PS5 ze wsparciem dla ray tracingu? Sony szuka specjalistów

PS5 ze wsparciem dla ray tracingu? Sony szuka specjalistów

Kiedy przed rokiem Microsoft zapowiedział API DirectX Raytracing (DXR) w trakcie konferencji GDC 2018, wiadomo było, że śledzenie promieni w czasie rzeczywistym stanowić będzie kolejny technologiczny przełom w grach wideo. Co prawda, na chwilę obecną ray tracing obsługiwany jest jedynie przez karty graficzne GeForce RTX od NVIDII i to w zaledwie kilku grach, a poza tym jego obecny stan nie jest tak imponujący jak pierwotnie zapowiadano, ale to dopiero początki. Co więcej, wygląda na to, że nie ma odwrotu od tej technologii i jest to kierunek, w którym producenci sprzętu oraz gier będą nieuchronnie podążać. Nic więc dziwnego, że AMD także mówi już o wsparciu dla ray tracingu w swoich przyszłych kartach graficznych (co więcej, Microsoft podkreślał, że API DXR powstało we współpracy zarówno z zieloną, jak i czerwoną ekipą), ale śledzenie promieni w czasie rzeczywistym nabrać może poważnego rozpędu wraz z obsługą tego rozwiązania w konsolach.

Kolejne sygnały zdają się sugerować możliwość wsparcia ray tracingu przez konsolę PlayStation 5.

Coraz więcej znaków na niebie i ziemi wskazuje, że next-genowe konsole doczekają się wsparcia dla ray tracingu. Najpierw bowiem pod koniec stycznia pojawiły się przecieki sugerujące, że Xbox Scarlett (nazwa kodowa) będzie obsługiwać tę technologię, teraz zaś podobne sygnały otrzymujemy od Sony. Tak przynajmniej wywnioskować można z ostatniego ogłoszenia o pracę opublikowanego przez dział PlayStation, gdzie poszukiwany jest pracownik na stanowisko Lead Graphics Engineer w centrum badawczo-rozwojowym firmy w Londynie. Od kandydatów wymaga się doświadczenia w niskopoziomowym API (DirectX 12, Vulkan itp.), niskopoziomowym kodowaniu, analizie wydajności i optymalizacji doświadczeń, a także pasji do grafiki komputerowej oraz gamingu. Najciekawiej wypada jednak sekcja „mile widziane”, gdzie na szczycie listy widnieje znajomość „nowoczesnych technologii GI/ray tracingu”, co potwierdza, że Sony jest zainteresowane śledzeniem promieni, choć nie przesądza jeszcze, że to zostanie zaimplementowane w PS5 (choć umieszczenie tego punktu na szczycie listy wydaje się świadczyć o tym, że jest to istotne dla Sony).

Warto przypomnieć, że już w trackie SIGGRAPH 2018, Polyphony Digital, czyli studio pracujące dla japońskiego giganta, które słynie z serii Gran Turismo, potwierdziło, że pracuje nad technologią śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, a deweloper ten przygotowuje gry tylko na konsole Sony. Jak na razie nie wiemy jeszcze, jakie podzespoły trafią do PlayStation 5, ale domyślać można się, że ponownie odpowiadać będzie za nie AMD i będzie to procesor Ryzen oraz next-genowa grafika z rodziny Radeon. Spodziewać można się, że zastosowane tu GPU produkowane będzie w 7 nm i bazować może na architekturze Navi. Biorąc zaś pod uwagę, że premiera PS5 spodziewana jest dopiero pod koniec przyszłego roku, do tego czasu AMD może posiadać już sprzęt zdolny do wsparcia ray tracingu w grach. Kolejna generacja konsol zapowiada się więc bardzo ciekawie i powinna dać także wyraźny impuls dla rynku PC, na co liczymy.

Pokaż / Dodaj komentarze do: PS5 ze wsparciem dla ray tracingu? Sony szuka specjalistów

 0