się w ich rekomendacjach. Tylko 27,6 procent uczestników stwierdziło, że przestali otrzymywać złe rekomendacje po użyciu narzędzi moderacyjnych.

Najskuteczniejszym narzędziem okazuje się opcja Nie polecaj kanału, która zmniejsza liczbę złych rekomendacji o około 43 procent. Najgorzej wypadły opcja Nie interesuje mnie to i przycisk Nie lubię (kciuk w dół), ponieważ zatrzymały odpowiednio tylko 11 i 12 procent niechcianych filmów.

Badacze Mozilli przedstawiają własne zalecenia dotyczące tego, jak YouTube powinien zmienić swój algorytm, kładąc największy nacisk na zwiększenie przejrzystości. Chcą, aby elementy sterujące były łatwiejsze do zrozumienia, a jednocześnie proszą YouTube o częstsze wsłuchiwanie się w opinie użytkowników. 

YouTube nie był zadowolony z badań Mozilli i powiedział, że badacze nie wzięli pod uwagę tego, jak „systemy faktycznie działają” i źle zrozumieli sens działania narzędzi do moderacji. Te nie zatrzymują całego tematu, tylko konkretny film lub kanał, przekonuje YouTube.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nie dawaj kciuka w dół na YouTube... to i tak nie działa

 0