Chińscy naukowcy spodziewają się znacznie obniżyć koszty komercyjnych podróży hipersonicznych z nowatorskim silnikiem wykorzystującym połączenie etylenu i proszku węglowego.
W przeprowadzonych testach prototyp wykorzystujący niedrogą i wydajną mieszankę wytwarzał impulsy energii osiągające ponad 2 km na sekundę, czyli sześciokrotnie większą od prędkości dźwięku, co pokazuje potencjał tej technologii. Proszek węglowy ma wysoką gęstość energii, jest bezpieczny i tani, co daje mu wyjątkową przewagę, gdy jest stosowany jako paliwo silnikowe", powiedział profesor Weng Chunsheng z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Nanjing. Weng i jego koledzy są w trakcie opracowywania technologii silników detonacyjnych dla chińskiego programu hipersonicznego, którego celem jest osiągnięcie dalekiego lotu przy Mach 7.
Chińscy naukowcy zainspirowali się wybuchami w kopalniach i opracowali silnik hipersoniczny bazujący na proszku węglowym. Chiński program ma na celu osiągnięcie dalekich podróży z prędkością 2401 m/s (Mach 7).
Oczekuje się, że nowy silnik osiągnie co najmniej o 20 procent wyższą wydajność paliwową niż współczesne silniki odrzutowe. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu niezwykle szybkich detonacji, które mogą przekształcić więcej energii chemicznej w siłę kinetyczną. Weng i jego zespół wpadli na pomysł wykorzystania proszku węglowego jako paliwa silnikowego podczas analizy wybuchów w kopalniach. Ale wprowadzenie koncepcji w życie było łatwiejsze niż wykonanie. "Zapłon pozostaje głównym wyzwaniem", powiedział dalej Weng. To właśnie tutaj do gry wchodzi etylen. Substancja chemiczna znacznie ułatwia zapłon silnika detonacyjnego zasilanego węglem, ponieważ zapala się wydajniej niż cząsteczki węgla, pomagając uruchomić łańcuch detonacji.
Zespół Weng'a przetestował już mieszankę paliwową węgiel-etylen w skomplikowanych warunkach, które mogą wystąpić podczas lotu i stwierdził, że silnik był w stanie uruchomić się w prawie każdym przypadku, a nawet wytworzyć szybkie fale uderzeniowe. Inne kraje, takie jak Stany Zjednoczone i Indie, również zajmowały się tą technologią, starając się przenieść ją do zastosowań w świecie rzeczywistym. Dotychczas za głównego kandydata do podróży hipersonicznych uważano mieszankę wodoru i paliwa płynnego na bazie węgla.
Jednak bardzo niskie temperatury potrzebne do przechowywania ciekłego wodoru oraz fakt, że większość ciekłych paliw węglowych wytwarza ciąg niewystarczający do lotów z dużymi prędkościami, opóźniły realizację projektów. Czy zespół Weng'a znalazł najbardziej idealną mieszankę, aby uczynić tę technologię realną? Obecne próby wydają się obiecujące. Jeśli nadal będą owocne, Chiny mogą stać się liderem w komercyjnych podróżach naddźwiękowych.
Zobacz także:
- EVGA samo było sobie winne niskich zysków z kart graficznych? Nowe doniesienia
- "NVIDIA wydaje RTX-a 4070 pod postacią RTX-a 4080 12 GB i żąda 900 USD". W sieci zawrzało
- NVIDIA prezentuje karty graficzne GeForce RTX 4000, DLSS 3 i RTX Remix
Pokaż / Dodaj komentarze do: Samoloty hipersoniczne na węgiel. Chińscy naukowcy ogłaszają sukces w testach