PCSX2 - popularny emulator PlayStation 2 z obsługą API Vulkan. Duże wzrosty wydajności

PCSX2 - popularny emulator PlayStation 2 z obsługą API Vulkan. Duże wzrosty wydajności

Moda na retro granie nie przemija, ale czasem trudno znaleźć miejsce na kolejną konsolę sprzed lat, która pozwoli nam ogrywać świetne tytuły z naszej młodości. Tu z pomocą przychodzą emulatory, a jeden z popularniejszych tego typu programów otrzymał właśnie dużą aktualizację.

W najnowszej aktualizacji popularnego emulatora PlayStation 2 o nazwie PCSX2 zaimplementowano obsługę API Vulkan, oferując alternatywę dla renderowania DirectX lub OpenGL, która może zapewnić lepszą wydajność w wielu grach. „Wiele osób prosiło o renderer Vulkan i dzięki uprzejmości Stenzka, w końcu jest dostępny” – zdradzają twórcy PCSX2 na Twitterze. „Działa lepiej niż OpenGL w wielu przypadkach na podobnych poziomach blendingu, więc powinno znacznie ułatwić grę w kilka bardziej wymagających gier”.

W najnowszej aktualizacji popularnego emulatora PlayStation 2 o nazwie PCSX2 zaimplementowano obsługę API Vulkan.

Już w tej chwili w niektórych grach przy użyciu full blending accuracy, które dotychczas dostępne było tylko w OpenGL (to pozwala na najwyższy poziom jakości grafiki wyświetlanej w emulatorze), wzrosty wydajności sięgają 30-40 kl./s, osiągając stałe 60 kl./s (potrzeba odpowiedniego patcha odblokowującego 60 fpsów). Dobrym przykładem jest tu Rayman Revolution testowany na procesorze Inte Core i7-10700K i karcie graficznej GeForce GTX 1060. Twórcy zamierzają w przyszłości porzucić wsparcie dla 32 bit, zwłaszcza odkąd MacOS nie wspiera już takich aplikacji. Istnieją już 64-bitowe buildy, niemniej oficjalne wersje deweloperskie od roku nadal wspierają x86.

Stenzek jest najbardziej znany jako twórca emulatora PlayStation 1 DuckStation i twierdzi, że nowa opcja Vulkan powinna być bardziej wydajna, przyszłościowa i szybsza („Vulkan poradzi sobie z dużymi obciążeniami mieszanymi, gdy nawet sterownik GL Nvidii ma problemy” – mówi Stenzek) niż istniejące renderowanie DirectX lub OpenGL. To, czy Vulkan jest lepszy we wszystkich przypadkach, dopiero się okaże – biorąc pod uwagę często kłopotliwą naturę emulacji, spodziewać należy się raczej zarówno wzrostów, jak i spadków wydajności, zależnych od scenariusza.

Rozwój emulatorów PlayStation osiągnie kilka nowych kamieni milowych w 2022 roku. Emulator PlayStation 3 RPCS3 obsługuje teraz XMB i choć wsparcie to jest nadal ograniczone i eksperymentalne, to jednak jest to nie lada osiągnięcie. 

Przy okazji warto też wspomnieć o AetherSX2, czyli o darmowym emulatorze PS2 dla Androida, który bazuje na kodzie PCSX2. Pozwala on na płynną grę w wiele tytułów na odpowiednim sprzęcie, ale wciąż znajduje się w fazie beta. Na poniższym filmie możecie zobaczyć jego porównanie z o wiele słabszym DamonPS2.

Zobacz także:

 

Pokaż / Dodaj komentarze do: PCSX2 - popularny emulator PlayStation 2 z obsługą API Vulkan. Duże wzrosty wydajności

 0