Technologia kosmiczna z ISS wchodzi na rynek: akumulator Enervenue z 20-letnią gwarancją

Technologia kosmiczna z ISS wchodzi na rynek: akumulator Enervenue z 20-letnią gwarancją

Technologie pierwotnie opracowane do wykorzystania w kosmosie często znajdują w późniejszym czasie zastosowanie z naziemnych warunkach, a także trafiają do sektora cywilnego. Dotyczy także akumulatorów niklowo-wodorowych, które od lat są używane na ISS czy w teleskopie Hubble'a. Wyprodukuje je firma Enervenue.

Chociaż dla większości osób słowo bateria kojarzy się z bateriami litowo-jonowymi, to istnieją dziesiątki, jeśli nie setki, różnych typów do różnych zastosowań i o różnych właściwościach. Firma Enervenue chce produkować akumulatory niklowo-wodorowe, które od wielu lat używane są na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS ​​czy Kosmicznym Teleskopie Hubble'a, a także możemy je znaleźć na satelitach. Jednak mogą mieć również sens w przypadku zastosowań naziemnych, zwłaszcza do równoważenia szczytów zużycia, łączenia z OZE i tym podobnych. Firma widzi idealne zastosowanie  takich baterii np. w buforach do ładowarek samochodów elektrycznych w odległych lokalizacjach, gdzie mogą powoli ładować się w dzień i w nocy i szybko dostarczać energię, gdy ktoś przyjedzie tu naładować swój samochód elektryczny bez znacznego obciążenia dla sieci.

Akumulatory, które od wielu lat używane są na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS, będą produkowane przez Enervenue m.in. do wykorzystania przy odnawialnych źródłach energii.

W przypadku wykorzystania przestrzeni kosmicznej najważniejsza jest niezawodność i trwałość, nic więc dziwnego, że firma pozwala sobie na udzielenie 20-letniej gwarancji na 20 000 cykli na akumulatory. Rzeczywista oczekiwana żywotność systemu Enervenue wynosi jednak około 30 lat i 30 000 cykli. Ponadto nie gwarantuje się tutaj typowego zachowania 80% oryginalnej pojemności, ale nawet 88%. W końcu te akumulatory przeszły w kosmosie 100 000 cykli ładowania. Są również bardzo bezpieczne bez ryzyka pożaru (pomimo wodoru) i są bardzo łatwe w recyklingu. Wersja naziemna bez problemu pracuje w zakresie temperatur od -40 do +60 °C. Kolejną zaletą (znów oczywistą z wykorzystania w przestrzeni) jest konieczność minimalnej konserwacji. Akumulatory Enervenue będą dostępne w wariantach 1,2 kWh.

Firma mówi o niskich kosztach i wykorzystaniu łatwo dostępnych materiałów, ale faktem jest, że większość baterii niklowo-wodorowych wykorzystuje katalizator w postaci platyny lub palladu, więc pytanie brzmi, co dokładnie zostało użyte w tym przypadku. Każda bateria Enervenue składa się z „zbiorników”, z których każdy ma pojemność 1,2 kWh i jest wypełniony wieloma stosami elektrod. Można je łączyć szeregowo lub równolegle, i konfigurować do wszystkiego, od zastosowań domowych po aplikacje użytkowe. Chociaż używa się tu niklu, dyrektor generalny Heinemann powiedział, że zużywa tak małą ilość na jednostkę, że pozyskiwanie wystarczającej ilości niklu raczej nie będzie wyzwaniem. Firma nie wspomina również nic o gęstości energii. Biorąc pod uwagę przeznaczenie, jasne jest, że gęstość nie będzie na równi z bateriami Li-Ion, a zazwyczaj można znaleźć baterie NiH2 w okolicach 50-80 Wh/kg (mniej więcej jedna trzecia do jednej czwartej tego, co mają dzisiejsze Li-Ion).

 
Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Technologia kosmiczna z ISS wchodzi na rynek: akumulator Enervenue z 20-letnią gwarancją

 0